Pensioenleeftijd versus prepensioen Medische gronden

ReneBeekhuizen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Pensioenleeftijd versus prepensioen Medische gronden

#1 , 25 jun 2017 14:44

Beste,

Mijn vraag gaat specifiek over een eventuele verandering van het type pensioen. Van 2007 tot 2014 heb in als leraar (ambtenaar dus) gewerkt op een lagere school in België. In 2014 ben in ziek geworden en ben op definitief prepensioen gesteld. In ontvang maandelijks 460 euro. Ik ben nog woonachtig in België.
Mijn geboortedatum is 11-11-1954. Ik heb eerder in Nederland (ik heb de Nederlandse nationaliteit) van 1971 tot 2007 pensioenjaren opgebouwd bij KPN (Koninklijke PTT Nederland) en PFZW (Pensioenfonds Zorg en Welzijn). Daar ontvang ik ook een prepensioen van (aangevraagd om toch nog inkomen te hebben).
Wat verandert er als ik de Belgische pensioen gerechtigde leeftijd bereik? Te weten 11-11-2019. En treedt er ook een financiële verandering op?

Een tweede vraag is of mijn arbeidsjaren in Nederland mee tellen in enige Belgische pensioenberekening qua leeftijd versus pensioendatum?

Vriendelijk dank,

René Beekhuizen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 25 jun 2017 15:18

Beste,

Als ik u goed begrijp, werd u in 2014 ambtshalve op rustpensioen gesteld wegens ongeschiktheid, d.i. niet wegens leeftijd. Ik ga er dan ook van uit dat u voor 60 jaar met pensioen werd gesteld. Op 60 jaar voldeed u aan de loopbaanvoorwaarden voor een vervroegd Belgisch pensioen.

De cruciale vraag is nu, bent u grenswerknemer geweest, m.a.w. heeft u terwijl u in België woonde, een loopbaan opgebouwd in Nederland in de privaatrechtelijke sector. Zorg en Welzijn is sowieso privaatrechtelijk. Wat KPN betreft, stel ik me de vraag of het hier om ambtenaar dan wel op privaatrechtelijk werknemer gaat. Indien u grenswerknemer bent geweest, moet u stante pede, dus deze week nog, een aanvraag om rustpensioen inleiden. Uw rechten zullen dan onderzocht worden per 01.07.2017, nl. de eerste van de maand volgend op de aanvraag. U kan deze aanvraag zelf inleiden via my pension of via de pensioendienst van de gemeente waar u nu woont. In geval van grensarbeid zal u rechten openen op een grensarbeiderspensioen oud stelsel gezien u per 01.12.2015 aan de voorwaarden voldeed van een Belgisch rustpensioen. Uw loopbaan als ambtenaar is gestopt. Dit pensioen wijzigt dan ook niet op 65 jaar. Uw Belgisch grensarbeiderspensioen, indien überhaupt recht, zal pas wijzigen als u gerechtigd wordt op AOW.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

ReneBeekhuizen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2017 17:15

geachte Hr Rutten,
Dank voor uw snelle reactie. Ik weet niet of "op rustpensioen gesteld wegens ongeschiktheid" hetzelfde is als " op rustpensioen gesteld op basis van medische gronden"?
Ik ben nooit grenswerknemer geweest. Heb eerder van 1971 tot 2007 in Nederland gewerkt. Van 1971 tot 1989 als ambtenaar bij KPN, van 1989 tot 1996 bij de geprivatiseerde KPN. Daarna in de Thuiszorg en als leraar.
In 2007 naar België verhuisd en als leraar gewerkt van 2007 tot 2014 met een vaste benoeming.
Dit zijn de aanvullende gegevens.
Met vriendelijke groet,
René Beekhuizen

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 26 jun 2017 19:36

Beste,

Een rustpensioen overheid wegens ongeschiktheid is inderdaad hetzelfde als het rustpensioen op basis van medische gronden. Uw rustpensioen is ingegaan en wijzigt dan ook niet meer op 65 jaar.

Uw AOW-pensioen ten laste van Nederland zal pas ingaan op 67 jaar, in casu dus per 11.11.2021.Uw loopbaan in Nederland telt inderdaad mee voor doe bepaling van de leeftijdsvoorwaarde en loopbaanvoorwaarde. Echter indien u voor 60 jaar ambtshalve op rust werd gesteld wegens ongeschiktheid speelt dit voor u geen enkele rol. Had u wel de leeftijd van 60 jaar bereikt, voldeed u volgend mij op het eerste zich althans aan de loopbaanvoorwaarde voor een vervroegd pensioen.

Uw pensioenen ten laste van Nederland zullen verrekend worden met een eventuele Belgische aanvulling tot het gewaarborgd minimumbedrag. Uw nominaal pensioen zal sowieso betaalbaar zijn. Ingevolge dit nominaal pensioen ontstaat er een prevalerend recht België, zolang u in België woont. U bent dan ook verplicht ziekenfondsverzekerd in en ten laste van België. U moet melding maken van uw naar voor geschoven ouderdomspensioenen aan de Federale Pensioendienst die uw Belgisch pensioen uitbetaalt. Over uw ouderdomspensioenen privaatrechtelijke sector, Zorg en Welzijn, bent u belastingplichtig in België. Over uw eventuele ABP-pensioen hoofdens uw publiekrechtelijke betrekking, zal u belastingplichtig zijn in Nederland, zolang u de Nederlandse nationaliteit bezit. Over uw AOW-pensioen uit Nederland, zal u ook belastingplichtig zijn in België (woonland). Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”