pensioenraming PDOS

mieken
Topic Starter
Berichten: 35

pensioenraming PDOS

#1 , 04 jul 2017 19:35

Goeienavond,

Ik heb vandaag mijn pensioenraming ontvangen voor mijn ambtenarenpensioen dat ingaat op 1/9/2019.

De raming bedraagt 2.023,73 euro bruto.

Ik heb ook gewerkt gedurende 5 jaar als tewerkgestelde werkloze, volgens ik bedrijp zal dat als privé beschouwd worden en pas betaalt worden op de leeftijd van 65 jaar.

Kan iemand mij zeggen hoe ik dat moet omrekenen in nettobedrag, of waar ik dat kan laten berekenen, of er ergens een simulator te vinden is ?
Mijn echtgenoot heeft reeds een ambtenarenpensioen (weet niet of dit invloed heeft bij berekening van mijn nettopensioen).

Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt
Mieken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 04 jul 2017 19:43

Beste,

bruto: 2023,73 euro
ziv-bijdrage: - 71,84 euro
begrafenis: -10,11 euro
voorheffing: 354,96 euro
netto: 1586,82 euro

Dit is de berekening zoals deze per 01.06.2017 ben toepassing is. In 2019 zal de voorheffing er anders uit zien, mogelijk ook het brutobedrag ingevolge index.

In de personenbelasting zal bepaald worden of er al dan niet nog moet bijbetaald worden rekening houdend met jullie beider inkomen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

mieken
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 04 jul 2017 20:03

Thieu, bedankt voor het snelle antwoord. Zo heb ik toch ergens een idee....

Reclame

zibarrie
Berichten: 133

#4 , 04 jul 2017 21:08

Als u aan de loopbaanvoorwaarde voldoet kan u ook de 5 jaren die onder het privé stelsel vallen opnemen. Best dat u, wanneer u een pensioenaanvraag doet, dit ook meteen indient bij de dienst werknemerspensioenen en het laat nakijken.

In principe moeten al uw rechten onderzocht worden wanneer u een pensioenaanvraag indient bij één stelsel, maar in de praktijk kan dat al eens mislopen.

Terug naar “Pensioenen”