Gratis inwonen

wheyndri
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gratis inwonen

#1 , 09 aug 2017 15:45

Geachte
Mijn zoon 36 jaar en zijn dochter 10 jaar en de vriendin (28 jaar) van mijn zoon wonen te samen met mij op één adres . De vriendin is ook werkloos en trekt geen werkloosheidsuitkering. Het huis is mijn eigendom .
Volgens hem wordt veronderstelt dat ik het gezinshoofd ben van zowel van hem als van zijn dochter ?
Daar hij een werkloosheidsuitkering krijgt gaat die binnenkort verminderen omdat hij geen gezinshoofd is ,??
Ik zelf ben gepensioneerd en ben 65 jaar.
Moet ik hem en mijn kleindochter dan aangeven als ten laste ? Of moet ik verhuizen zodat hij gezinshoofd kan worden ?
Hij verblijft gratis enkel de vaste kosten van water gas en elektriciteit en verzekering worden door hem betaald . Er is geen
geschreven overeenkomst tussen hem en mij.
Tot nu toe is alles gescheiden ingediend bij de belastingen en zijn er nog geen problemen geweest.
Als ik ergens anders ga wonen moet ik dan extra belasting betalen voor mijn eigendom ? Men zou kunnen stellen dat ik huurgelden ontvang voor mijn eigen woning . En ben ik dan verplicht om een verhuur contract op te stellen voor mijn zoon en zijn vriendin ?

Stel, ik ga bij mijn vriendin (73 jaar) feitelijk inwonen . Heeft dit voor haar gevolgen ? Ze heeft een klein pensioentje van 880 euro en een weduwen pensioentje van 200 euro. Ze kan ook gebruik maken van een verhoogde teruggave van de ziekenkas . Heeft dit voor haar gevolgen ?? Ik zelf heb een pensioen van 1460 euro in de maand. Heeft dit voor mij dan ook financiële gevolgen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2017 14:58

goed dat u hierover nadenkt.

Helaas weet ik het antwoord ook niet. Ik vermoed wel dat het voor uw vriendin gevolgen zal hebben.

Misschien eens bellen naar de 1700? Of de RVP?

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 16 aug 2017 17:09

Indien uw vriendin enkel een pensioen ontvangt, en geen bijpassing onder de vorm van een Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO), dan is er geen invloed op haar pensioenbedrag wanneer u bij haar gaat inwonen. Ook op de belastingen is er geen invloed. U ontvangt beiden uw huidig pensioen, en u wordt beiden afzonderlijk belast; ook al woont u beiden officieel op hetzelfde adres.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”