Wettelijk of vervroegd pensioen

vicos
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wettelijk of vervroegd pensioen

#1 , 01 jun 2017 13:06

Goedemiddag,
Momenteel ben ik bijna 63 jaar maar ik heb een gemengde loopbaan ( zelfstandige en werknemer ) achter de rug van 46 jaar.
Indien ik nu moest op pensioen gaan wordt dit dan nog aanzien als vervroegd pensioen of is dit al een wettelijk.
Deze vraag stel ik omdat ik kan genieten van een groepsverzekering en het percentage belasting is 16,5 % bij vervroegd
en 10 % bij een wettelijk pensioen.
Ik zou het maar raar vinden dat ik tot mijn 65ste moet werken om op wettelijk pensioen te kunnen gaan met een loopbaan van
meer dan 48 jaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 03 jun 2017 11:30

Beste,

Het gaat hier in beide gevallen om een wettelijk pensioen. De normale wettelijke pensioenleeftijd is 65jaar. Denk er aan dat een loopbaanjaar altijd enkel telt. Indien u aan de loopbaanvoorwaarde voldoet om voor 65jaar met rustpensioen te gaan, dan MAG u met pensioen gaan. U moet dus niet tot 65jaar blijven werken.. U zal dan echter niet van het volledig voordeel van verminderde fiscaliteit op de groepsverzekering kunnen rekenen. Op de kapitalen uitgekeerd bij leven, opgebouwd door patronale bijdragen, zijn de volgende aanslagvoeten van toepassing:
o 20,00% bij uitkering op de leeftijd van 60 jaar;
o 18,00% bij uitkering op de leeftijd van 61 jaar;
o 16,50% bij uitkering tussen de leeftijd van 62 en 64 jaar;
o 10,00% bij uitkering op de leeftijd van 65 jaar voor zover de aangeslotene daadwerkelijk actief is gebleven tot
de voormelde leeftijd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

vicos
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2017 23:01

Dank u Mr. Ruthen,

Maar dan versta ik het volgende niet goed, mits dat ik dan toch kan genieten van een wettelijk pensioen

Kapitalen gevormd door werkgeversbijdragen of bijdragen van de onderneming
Uitkering vanaf Belastingtarief
- de wettelijke pensioenleeftijd
- bij overlijden vanaf de wettelijke pensioenleeftijd
- Voorwaarde: actief blijven tot minstens de wettelijke pensioenleeftijd
10%
- de leeftijd van 62 jaar
- bij pensionering vóór de wettelijke pensioenleeftijd
- bij overlijden vóór de wettelijke pensioenleeftijd
16,5%
- de leeftijd van 61 jaar 18%
- de leeftijd van 60 jaar 20%
In een parlementaire vraag onderstreept de minister van Financiën dat om toepassing te kunnen maken van het gunsttarief van 10% voor wat betreft de kapitalen gevormd door werkgeversbijdragen of bijdragen van de onderneming, de voorwaarde moet voldaan zijn dat de begunstigde (bij leven) of de overledene (bij overlijden) minstens tot aan de wettelijke pensioenleeftijd effectief actief is gebleven. Deze voorwaarde is ook voldaan in hoofde van een persoon die gedurende de periode voorafgaand aan de wettelijke pensioenleeftijd wettelijke ziekte- of invaliditeitsuitkeringen heeft ontvangen en wiens arbeidsongeschiktheid niet de beëindiging van de arbeidsovereenkomst tot gevolg heeft.

Het ontvangen van een overlevingspensioen beïnvloedt de toepassing van de afzonderlijke aanslagstelsels niet. Dit heeft tot gevolg dat de begunstigde van een overlevingspensioen minstens tot aan de wettelijke pensioenleeftijd effectief actief moet blijven. Hij zal dus in principe tot aan die leeftijd een beroepswerkzaamheid moeten uitoefenen.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”