solidartiteitbijdrage

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

solidartiteitbijdrage

#1 , 04 aug 2017 15:18

Gegeven : In april 2002 ben ik 60 jaar geworden en dadelijk op prépensioen gegaan.
Ik heb dan een pensioenkapitaal getrokken van de werkgever . Hierdoor moet ik solidariteitsbijdrage betalen. ( zonder dit kapitaal niet)
Ik lees he volgende op “My pension “ : “ tot de1ste juli van het jaar dat volgt op de 15de verjaardag van de uitbetaling van het kapitaal.” wordt er dus rekening gehouden met de fictieve renten op dit pensioenkapitaal.
Ik ben 75 jaar en er is nog niets veranderd. . 60 + 15 = 75 . Misschien moet ik het anders interpreteren, zegge 60+15 = 75 + de 1ste juli van het JAAR NA de 15de verjaardag. In praktijk zal er volgend jaar dus eerst geen solidariteitsbijdrage meer zijn en niet nu dus. Ik ben niet zeker van de interpretatie.
Kan iemand mij de juiste interpretatie geven a.u.b., alvorens eventueel de pensioendienst te contacteren, zodanig dat ik mij niet belachelijk maak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie
Berichten: 133

#2 , 04 aug 2017 16:59

Yup, 15 jaar + de 1ste juli volgend daarop. Volgend jaar dus voor u.

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

#3 , 05 aug 2017 09:59

Bedankt, het is in ieder geval dus volgend jaar.
Maar toch, als me zegt " 15 jaar en de 1ste juli daarop " is het eigenlijk weer dit jaar . Zoals ik het altijd in mijn hoofd had.
60 jaar in april 2002 - 75 jaar in april 2017 = 15 jaar . De eerste juli daarop is 1 juli 2017, dus nu dus. Maar ik heb nu begrepen dat het de 1ste juli is van het JAAR dat VOLGT op de 15de verjaardag.
Waarom dit zo ingewikkeld moet zijn begrijp ik niet, waarom niet gewoon na 15 jaar ( of een ander getal) en waarom moet dat enkel op 1ste juli ingaan?

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 07 aug 2017 08:27

Jan,

Werd het kapitaal uitbetaald vóór de ingangsdatum van uw pensioen, dan gebeurt de inhouding op het aandeel fictieve rente tot de 1ste juli van het jaar dat volgt op de 15e verjaardag van de ingangsdatum van uw pensioen.
Werd het kapitaal uitbetaald vanaf of na de ingangsdatum van uw pensioen, dan gebeurt de inhouding op het aandeel fictieve rente tot de 1ste juli van het het jaar dat volgt op de 15e verjaardag van de uitbetaling van het kapitaal.

Felix Van Cakenberghe
pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”