verwijlintresten achterstallig pensioen

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

verwijlintresten achterstallig pensioen

#1 , 31 mei 2017 12:58

Een weduwe ging niet akkoord met het haar pensioenberekening na overlijden echtgenoot en diende klacht in.
Na ruim twee jaren wordt haar pensioen met terugwerkende kracht aangepast, lees verhoogd.
Het achterstal werd correct berekend en uitbetaald, maar zonder verwijlintresten.

Vergis ik mij dat igv het Handvest van de sociaal verzekerde haar een verwijlintrest moet worden toegekend?
Dient ze die verwijlintrest aan te vragen?
Ik lees in een jaarverslag (tamelijk oud) van de ombudsman van de pensioenen dat men steeds expliciet moet vragen naar de verwijlintrest omdat de RVP die niet automatisch berekent en uitbetaalt?
Dient er klacht bij de ombudsman te worden ingediend?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 31 mei 2017 14:24

Ik heb intussen naar de FPD gebeld en daar beweert men dat ze NOOIT verwijlintresten betalen!
Niettegenstaande het tegengestelde blijkt uit hun eigen jaarverslag, uit dat van de Ombudsman van de Verzekeringen en uit
verschillende parlementaire vragen dienaangaande.

Zo wordt het in B wel moeilijk om zijn recht te bekomen zeker voor de oudjes in het rusthuis voor wie
ik van alles uitzoek en daarom hier ook al eens vragen kom stellen.....
Dat wordt dus weer onnodig extra werk voor het overbelaste Arbeidsgerecht.
Zucht!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 31 mei 2017 16:09

vraag deze intresten gewoon aan, en zie wat ze antwoorden. Je kan dan nog steeds naar de rechtbank stappen, maar dat zal waarschijnlijk duurder komen dan de som van de intresten, tenzij de overledene een lid was van het Belgisch of Europeesche parlement :lol:

Reclame

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 31 mei 2017 16:34

Het Arbeidsgerecht is gratis.
Ik kan dat wel doen voor die oude dame.
Dat kan perfect bij volmacht.
En met veel plezier!

Ik ben allergisch aan dat soort antwoorden vanwege de overheid, antwoorden die manifest foutief zijn.
En dan maar blijven beweren dat ze geen verwijlintresten betalen terwijl ik hen het tegendeel citeer uit hun eigen jaarverslag.

ps: mijn "buikgevoel" vertelt me dat ze die verwijlintresten allemaal onder grote "dwang" hebben betaald en zeker niet spontaan

aanvulling:

De ombudsman van de Pensioenen doet eenzelfde vaststelling in een van zijn jaarverslagen!!!:

"Door ten gunste van de sociaal verzekerden verwijlintresten in te voeren wou de wetgever “een
algemeen en gezond principe” bevestigen teneinde “de gerechtigde te beschermen tegen de
traagheid van de administratieve diensten, zodat die aangespoord wordt de eigen werking te
verbeteren”
...
Op dat vlak moet de RVP (en de andere pensioendiensten) nog overtuigd worden om tijd vrij te
maken voor een diepgaande studie inzake alle aspecten (technisch, administratief en budgettair)
dat de spontane betaling van intresten inhoudt.
De terughoudendheid van de administratie om zich hiertoe te verbinden is begrijpelijk. Echter, de
geest van het Handvest van de sociaal verzekerde zal pas nageleefd worden indien dit niet langer een
theoretisch doel is.
De RVP heeft ons verzekerd dat de gepensioneerden die recht hebben op intresten hierover
schriftelijk worden ingelicht. Dit schrijven omvat het verschuldigde bedrag, de berekende termijn
en het detail van de berekening.
Wij stellen echter nog steeds vast dat op onze vraag om systematisch een algemene informatie te
verstrekken met betrekking tot het recht op intresten voorzien in het Handvest van de sociaal
verzekerde nog niet werd ingegaan."


Jaja, zo zit dat dus!
Ipv mee te delen ONTKENNEN ze!!!

Intussen heb ik het dossiertje van de dame doorgespeeld naar de Ombudsman....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#5 , 04 jun 2017 22:11

Beste,

17 SEPTEMBER 1998. - Ministeriële omzendbrief met betrekking tot de toepassing van de wet van 11 april 1995 tot invoering van het "Handvest" van de sociaal verzekerde en het koninklijk besluit van 16 juli 1998 tot uitvoering voor de pensioenstelsels van de openbare sector van de wet van 11 april 1995 tot invoering van het handvest van de sociaal verzekerde.

Er zijn evenwel geen interesten verschuldigd indien :
1° de instelling van sociale zekerheid geen pensioeninstelling is en er voorschotten ten belope van minstens 90% van het definitieve bedrag werden uitbetaald binnen de opgelegde termijn;
2° de instelling van sociale zekerheid een pensioeninstelling is en er voorschotten werden uitbetaald binnen de gestelde termijn, ongeacht de grootte van deze voorschotten (artikel 20, derde en vierde lid van het handvest, zoals gewijzigd door de wet van 22 februari 1998; zie tevens einde punt III, 2).

Het antwoord dat je krijgt is vaak afhankelijk van de vraag die je stelt.....

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 04 jun 2017 23:24

Maar een beetje verder in de circulaire staat dan weer:
" Indien er voorschotten op pensioen worden uitbetaald, zijn er geen interesten verschuldigd op het verschil tussen het definitieve bedrag en het bedrag van de voorschotten :
1° indien deze voorschotten 90% of meer bedragen van het definitieve bedrag;"

In het geval van de dame waren er geen voorschotten, enkel een foutief berekend pensioen.
En dat was lager dan 90 percent van het definitieve, correcte pensioen.

Ik vind het ongehoord dat ze botweg antwoorden dat ze nog nooit hadden gehoord over de toekenning van verwijlintresten.
Erg dat daarvoor de ombudsman moet worden ingeschakeld (die intussen heeft bevestigd dat hij een verzoek tot betaling heeft ingestuurd bij de FPD..).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#7 , 05 jun 2017 06:34

Beste,

Een gewoon verzoek via mail had volstaan. Een tussenkomst van de ombudsman was in deze zeker niet nodig geweest. Trouwens iedereen maakt fouten, ook ik en ook u. Trouwens ik ben bekend met zowel het sociaal handvest als de omzendbrief. Nogmaals, alles hangt er van af hoe je interpreteert. Je hoort mij niet zeggen dat verwijlintresten niet kunnen, maar moeten heb ik nergens gelezen en ook niet dat de FPD hier spontaan zelf op moet wijzen. Tenslotte zou ik er toch wel op willen wijzen dat de FPD bij mijn weten nog geen verwijlintresten heeft gevraagd als de gepensioneerde ten onrechte bedragen heeft ontvangen, zelfs al waren ze door al dan niet bewuste onvolledige inlichtingen bekomen. Ook hier is solidariteit en begrip niet uit den boze. Ik zou dan ook een oproep willen doen om het leedvermaak en de negatieve insteek te milderen. Laat ons als "kenners" het juridisch forum hoog houden en niet laten ontaarden in cafépraat.

Dank u wel.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 05 jun 2017 11:02

Ik wil geen hetze, maar ik heb de vraag duidelijk gesteld aan de telefoon.
Antwoord was njet, we betalen nooit intresten en dat terwijl ik uit de bronnen citeerde.
Persoonlijk heb ik hier geen enkel belang bij, want ik sta in 99 percent van de problemen mijn mannetje. Ik heb enkel een hulpeloze dame willen helpen. Wat men hier leest is geen leedvermaak maar een vorm van boosheid omdat ik al zo veel keren heb moeten vaststellen dat het steeds de zwaksten zijn die met dergelijke zaken (breder dan pensioenproblemen) in de knoei geraken, al te dikwijls wegens een bepaalde nonchalance van openbare diensten (af en toe ook hun eigen fout weliswaar).

Maar zoals de ombudsman al heeft laten uitschijnen zal het probleem van de dame een happy end kennen. Case closed.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

zibarrie
Berichten: 133

#9 , 05 jun 2017 11:38

Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de fout die de FPD in deze berekening van het overlevingspensioen had gemaakt. Kan u die kort uitleggen?

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 05 jun 2017 13:46

Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de fout die de FPD in deze berekening van het overlevingspensioen had gemaakt. Kan u die kort uitleggen?
Dat zou ik moeten navragen. Als ik het goed begrepen heb had het te maken met haar eigen pensioen, dat dermate klein zou zijn geweest dat ze het nooit voorheen uitbetaald had gekregen omdat een zogenaamd "gezinspenspensioen" voordeliger was.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Pensioenen”