Rol van de partner bij pensioen

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

Rol van de partner bij pensioen

#1 , 03 aug 2017 16:07

Mijn partner en ik kunnen volgend jaar allebei op pensioen aan 60 jaar, maar omdat we niet in dezelfde maand geboren zijn, gaat dit dus ingaan op verschillende maanden: zij op 1/8, ik op 1/10.
Bij het aanvragen van haar pensioen (op MyPension.be ) werden haar plotseling allerlei vragen gesteld omtrent MIJN intenties en verdiensten NA haar pensioendatum. Blijkbaar dien ook IK de maximumgrenzen van bijverdiensten van gepensioneerden te respecteren om HAAR pensioen niet opgeschort te zien worden.

Klopt dit? Ik dacht dat die (overigens belachelijk lage) inkomensbeperkingen enkel gelden voor de gepensioneerde zélf, bijvoorbeeld indien deze er nog een activiteit wou op nahouden na zijn of haar pensioen.

Maar, zoals ik het nu begrijp op MyPension.be, gaat mijn partner tijdens maand 8 en 9 geen pensioen krijgen (gezien mijn loon uiteraard VER boven die maximumgrens zit). Begrijp ik dat goed? In ons geval is zoiets nu niet catastrofaal, maar stel je voor dat ons leeftijdsverschil veel groter zou zijn, riskeert de jongste partner dan eventueel jarenlang zonder pensioen (en dus zonder inkomen) thuis te zitten, totdat de andere partner stopt met werken en eveneens in pensioen gaat?

Vind ik heel vreemd. Ik hoop dat ik dit verkeerd interpreteer. Weet hier iemand raad? Of kan iemand uit ervaring spreken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 04 aug 2017 08:12

Swa

Uw vrees is ongegrond. Uw echtgenote zal in de maanden augustus en september wel degelijk haar pensioen ontvangen. Zij ontvangt dan een pensioen als alleenstaande, wat wil zeggen dat de huwelijkspartner een eigen inkomen heeft.
Er wordt inderdaad naar uw inkomen gevraagd. Ligt uw inkomen onder de grens van de toegelaten arbeid, dan wordt aan uw echtgenote een gezinspensioen toegekend. De vragen worden dus gesteld om na te gaan of men aan uw echtgenote niet een hoger pensioenbedrag kan uitbetalen.

U gaat op 1 oktober met pensioen. U ontvangt dan in principe beiden een pensioen als alleenstaande. Is het brutopensioen van uw echtgenote lager dan 25 % van uw brutopensioen als alleenstaande, dan wordt het pensioen van uw echtgenote geschorst, en ontvangt u een gezinspensioen.
Een voorbeeldje: Stel uw echtgenote ontvangt € 200 pensioen bruto per maand. Het u toegekende pensioen bedraag € 1.000 per maand bruto als alleenstaande. Uw totale gezinsinkomen is dan € 1.200 per maand.
Maar, 25 % van € 1.000 is € 250. In dat geval zal het pensioen van uw echtgenote niet meer worden uitbetaald, maar ontvangt u een gezinspensioen van € 1.250 per maand, wat meer is dan de afzonderlijke pensioenen samen. (staar u niet blind op deze bedragen, zij gelden slechts als voorbeeld)
Dus: is het gezinspensioen aan één van de huwelijkspartners hoger dan de som van de afzonderlijke pensioenen als alleenstaande, dan kent de pensioenkas automatisch het voordeliger gezinspensioen toe. De pensioenkas meldt dit alles zeer correct.

Felix Van Cakenberghe
Pensioenexpert DVZ Antwerpen

De Swa
Topic Starter
Berichten: 118

#3 , 04 aug 2017 13:46

Oef! Dit stelt mij gerust. Bedankt voor dit snelle en uitgebreide antwoord!

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 05 aug 2017 06:33

Collega,

Een kleine aanvulling/verduidelijking omdat je uitleg mogelijk tot verwarring kan leiden. U spreekt immers van 25% van het pensioen als alleenstaande, d.i. mijn inzien een lapsus. Eenvoudig uitgelegd: indien de som van de twee pensioenen hoger ligt dan het gezinspensioen, dan zijn beide pensioenen betaalbaar. Gezien zowel man als vrouw op 60 jaar aan de loopbaanvoorwaarde voldoen is het meer dan waarschijnlijk dat 2 pensioenen alleenstaande voordeliger zullen zijn.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 05 aug 2017 13:08

Collega,

Een kleine aanvulling/verduidelijking omdat je uitleg mogelijk tot verwarring kan leiden. U spreekt immers van 25% van het pensioen als alleenstaande, d.i. mijn inzien een lapsus. Eenvoudig uitgelegd: indien de som van de twee pensioenen hoger ligt dan het gezinspensioen, dan zijn beide pensioenen betaalbaar. Gezien zowel man als vrouw op 60 jaar aan de loopbaanvoorwaarde voldoen is het meer dan waarschijnlijk dat 2 pensioenen alleenstaande voordeliger zullen zijn.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
" Is het brutopensioen van uw echtgenote lager dan 25 % van uw brutopensioen als alleenstaande, dan wordt het pensioen van uw echtgenote geschorst, en ontvangt u een gezinspensioen." = A

"indien de som van de twee pensioenen hoger ligt dan het gezinspensioen, dan zijn beide pensioenen betaalbaar. " = B

Ik zie geen lapsus want A = B. Het is een rekenkundige identiteit.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#6 , 05 aug 2017 14:33

Mijnheer Asperger,

Ik heb gereageerd op mijn collega de heer Felix Van Cakenberghe, omdat wij verantwoordelijk zijn voor de pensioendienstverlening aan onze cliënten. Ik spreek van een lapsus en heb enkel op een eenvoudige wijze willen verduidelijken.

Dit forum is inderdaad vrij en toegankelijk voor iedereen. Toch zou ik het ten zeerste op prijs stellen, indien u niet meer zou reageren op mijn persoonlijke reacties.

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 05 aug 2017 19:54

Mijnheer Asperger,

Ik heb gereageerd op mijn collega de heer Felix Van Cakenberghe, omdat wij verantwoordelijk zijn voor de pensioendienstverlening aan onze cliënten. Ik spreek van een lapsus en heb enkel op een eenvoudige wijze willen verduidelijken.

Dit forum is inderdaad vrij en toegankelijk voor iedereen. Toch zou ik het ten zeerste op prijs stellen, indien u niet meer zou reageren op mijn persoonlijke reacties.

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
Ik wou enkel verduidelijken zodat de vraagsteller zeker weet dat beide antwoorden equivalent zijn en dat er van een lapsus dus geen sprake is.

lapsus = het laten vallen van een steek, bijvoorbeeld doordat men iets vergeten heeft

Ik begrijp uw rare reactie van geen kanten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#8 , 07 aug 2017 13:44

Beste Thieu
Ik kan je reactie op mijn antwoord aan "Swa" best volgen en waarderen.
Groetjes
Felix Van Cakenberghe

Terug naar “Pensioenen”