verplicht op pensioen

paep
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verplicht op pensioen

#1 , 17 aug 2017 11:36

Hallo,
Ik ben 57j en (spijtig genoeg) al 4 jaar op invaliditeit en dat zal niet meer veranderen. Omdat ik op mijn 16j beginnen werken ben kan ik na 45j op mijn 60ste op pensioen. Omdat mijn invaliditeitsuitkering hoger ligt dan mijn pensioen zou ik graag op invaliditeit willen blijven tot mijn 65 jaar (of 67j)
Dus mijn vraag is eigenlijk: kan men mij (van de invaliditeit uit) verplichten om op mijn 60j op pensioen te gaan?
Bedankt voor juljie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 17 aug 2017 12:32

Paep

De officiële pensioenleeftijd is momenteel nog 65 jaar. Vanaf 2025 wordt deze opgetrokken naar 66 jaar. Dit betekent dat je niet kan verplicht worden om vóór deze leeftijd met pensioen te gaan. Je kan dus je vervangingsinkomen blijven ontvangen tot je de officiële pensioenleeftijd bereikt. Vanaf de 1e dag van de maand volgend op deze waarin je de officiële pensioenleeftijd bereikt, stopt automatisch je vervangingsinkomen.
In de huidige pensioenregeling tellen de jaren waarin je een invaliditeitsuitkering ontvangt mee voor je pensioenbedrag. Ga je pas op je 66ste met pensioen, dan ontvang je waarschijnlijk meer pensioen dan wanneer je op je 60ste zou gaan.

Ik vermeld uitdrukkelijk het woord "waarschijnlijk" omdat de huidige minister van pensioenen de regeling betreffende de "eenheid van loopbaan" wil veranderen. Deze regeling houdt momenteel nog in dat je een volledige loopbaan hebt wanneer je 14.040 voltijdse dagen kan bewijzen (ziekte, invaliditeit, werkloosheid, leger, ... tellen hierbij mee). Bewijs je meer dagen, dan wordt er rekening gehouden met de 14.040 dagen die het meeste pensioen opleveren.
Minister van pensioenen Bacquelaine heeft plannen om deze regeling aan te passen. Volgens de huidige "geruchten" (voor zekerheid moeten we wachten tot de publicatie van de nieuwe regeling in het Belgisch Staatsblad) zou er na het bereiken van 14.040 dagen geen rekening meer gehouden worden met gelijkgestelde dagen (ziekte, invaliditeit, werkloosheid, ...). Hierdoor zouden deze dagen niet meer kunnen gewisseld worden met dagen die minder pensioen opleveren.

Dus: in de huidige situatie kunnen we zeggen: op invaliditeit blijven tot uw 65 of 66ste levert een groter pensioen op dan wanneer u op uw 60ste met pensioen zou gaan.
Mogelijk moeten we binnenkort zeggen: op invaliditeit blijven tot uw 65 of 66ste, levert evenveel pensioen op als wanneer u op uw 60ste met pensioen zou gaan. Ondertussen (van uw 60ste tot de officiële pensioenleeftijd) ontvangt u wel een hogere invaliditeitsuitkering dan wanneer u met pensioen zou gaan.

Dit wat pensioenen betreft.
Anderzijds wil deze regering ook de personen met een invaliditeitsuitkering terug aan het werk krijgen. Er worden allerlei maatregelen genomen om invaliden terug in het arbeidscircuit te brengen. Mogelijk wordt je in de toekomst hiermee geconfronteerd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

paep
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2017 19:04

Eerst en vooral wil ik u al bedanken voor dit snel en duidelijk antwoord. Als ik mij aanmeld bij www.mypension.be en ik mijn status opvraag zeg die dat ik in augustus 2020 (de maand na mijn 60° verjaardag) op pensioen mag ( dus niet moet). Natuurlijk stuur het ziekenfonds hierop aan (in hun voordeel) omdat werken voor mij uitgesloten is en mijn vorig werkgever mij (tijdens mijn ziekteperiode) heeft ontslagen. Wat ik begrepen heb van de maatregelen van minister Bacquelaine is dat het de werkloze in de problemen komen ivm hun gelijkgestelde dagen maar dat de invaliden buiten schot zouden blijven (voorlopig toch)
Dus met andere woorden als ik het goed begrijp zou ik tot mijn 65ste (in 2025) op invaliditeit kunnen blijven ( zoals de wet nu is).

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 17 aug 2017 19:39

Beste,

Zoals collega Felix reeds aangaf, is het niet zozeer een kwestie of u tot 66 jaar invaliditeitsuitkeringen kan genieten, maar wel dat u medisch erkend blijft tot 66 jaar ( u wordt immers 65 jaar in 2025, dus 66 jaar als wettelijke pensioenleeftijd). De medische erkenning plus 66% is immers noodzakelijk om gerechtigd te blijven op een invaliditeitsuitkering. De re-integratie in het arbeidsproces is mijn inzien niet beperkt tot uw laatste werkgever, maar kan uitgebreid worden tot iedere vorm van tewerkstelling waarin u zou kunnen functioneren, rekening houdend met uw medische toestand. Ik vermoed dat collega Felix hier meer over kan vertellen. Mocht u niet aan de medische voorwaarden voldoen tot 66 jaar, kan u gerechtigd worden op werkloosheidsuitkeringen die u ook tot maximum 66 jaar kan genieten, maar waarbij, zoals Felix reeds alludeert, een andere berekeningswijze pensioen wordt gehanteerd. U zal dus zelf een afweging moeten maken tussen de verschillende mogelijkheden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

paep
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2017 09:20

In mijn geval kan ik spijtig genoeg nooit meer werken maar de vraag was in feite omdat ze mij op mijn 60ste verplicht op pensioen kunnen sturen. Als ik aangeef dat ik maar eerst wil gaan op mijn 65 (of 66,67) Kan men mij zeggen op mijn 60ste: jij hebt 45j dienst jij moet gaan?

Mathieu Rutten

#6 , 18 aug 2017 19:20

Beste,

Als je geen aanvraag om rustpensioen inleidt, zal je ook geen rustpensioen kunnen toegekend worden. Je rustpensioen is niet betaalbaar zolang je niet verzaakt aan je invaliditeitsuitkering. Je invaliditeitsuitkering kan mijn inzien enkel geschorst worden als je niet (meer) aan de voorwaarden voldoet. We hebben het hier wel over de privaatrechtelijke sector. In de overheidssector kan je ambtshalve op pensioen gesteld worden als je ziekteforfait is uitgeput.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”