Overlevingspensioenen rustpensioen, help?

nelly
Topic Starter
Berichten: 40

Overlevingspensioenen rustpensioen, help?

#1 , 02 jun 2017 13:33

Dag lieve helpende mensen ik heb hulp nodig want ben te dom om er uit te geraken.

Momenteel geniet ik overlevingspensioen van mijn 2de echtgenoot met gemengde loopbaan. 263,27 euro werknemer en 895,57 euro zelfstandigen. totaal dus 1158,84 euro per maand. Loopbaan werknemer 10/44 en loopbaan zelfstandige 34/44 (35/44 zelfstandige + 10/44 werknemer= -1/44 dus opening als zelfstandige wordt vastgesteld op 34/44)

Nu krijg ik een berekening van de zuidertoren dat ik een rust pensioen zal krijgen van mijn ex echtgenoot (1ste echtgenoot) en mijn eigen loopbaan ( ik werk deeltijds sinds overlijden 2de echtgenoot)) van 928,05 euro/maand of 11 136,63 euro per jaar. Loopbaan 9637/14040

Verlies ik dan mijn overlevingspensioen dat ik nu heb en krijg ik veel minder? Er is een cumul mogelijk lees ik op internet maar ben waarschijnlijk te dom om dit te berekenen. Kan iemand mij helpen en een duidelijke berekening doen, aub?
Dank u wel.
Nelly

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 jun 2017 14:08

U zal het huidige overlevingspensioen binnen bepaalde grenzen met het nieuwe pensioen van 928,05 EUR mogen cumuleren.
Uw totaal pensioen zal zo goed als zeker stijgen, maar ik heb noch de gegevens noch de expertise om dat te berekenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

nelly
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 02 jun 2017 14:26

Ik hoop het, bedankt asperger, maar ik hoop dat de Heer Rutten mij kan berekenen hoe mijn toekomst er zal uitzien. Prettig lang weekend.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 03 jun 2017 11:23

Beste,

U kan het overlevingspensioen met uw eigen rustpensioen en rustpensioen wettige scheiding cumuleren ten belope van 110% van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Concreet betekent dit voor u dat u 10% meer zal ontvangen dan uw huidig bedrag, dus 1274,72 euro per maand, nog te verhogen met 2% vanaf 01.06.2017.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

zibarrie
Berichten: 133

#5 , 03 jun 2017 11:49

U zal waarschijnlijk nog niets ontvangen hebben vanwege het RSVZ vermoed ik? Die berekening volgt steeds wat later dan dat van de Federale Pensioendienst.

nelly
Topic Starter
Berichten: 40

#6 , 03 jun 2017 19:00

Bedankt Mijnheer Rutten, ik had de berekening ook geprobeerd (na veel gesukkel) en kom op hetzelfde uit. Ben gerust dat mijn pensioen niet kleiner wordt.
Zibarrie, nee ik heb van RSVZ nog niets gehoord.
Groetjes.

Terug naar “Pensioenen”