Terugvordering te veel betaalde bedragen.

rtinfo
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Terugvordering te veel betaalde bedragen.

#1 , 22 jun 2017 14:28

In het kort.
Mijn echtgenote is Filippijnse en zij woont in Belgie sinds 2013. Ik ben 66 jaar en reeds 6 jaar met pensioen en ontvang gezinspensioen.
Ze zocht snel werk want ze heeft 3 kinderen te onderhouden.

Vorige week kreeg ik een brief van het pensioenfonds dat ik 9300 euro moet terug betalen omdat mijn echtgenote te veel verdiend zou hebben.
Ik weet dat zij niet onbeperkt mag verdienen, maar ik dacht dat als zij kinderen heeft, zij toch het recht heeft om genoeg te verdienen om in het levensonderhoud van haar kinderen te voorzien? De kinderen wonen ondertussen ook in België en de kosten voor gezinshereniging, vliegtickets enz liepen zeer hoop op. Ik mag onbeperkt verdienen en mijn vrouw met 3 kinderen mag dat dus niet. Logica is ver zoek.

Het bedrag dat ik moet terugbetalen gaat over de periode mei 2014 tot mei 2017, ze wachten dus 3 jaar om dit mede te delen, en daar ga ik niet mee akkoord want zo veroorzaak je drama's.

Ik vraag nu al in 4 mails de afgelopen 2 weken hoeveel mijn echtgenote nu eigenlijk mag verdienen maar ik wacht nog steeds op antwoord.

Ik zou graag willen weten of men 3 jaar mag wachten vooraleer dit aan mij te melden.
Alvast dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 jun 2017 14:32

Je bent grandioos in fout omdat je niet tijdig hebt meegedeeld dat echtgenote een inkomen heeft.
Het is een verplichting van de pensioengenieter om dat mee te delen, niet de taak van pensioendienst om dat op te sporen.

bedragen, zie hier:
https://www.zenito.be/nl/alleenstaanden ... nspensioen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 22 jun 2017 15:35

U zegt dat u een gezinspensioen ontvangt. Dat kan dus niet. Uw echtgenote heeft nu eigen inkomsten uit arbeid. Zij is nog niet gepensioneerd maar heeft later eventueel recht op een eigen pensioen. Lees de brieven toch eens opnieuw. U zal het verschil tussen gezinspensioen en uw persoonlijk pensioen moeten terug betalen.
Let wel op : u mag als gepensioneerde heel wat bijverdienen. Maar de belastingen daarop zullen ook niet mals zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

zibarrie
Berichten: 133

#4 , 22 jun 2017 19:18

Er zit steeds een ruime periode tussen de controle en de effectieve terugvordering. Reden hiervoor is dat men pas het inkomen kan controleren als alle gegevens binnen zijn, en dat is steeds 1-2 jaar later. De Federale Pensioendienst beschikt bijvoorbeeld pas over alle gegevens van het jaar 2016 halverwege 2017. De controle kan dus nooit op het moment van de 'overtreding' zelf plaatsvinden. Dus dat is dus zeker normaal.

U mag inderdaad onbeperkt bijverdienen, uw vrouw niet als u een gezinspensioen ontvangt. Het zou nogal vreemd zijn dat zij volop eigen pensioenrechten opbouwt én u een pensioen +25% krijgt, toch? Zij heeft zeker het recht om te gaan werken, maar dan moet u gewoon uw persoonlijk alleenstaande pensioen krijgen.

Ik snap uw vraag niet echt, u bent in de fout en het lijkt me dan ook een verloren zaak hier tegen in te gaan. De regels hierover zijn enorm duidelijk en u zal zelf schriftelijk hebben verklaard dat uw echtgenote ofwel geen inkomen had ofwel onder de grenzen bleef.

U kan deze grensbedragen hier vinden:
http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/wor ... fault.aspx

en u hebt deze ook ontvangen samen met uw pensioenberekening.

rtinfo
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2017 19:21

Je bent grandioos in fout omdat je niet tijdig hebt meegedeeld dat echtgenote een inkomen heeft.
Het is een verplichting van de pensioengenieter om dat mee te delen, niet de taak van pensioendienst om dat op te sporen.

bedragen, zie hier:
https://www.zenito.be/nl/alleenstaanden ... nspensioen
Ik heb vanaf het moment dat mijn echtgenote ging werken een formulier ingevuld van de pensioendienst dus ze wisten dat ze werkte.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 22 jun 2017 19:38

Welk formulier was dat dan?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#7 , 22 jun 2017 22:36

Beste,

Uw echtgenote mag een toegelaten arbeid uitoefenen, bedrag met kinderlast. Zij dient zich aan deze grens te houden. Er is geen overschrijding toegestaan. Ik vermoed dat u via het mod. 74 heeft aangegeven dat zij nog werkt en dat zij haar activiteit begrenst tot de grenzen met kinderlast. Uw rustpensioen zal worden uitbetaald aan bedrag alleenstaande zolang mevrouw haar activiteit niet beperkt tot de toegelaten grenzen. Indien mevrouw zich niet aan de grenzen heeft gehouden zal u ook nog een terugvordering ontvangen over 2016 en als u niet oplet ook nog over 2017. Indien uw echtgenote de grens nog niet bereikt heeft, raad ik jullie aan dat mevrouw haar activiteit staakt en u de toepassing van het gezinspensioen vraagt en dat zij dan vanaf 01.01.2018 haar activiteit beperkt tot de toegelaten grenzen. Mag ik er u op wijzen dat ondanks het feit dat u volledig in de fout bent gegaan, de schuld zal ingehouden worden met 10% per maand en dit zonder enige vorm van intrest. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

rtinfo
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2017 23:17

Beste,

Uw echtgenote mag een toegelaten arbeid uitoefenen, bedrag met kinderlast. Zij dient zich aan deze grens te houden. Er is geen overschrijding toegestaan. Ik vermoed dat u via het mod. 74 heeft aangegeven dat zij nog werkt en dat zij haar activiteit begrenst tot de grenzen met kinderlast. Uw rustpensioen zal worden uitbetaald aan bedrag alleenstaande zolang mevrouw haar activiteit niet beperkt tot de toegelaten grenzen. Indien mevrouw zich niet aan de grenzen heeft gehouden zal u ook nog een terugvordering ontvangen over 2016 en als u niet oplet ook nog over 2017. Indien uw echtgenote de grens nog niet bereikt heeft, raad ik jullie aan dat mevrouw haar activiteit staakt en u de toepassing van het gezinspensioen vraagt en dat zij dan vanaf 01.01.2018 haar activiteit beperkt tot de toegelaten grenzen. Mag ik er u op wijzen dat ondanks het feit dat u volledig in de fout bent gegaan, de schuld zal ingehouden worden met 10% per maand en dit zonder enige vorm van intrest. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
Dank voor uw antwoord. Ja het was mod 74. En het bedrag waarvan ik spreek gaat over de periode mei 2014 t/m mei 2017. Ik besef natuurlijk dat het mijn eigen schuld is, maar ik vind het onvoorstelbaar dat iemand met 3 kinderen niet mag verdienen om haar kinderen te onderhouden. Ze kan ze moeilijk laten stikken nietwaar? Hetgeen ze mocht verdienen is veel te weinig om 3 kinderen te onderhouden. Ik vraag me nog steeds af hoeveel ze nu eigenlijk mag verdienen. Ik ben 66 en zij is 50 en3 kinderen ten laste. De gegevens op de site van de RVP is mij onduidelijk.

Mathieu Rutten

#9 , 23 jun 2017 06:15

Beste,

Vóór de wettelijke pensioenleeftijd

Jonger dan 65 jaar of geen 45 kalenderjaren op het ogenblik van de pensionering

Als huwelijkspartner (jonger dan de wettelijke pensioenleeftijd) van een partner met een gezinspensioen.

met kinderlast
werknemer zelfstandige
Neen 7 856,00 EUR 6 285,00 EUR
Ja 11 784,00 EUR 9 427,00 EUR

Dus als werknemer: 11784 euro bruto per jaar, vakantiegeld, eindejaarspremie ....inbegrepen.

Als jullie gehuwd zijn én samenwonen, is het dan ook niet zo dat ook uw inkomen meetelt om de kinderen te onderhouden? en de kinderbijslag?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

jef007
Berichten: 1679

#10 , 25 jun 2017 16:53

beste echtgenoot, kan er niets van uw pensioengeld gebruikt worden om de kinderen van uw echtgenote te onderhouden??
u was toch akkoord om ze in huis te nemen!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 25 jun 2017 20:16

Inderdaad, als jullie getrouwd zijn wordt jij als echtgenoot van de moeder verondersteld mee in te staan voor hun opvoeding , ook financieel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 25 jun 2017 20:18

Maar misschien TS zocht enkel een gratis "all round" huishoudster....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

rtinfo
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 jun 2017 22:59

Inderdaad, als jullie getrouwd zijn wordt jij als echtgenoot van de moeder verondersteld mee in te staan voor hun opvoeding , ook financieel.
Wie zegt dat ik haar kinderen niet geholpen heb met hun studies en levensonderhoud? Maar alleen van mijn pensioen kon ik ze niet onderhouden en dat wilde mijn vrouw ook niet, dus daarom wilde zij werken en haar verantwoordelijkheid nemen. Haar kinderen zijn meer dan welkom en ik help waar ik kan. Zijn jullie dan zo naiëf om te denken dat je met een pensioen in België een vrouw en haar 3 kinderen kan onderhouden? Reageer dan niet aub!!

Jullie krijgen waarschijnlijk kindergeld maar zij niet en dat hoeft ook niet. Bij kinderlast mag ze van de pensioendienst 2142 euro meer verdienen dan zonder kinderlast. Wat doe je met 2142 euro per jaar met 3 kinderen? Studies, inburgering, bus abonnementen, levensonderhoud enz?

Kinderlast zeggen ze bij de pensioendienst,...............maar 1 of 3 of 5 kinderen wordt niet over gesproken en dat klopt niet in de wet. Genoeg mensen uit de branche die dat telefonisch toegeven.

Mathieu Rutten

#14 , 30 jun 2017 05:41

Beste,

Gelieve u dringend tot de sociale dienst van het ocmw van uw gemeente te wenden teneinde de rechten op kinderbijslag voor de kinderen te laten onderzoeken. Ook de fiscale aftrek kinderlast is een vorm van kindertoelage, evenals de studietoelagen. Als uw echtgenote bijklust in de rubriek met kinderlast, kan u zelf nog altijd bijklussen in de rubriek zonder kinderlast. De fiscale vrijstelling ingevolge kinderlast is o.a. een correctie voor meerdere kinderen. U heeft ten onrechte een gezinspensioen genoten en u zal dan ook moeten terug betalen. Het staat u vrij om een aanvraag kwijtschelding in te leiden bij de Federale Pensioendienst. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

zibarrie
Berichten: 133

#15 , 30 jun 2017 07:48

Inderdaad, als jullie getrouwd zijn wordt jij als echtgenoot van de moeder verondersteld mee in te staan voor hun opvoeding , ook financieel.
Wie zegt dat ik haar kinderen niet geholpen heb met hun studies en levensonderhoud? Maar alleen van mijn pensioen kon ik ze niet onderhouden en dat wilde mijn vrouw ook niet, dus daarom wilde zij werken en haar verantwoordelijkheid nemen. Haar kinderen zijn meer dan welkom en ik help waar ik kan. Zijn jullie dan zo naiëf om te denken dat je met een pensioen in België een vrouw en haar 3 kinderen kan onderhouden? Reageer dan niet aub!!

Jullie krijgen waarschijnlijk kindergeld maar zij niet en dat hoeft ook niet. Bij kinderlast mag ze van de pensioendienst 2142 euro meer verdienen dan zonder kinderlast. Wat doe je met 2142 euro per jaar met 3 kinderen? Studies, inburgering, bus abonnementen, levensonderhoud enz?

Kinderlast zeggen ze bij de pensioendienst,...............maar 1 of 3 of 5 kinderen wordt niet over gesproken en dat klopt niet in de wet. Genoeg mensen uit de branche die dat telefonisch toegeven.
Dat is enkel als u een gezinspensioen krijgt, in alle andere gevallen mag ze zoveel verdienen als ze wil.

Een gezinspensioen is er voor gehuwde waarvan de partner geen of weinig inkomsten heeft (of onthaalouder is).

Snapt u dat? U had gewoon geen recht op dat gezinspensioen.

Terug naar “Pensioenen”