afscheidspremie

internetenitram
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

afscheidspremie

#1 , 27 jul 2017 08:45

Op 1/4/2018 kan ik met pensioen na een loopbaan 43 jaar.Het bedrijf waar ik voor werk zou mij een afscheidspremie geven van enkele maandsalarisen.Nu is de vraag zal de RVP dit beschouwen als loon en wordt dit bij het begrenst bedrag geteld,ik ben dan 60.

Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 27 jul 2017 09:18

Beste,

Naast de minimale opzeggingstermijn of opzegvergoeding kan de werkgever aanvullende vergoedingen uitbetalen (bv. een afscheidspremie, premie voor vervroegd vertrek…). Het gaat om bijkomende vergoedingen bij ontslag, verbreking, werkverlating, onderling akkoord of overmacht. Deze vergoeding wordt gespreid over de minimale opzeggingstermijn en in aanmerking genomen als beroepsinkomen. Als dergelijke spreiding niet mogelijk is, wordt de premie niet beschouwd als een beroepsinkomen.

Voorbeeld:

Hij wenst zijn rustpensioen op te nemen vanaf 1 augustus 2015. Hij is niet gehouden aan een opzeggingstermijn. Hij ontvangt wel een eenmalige afscheidspremie van 7 000 EUR bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst.
Hij oefent geen beroepsactiviteit meer uit na ingangsdatum van zijn rustpensioen.

Berekening: de afscheidspremie kan niet gespreid worden over een opzeggingstermijn en wordt niet in aanmerking genomen voor de controle van de inkomsten uit een beroepsactiviteit.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

internetenitram
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2017 09:33

Dank je wel Thieu voor de verduidelijking.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”