uitbetaling groepsverzekering op 65 jaar, hoeveel taks??

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

uitbetaling groepsverzekering op 65 jaar, hoeveel taks??

#1 , 06 jun 2017 15:32

Ik heb al mijn slapende groepsverzekringen teruggevonden. Heb een eerste afrekening ontvangen.
Ik heb al hun gevraagde gegevens opgestuurd, ook het attest waar uit blijkt dat ik actief was tot 65 jaar (attest van activiteit tot wettelijke pensioenleeftijd) dit om het verlaagd tarief van 10,09 % op 65 jaar te bekomen. Stel nu bij de afrekening vast dat men toch 16,66 % heeft geteld op bepaalde bedragen. Na telefonisch contact werd me gezegd dat voor stortingen voor 1993 , dit het geldend tarief is. Op een ander gedeelte telt men dan weer 10,09% (ook gestort voor 1993); In hun begeleidende brief wordt soms gesproken over VOOR 1993 , en anderzijds spreken ze als men tot 65 jaar actief is dat het dan 10,09% is.

Is er een bepaalde regel , of wet die zegt dat bedragen van voor 1993 belast moeten worden aan 16,66%???

Bijgevoegd heb ik de link geplaatst van de firma , die tekst is ook niet duidelijk is : http://www.agemployeebenefits.be/NL/Sec ... ation.aspx

De persoon (een franstalige) kreeg het alemaal niet uitgelegd in het nederlands (maar verzekerde me dat het juist was). Ik weet het niet na het lezen van bovenvermeld artikel (was die verzekering die ik gecontacteerd had).

Iemand een simpele uitleg??

Dank bij voorbaat voor een antwoordje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 06 jun 2017 17:30

Hier even lezen staan de barema's.

viewtopic.php?f=32&t=80502
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 06 jun 2017 20:41

bedankt sloeberken

En toch wordt er bij mij 16, 66 procent afgehouden, volledige loopbaan , 65 jaar op pensioen , , en bewijs van tewerkstelling tot 65 jaar.
Begrijp ik niet? Was wel een slapende groepsverzekering , premievrij gemaakt destijds. Maar maakt toch geen verschil denk ik???
Men houd rekening met stortingen van voor 1993 en na 1993 zegt AG.
Waar kan dan de exacte berekening bekomen . De verzekeringsfirma zegt dat dat de geldende regels zijn; Voor elke verzekeringsmaatschappij ((zou nog al straf zijn als dit verschillend was per firma)
Hun aangehaald document spreekt dit evenwel tegen ;

Wordt dit misschien via de belastingen herrekend volgend jaar, want ik zou dat meten aangeven (ook al raar) ? Dacht dat dit een enmalige belasting was???

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 07 jun 2017 05:40

Beste,

Dit issue is niet echt mijn dada. Zie echter

http://www.fsma.be/en/Site/Repository/faq/faq_info.aspx

Groetjes,

Thieu Rutten
pesioendeskundige

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#5 , 07 jun 2017 10:52

Bedankt Mathieu

Heb nu gezien dat op de site van axa er ook rekening gehouden wordt met stortingen van voor 1993.
Blijkbaar is er een nieuwe regeling , wet van kracht zodat de stortingen van voor 1993 hoger belast worden.En die na 1992 aan 10,06%
Eens navragen bij belastingsdienst.
In alle geval bedankt

Terug naar “Pensioenen”