gemengd pensioen

goiaba
Topic Starter
Berichten: 8

gemengd pensioen

#1 , 30 jan 2008 17:42

Ik heb 32 jaar als werknemer en 7 jaar als vastbenoemd ambtenaar gewerkt. Ik voldoe dus aan de eisen om dit jaar vervroegd (60 jaar) pensioen aan te vragen.
Ga ik van zowel RVP als van PDOS een pensioen ontvangen of worden die twee berekend tot één pensioen dat uiteindelijk door RVP betaald zal worden ?
En moet ik die aanvraag voor vervroegd pensioen richten tot beide instellingen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 feb 2008 12:03

“Art.31.De Koning bepaalt:1° op welke wijze de aanvraag voor het bekomen van de bij dit besluit bedoelde uitkeringen moet worden gedaan...”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers.)

“Art.12.De aanvraag wordt ontvangen door de burgemeester van de gemeente waar de aanvrager zijn hoofdverblijfplaats heeft.Art.18.§ 1. De personen die in België verblijven, mogen zich persoonlijk wenden tot de Rijksdienst om hun aanvraag in te dienen...§ 3. De personen die in België verblijven mogen eveneens hun aanvraag rechtstreeks langs elektronische weg indienen.Het aanvraagmodel dat de verplicht in te vullen gegevens bevat...is beschikbaar op de portaalsite van de sociale zekerheid met de elektronische identiteitskaart of met de kaart waarop de persoonlijke codes zijn vermeld, die op de federale portaalsite kan worden verkregen...”(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

U kan zich best verder informeren bij uw gemeente.
Gelet op de combinatie werknemers- en ambtenarenpensioen kan de aanvraag wellicht best ingediend worden bij de Rijksdienst.
De pensioenrechten worden bij mijn weten afzonderlijk toegekend,doch samen betaald.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Mathieu Rutten

#3 , 01 feb 2008 21:27

Geachte,

U heeft enkel recht op een ambtenarenpensioen, indien het om jaren statutair/vastbenoemd ambtenaar gaat, waarvan minstens 5 jaar gepresteerd zijn na 31.12.1976. Is dit het geval dan moet u een aanvraag om ambtenarenpensioen inleiden via uw laatste overheidswerkgever.
Uw aanvraag om rustpensioen moet u inleiden via de pensioendienst van uw gemeente.
Ambtenarenpensioenen worden uitbetaald door de P.D.O.S, Pensioendienst Overheidssector. De pensioenen werknemer private sector en zelfstandige, worden uitbetaald door de Rijksdienst voor Pensioenen.

Het gaat dus om 2 verschillende toekenningsdiensten en 2 verschillende betaaldiensten, wanneer het gaat om een ambtenarenpensioen en een pensioen werknemer en/of zelfstandige.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

goiaba
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 02 feb 2008 16:01

Thieu en j.demoor, bedankt voor uw antwoorden.
Thieu, u schreef dit :
"..waarvan minstens 5 jaar gepresteerd zijn na 31.12.1976"
maar op de website van PDOS staat dit :
"Vanaf welke leeftijd kan u met rustpensioen gaan?
De ambtenaar mag echter zijn pensionering reeds vragen vanaf de leeftijd van 60 jaar op voorwaarde dat hij tenminste 5 dienstjaren telt en in aanmerking komende diensten of periodes van na 31 december 1976 kan laten gelden."
Ik heb van 16/10/1972 t/m 31/01/1980 bij De Post gewerkt en PDOS heeft me al bevestigd dat ik in aanmerking kom voor een ambtenarenpensioen(tje).
Die 5 jaren hoeven dus niet volledig na 31/12/1976 te liggen.

Naar het gemeentehuis lopen kan ik niet. Ik moet alles zelf per brief regelen want sinds 2004 woon ik permanent in het buitenland. Maar dit wisten jullie natuurlijk niet.

En omdat er blijkbaar twijfel bestaat over de betalingswijze heb ik een mail gestuurd naar CDVU (dienst die ambtenarenpensioenen uitbetaald).
ALS ik een antwoord krijg zal ik het jullie laten weten.

Mathieu Rutten

#5 , 02 feb 2008 20:49

Geachte,

In uw situatie komt u inderdaad in aanmerking voor een ambtenarenpensioen. Ik had me ietwat ongelukkig uitgedrukt.

Het rustpensioen private sector is sowieso overal ter wereld betaalbaar.

Ik zie geen onmiddellijke reden waarom uw ambtenarenpensioen niet overal ter wereld betaalbaar zou zijn.


Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

goiaba
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 03 feb 2008 16:51

Thieu,
Dat zowel de privé- als staatspensioenen overal ter wereld betaalbaar zijn is me duidelijk.
Maar als ik het goed voor heb worden gemengde pensioenen (privé/zelfstandigen) door RVP betaald.
Ik wil dus alleen maar weten of dat ook zo is voor gemengde pensioenen privé/ambtenaren .

akromah
Berichten: 114

#7 , 03 feb 2008 17:19

Hallo
als je dit kan helpen...
zelf heb ik een overlevingspensioen (weduwe)
van ambtenaar én van zelfstandige én van arbeider.

dus ja
het wordt uitbetaald door
P.D.O.S, Pensioendienst Overheidssector
én
R.V.P, Rijksdienst voor Pensioenen.

goiaba
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 03 feb 2008 18:24

akromah.
Als de betaling van uw gemengd pensioen op deze manier uitgevoerd wordt, dan zal dat voor mij wel niet anders zijn.
In ieder geval bedankt voor de info.

Mathieu Rutten

#9 , 03 feb 2008 19:30

Geachte,

Het pensioen private sector wordt uitbetaald door de Rijksdienst voor Pensioenen en het ambtenarenpensioen wordt uitbetaald door de P.D.O.S.
Dus 2 verschillende betaaldiensten. Gezien u permanent in het buitenland verblijft zal u wel regelmatig een levensbewijs gevraagd worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige


goiaba
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 04 feb 2008 17:56

Heden bericht gekregen van PDOS dat mijn ambtenarenpensioen(tje) los van mijn werknemerspensioen betaald zal worden. Dus dit probleem is weeral opgelost.
j demoor, bedankt voor de link maar al deze websites heb ik al eens afgefietst. Er is daar echter niet veel info over gemengde pensioenen (werknemer/ambtenaar) te vinden.
Thieu, die levensbewijzen hangen af van de wijze van betaling die je kiest. Bij RVP zijn er voor mijn situatie maar 2 mogelijkheden om mijn pensioen te kunnen ontvangen; via storting op een belgische bankrekening of via een bankcheque. Voor zover ik ingelicht ben is er voor beide slechts één levensbewijs per jaar (maand waarin je verjaart) nodig.
Bij PDOS zijn er meerdere mogelijkheden. Via storting op een belgische bankrekening, via een internationaal postmandaat, via een bankcheque, via een volmachthouder of via storting op een buitenlandse bankrekeneing. Voor de eerste betalingswijze wordt er 2 maal per jaar (januari en juli) een levensbewijs gevraagd, voor al de andere mogelijkheden wordt er iedere maand een levensbewijs gevraagd.
Bij RVP worden die bankcheques iedere maand via allerlei kanalen naar mijn thuisadres gestuurd met de gewone post. Het gevaar dat die bankcheque niet toekomt (ongeacht welke reden) is reëel. En geen bankcheque = geen pensioen.
Bij PDOS mogen die zesmaandelijkse levensbewijzen per fax OF per gewone post verstuurd worden maar die maandelijkse levensbewijzen mogen eerst wel via fax doorgestuurd worden maar het originele levensbewijs moet via de gewone post nagestuurd worden (UITZONDERLIJK kan de Rekenplichtige hiervan afzien maar er wordt nergens vermeld wat ze met dat UITZONDERLIJK bedoelen). Ook hier is het gevaar dat die levensbewijzen niet toekomen reëel. En geen levensbewijs = geen pensioen.
Eigenlijk worden zowel bij RVP als bij PDOS maar één mogelijkheid AANgemoedigd: de belgische bankrekening. Al de andere mogelijkheden worden ONTmoedigd.

akromah
Berichten: 114

#12 , 04 feb 2008 20:06

Laat ze naar mijn bankrekening storten.....
Ik stort ze dan wel door :roll:
:wink:

Terug naar “Pensioenen”