weduwenaar pensioen

lottebauwens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

weduwenaar pensioen

#1 , 20 jun 2017 17:25

Mijn vader is net weduwenaar geworden. Het pensioen van mijn moeder, die een goede positie in het onderwijs had, was veel hoger dan het pensioen van mijn vader. Wat kan hij verwachten nu hij weduwenaar is? Hoe wordt het weduwepensioen berekend? Vervalt het pensioen van mijn moeder volledig of krijgt hij toch een percentage daarvan?
Met dank
Lotte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 jun 2017 17:54

Hij zal een totaal aan pensioen ontvangen dat zich situeert tussen enerzijds de som van de twee rustpensioenen en anderzijds zijn huidig eigen pensioen.
zie: http://pdos-sdpsp.fgov.be/nl/media/cumu ... n=20170615

Bovenstaande in de veronderstelling dat uw moeder als leerkracht een pensioen openbare sector genoot.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 21 jun 2017 08:17

Antwoord onder het sterkste voorbehoud : U zal waarschijnlijk rond de 1.700 - 1.800€ per maand schoon ontvangen; opgesplitst in uw eigen pensioen en een supplement. Zoals je kan lezen in de brochure die Asperger aanreikte is't een ingewikkelde materie met veel regels en maxima.

De pensioendienst handelt dit normaliter zonder tussenkomst uwerzijds vlot af. Dat was toch mijn ervaring toen m'n schoonvader (gepensioneerd schooldirecteur) overleed waardoor m'n schoonmoeder (kleiner eigen pensioen) een bijpassing kreeg.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 21 jun 2017 21:28

Mevrouw,

Uw vader zal gerechtigd worden op een overlevingspensioen ten laste van de overheidssector, indien het om een statutair ambtenaar ging, dat hij met zijn eigen rustpensioen kan cumuleren ten belope van maximum 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste weddeschaal van uw moeder. Gaat het om een privaatrechtelijke pensioen dat is het cumulatieplafond bepaald op 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. De inhoudingen zullen berekend worden op het totaal van het overlevingspensioen en het rustpensioen, waarbij iedere instelling zijn percentage toepast.

Het gaat hier sowieso om voordelen van verschillend aard, dus niet om 2 rustpensioenen maar een overlevingspensioen en een rustpensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”