Alimentatiegeld vermindering gekoppeld met IGO

Poppypluk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Alimentatiegeld vermindering gekoppeld met IGO

#1 , 02 sep 2017 08:37

Geachten,
Ik betaal 300 € alimentatiegeld wegens echtscheiding met onderlinge toestemming met notaris.

Mijn Ex vrouw wordt 65 (nooit gewerkt) en als ik het goed begrijp kan zij recht hebben op IGO (inkomengarantie voor ouderen)

Destijds zijn wij 25 jaar gehuwd geweest en kan zij waarschijnlijk van die 25 jaar pensioen genieten.

Mijn ex vrouw is alleenstaande en heeft een inkomen van 300 € invaliditeit en dus ook 300 € van mij alimentatiegeld en daar zou ze dus officieel van leven.
Het zou dus voor haar heel goed zijn om van het IGO te kunnen genieten ( +- 1070 €/maand ) maar mijn vraag is :

Zou het voor mij de moeite zijn om een vermindering van het alimentatiegeld te bekomen zodat ik meer over heb van mijn pensioen ?

Het zou niet eerlijk zijn dat mijn ex bv dan 1070 € IGO krijgt + nog eens 300 € van mij alimentatiegeld = 1370 € ( + nog eens 300 handicapgeld) die waarschijnlijk weg zou vallen en in de IGO vermengd zit)
Terwijl ik het zou moeten redden met 1500 € pensioen en moest er geen vermindering zou zijn - 300 € voor haar alimentatie nog 1200 € zou over hebben terwijl ik al die jaren gewerkt hebben en sorry zij nooit iets gedaan heeft en meer inkomen zou hebben dan mij.

Het zou mij natuurlijk naar het schijnt 2500 aan een raadsman kunnen kosten en misschien 1500 aan rechtbankkosten dus wou ik vragen aan jullie of iemand ervaringen of voorspellingen kunnen geven of ik al dan best of best geen aanvraag voor vermindering alimentatiegeld aanvraag zou doen ?
Sorry voor de lange uitleg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 04 sep 2017 08:35

Beste

Bij de bepaling van het bedrag van de IGO wordt een grondig bestaansmiddelenonderzoek gevoerd. De pensioenkas zal dus nagaan over welke bestaansmiddelen uw ex-echtgenote beschikt.
Onderhoudsgelden tussen ex-echtgenoten worden wel degelijk als een inkomen aanzien. Uw ex-echtgenote zal dan geen 1 062 euro per maand aan IGO ontvangen, maar ongeveer 760 euro pensioen + IGO samen (afhankelijk van de andere bestaansmiddelen).

Uw ex-echtgenote ontvangt een invaliditeitsuitkeringen. Dit betekent dat zij gewerkt heeft, vóór ze ziek werd. Deze gewerkte periode, en de periode waarin ze een invaliditeitsuitkering ontving, leveren haar een eigen pensioen op. Dit pensioenbedrag zal waarschijnlijk worden aangevuld met een pensioentje als uit de echt gescheiden echtgenote, op basis van uw beroepsloopbaan tijdens de huwelijksperiode. (Uw pensioenbedrag wordt hierdoor niet verminderd.)
Omdat uw ex-echtgenote onvoldoende loopbaanjaren heeft, kan haar pensioen pas ingaan vanaf de maand voglend op haar 65ste verjaardag. De invaliditeitsuitkering die ze ontvangt stopt op dat ogenblik. Zij zal als gepensioneerde niet meer beschikken over een invaliditeitsuitkering, tenzij dit het gevolg was van een arbeidsongeval.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Poppypluk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2017 17:09

Geachte Heer,
Mag ik U nog even vragen of ik het ongeveer begrijp ?
IPV 1062 Igo zou zij dan 760 + 302 = 1062 in totaal krijgen maar ? krijgt zij dan ook nog erbij van de 25 jaar die ik voor haar werkte tijdens ons huwelijk of is dit het pensioen 760 het bedrag dat U +- simuleerde.
Kortom wou ik U vragen of er volgens de gegevens een kans zou inzitten om van mijn 300 alimentatiegeld een vermindering te bekomen en natuurlijk zal ik dit op dit antwoord mij niet op baseren.
Nu al zeer hartelijk bedankt voor Uw hulp en hoop op nog een kort antwoord
Jacques

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 05 sep 2017 12:55

Beste

Het in mijn antwoord weergegeven bedrag van circa 760 euro is het totaal bedrag IGO + pensioen, in de veronderstelling dat het pensioen zo laag is dat er IGO moet worden toegekend.
Ik wou enkel aangeven dat uw ex-echtgenote geen 1.000 euro IGO zal ontvangen, omdat er rekening wordt gehouden met het bedrag dat u aan onderhoudsgeld betaalt.

Gezien haar invaliditeitsuitkering veronderstel ik dat uw ex-echtgenote een eigen loopbaan heeft opgebouwd, hoe klein ook. Hiervoor zal zij een eigen pensioen ontvangen.
Daarnaast zal de pensioenkas ook haar rechten op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote nakijken. De pensioenkas gaat hierbij na hoeveel pensioen zij eventueel kan ontvangen op basis van uw beroepsloopbaa tijdens de huwelijksperiode.
Afhankelijk van het aantal toegekende jaren, afhankelijk van de toen verdiende lonen, kan haar pensioen lager of hoger zijn dan circa 760 euro.

Is dit totale bedrag lager, dan kan ze eventueel nog wat IGO ontvangen tot een totale som van circa 760 euro. Is het totale pensioenbedrag hoger dan 760 euro, dan is de kans zeer klein dat er nog IGO wordt toegekend.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#5 , 05 sep 2017 22:24

Beste,

Ontvangt uw ex-echtgenote een uitkering van de mutualiteit of een uitkering van de FOD handicap? Indien mevrouw alleenstaande is, wordt zij desgevallend gerechtigd op het verhoogde bedrag aan IGO, waarbij rekening wordt gehouden met alle aanrekenbare bestaansmiddelen. Voor wat het onderhoudsgeld betreft, is het belangrijk om het echtscheidingsvonnis er op na te slaan en na te gaan wat er precies is afgesproken over de beperking van onderhoudsgeld in de tijd of in geval van pensioen of eigen hoger inkomen. Haar rechten op een rustpensioen art. 75, wettige scheiding, zullen onderzocht worden voor de jaren van huwelijk. Toch zou ik er hier op willen wijzen dat het niet de bedoeling kan zijn dat onderhoudsplichten bij de gemeenschap gelegd worden. De IGO is en blijft een soort bijstandsuitkering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”