pensioen of /niet

haas
Topic Starter
Berichten: 112

pensioen of /niet

#1 , 30 jun 2017 23:12

ik zie vandaag een vriend en komt te vertellen dat hij volgens hoeren zeggen op pensioen kan.Ik heb hem voorgesteld eens te zullen informeren.

Hij is ononderbroken beginnen werken vanaf 1978 zelfstandige dan werknemer en terug zelfstandige.
In februarie2018 wordt hij 60 jaar.
Als hij moest kunnen op pensioen gaan ,krijgt hij dan zijn volledig pensioen?

Allesinds dank voor de antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2017 08:25

normaal niet !.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 01 jul 2017 09:34

dat zou godverdorie straf zijn : op tv hoor je dagelijks dat later sommige mensen tot hunn 67 jaar gaan moeten werken, om het pensioen van de huidige generatie te betalen en dan zou er iemand zomaar doodleuk op zijn 60 jaar op pensioen kunnen

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 01 jul 2017 09:39

Recht op volledig pensioen heb je na 45 dienstjaren.
Vervroegd pensioen
De leeftijd- en loopbaanvoorwaarden werden ondertussen geleidelijk opgetrokken. Sinds 2017 kan iemand pas met vervroegd pensioen als hij 62,5 jaar oud is en 41 jaar heeft gewerkt. Wie zeer lang gewerkt heeft zal onder bepaalde voorwaarden toch nog op 60 of 61 met pensioen kunnen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mathieu Rutten

#5 , 01 jul 2017 10:43

Beste,

Ik vrees dat uw vriend bij de foute personen raad heeft gevraagd. Indien hij als zelfstandige is begonnen per 01.07.1978, zal hij tot 01.07.2020 moeten wachten vooraleer hij met pensioen kan gaan als zelfstandige of 01.05.2020 indien het om een voltijdse job als werknemer gaat.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mathieu Rutten

#6 , 01 jul 2017 10:46

De Lowie,

Gelukkig kunnen nu nog mensen met 60 jaar met pensioen gaan indien zij voldoende beroepsloopbaan bewijzen. 1967 is pas vanaf 2030. Ik hoop dat dit doemdenken eens en vooral de kop wordt ingedrukt.

Veel werkgenot nog en vraag eens na wanneer je met pensioen kan, misschien valt het wel veel beter mee dan je denkt.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”