pensioen legerdienst

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

pensioen legerdienst

#1 , 24 mei 2017 12:59

Ik heb destijds een jaar verplichte legerdienst gedaan.
De drie jaar (36 maanden over vier kalenderjaren) die de legerdienst voorafgingen werkte ik met bediendencontract in België
(onderzoeker aan univ) en heb ik pensioenrechten opgebouwd.

In de loop van het vierde kalenderjaar ben ik geëmigreerd.
Het daaropvolgend jaar ben ik voor mijn verplichte legerdienst terug naar België moeten komen.
Na de legerdienst terug naar buitenland en daar gebleven.

Ga ik nu ook pensioenrechten krijgen voor mijn jaar legerdienst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 24 mei 2017 16:16

Waar was deze legerdienst ?

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2017 17:10

In België als dienstplichtige bij het Belgische leger.
12 maanden.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 24 mei 2017 17:51

Indien je tewerkgesteld was bij de overheid voor je legerdienst telt dit dienstjaar mee in uw pensioen . De waarde hiervan hangt af van welke job je had . Voor juiste waarde vraag dit aan dienst loopbanen . Als je 12 maand legerdienst deed ..is dat voor 1976 geweest . Toen is het naar 11 maand gebracht .
Het is belangrijk te weten of er een storting geweest in deze legerdienst periode .

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2017 18:02

Neen geen ambtenaar, dat onderzoeksmandaat had de vorm van een bediendencontract.
Zoals bij elke andere bediende in de private sector zijn er vanzelfsprekend pensioenbijdragen betaald.
Tijdens de legerdienst natuurlijk niet want er was geen werkgever en ik verdiende ook geen loon.
Ik had enkel de gewone soldij van de milicien.

Op de website van de RVP staat dat men pensioenrechten kan krijgen voor zijn legerdienst.
Maar de voorwaarden zijn niet echt duidelijk.
Vandaar mijn vraag en de chronologische beschrijving van de gebeurtenissen.

willyboy
Berichten: 897

#6 , 24 mei 2017 20:31

Er gaat een wijziging in op 1/7/2017 .

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mei 2017 20:50

Ik ben al met pensioen, maar ik heb niets over mijn legerdienst meegedeeld.
Blijkbaar moet je daar zelf het initiatief voor nemen.
Ik vraag me af of ik voor dat jaar pensioenrechten kan krijgen.
De uitleg op de rvp website is niet 100 percent duidelijk.
Kan iemand, voortgaande op de uitleg die ik heb gegeven over mijn geval, mij helpen?
Zou graag een idee hebben vooraleer ik de rvp contacteer.

willyboy
Berichten: 897

#8 , 25 mei 2017 09:48

Heb je uw pensioen berekening destijds niet ondertekend ? Als je niet akkoord was had je destijds naar de rechtbank moeten gaan .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mei 2017 10:04

Als je in het leger als dienstplichtige was telt die maanden mee voor je pensioen, toch maar normaal zeker .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katwezel
Berichten: 375

#10 , 25 mei 2017 10:17

Bij mij is dat netjes bijgeteld , je kunt dat nazien bij documenten onder my pension

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 mei 2017 11:00

Heb je uw pensioen berekening destijds niet ondertekend ? Als je niet akkoord was had je destijds naar de rechtbank moeten gaan .
Ik heb niets moeten tekenen.
Toen wist ik niet dat militaire dienst een recht op pensioen kon geven.
Voor iets waarvan men het bestaan niet kent reclameert men toch niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 mei 2017 11:06

Als je op pensioen al bent raadpleeg dan eens je dossier op my pension, en daar zie je alles wat in je dossier staat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 mei 2017 11:18

Als je in het leger als dienstplichtige was telt die maanden mee voor je pensioen, toch maar normaal zeker .
Mijn vraag (zie begin thread) gaat over de "speciale" situatie waarin ik mij bevind:

1. bediendencontract (mandaat Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek) van 1 september 1973 tot en met augustus 1976
2. na afloop mandaat in september 1976 naar buitenland vertrokken en beginnen te werken aan buitenlandse universiteit
3. vanaf 1 mei 1977 twaalf maanden verplichte legerdienst in België volbracht
4. na legerdienst terug vertrokken naar buitenland en nooit meer in België gewerkt

Op de website van de RVP lees ik:

"Gaat u met pensioen vóór 1 juli 2017?

Dan gelden de volgenden voorwaarden:
1. deze periode is niet gevalideerd in een ander pensioenstelsel;
en
2. uw militaire dienst of uw periode als gewetensbezwaarde volgt onmiddellijk op een periode van tewerkstelling of gelijkstelling als werknemer;"

Aan 1. is zeker voldaan.
Van 2. weet ik het niet aangezien er enkele maanden liggen tussen einde van mijn tewerkstelling in België en begin legerdienst.

Vandaar mijn vraag.
Laatst gewijzigd door gepensioneerd op 25 mei 2017 11:27, 3 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 mei 2017 11:22

Kijk er is hier een pensioen deskundige en die zal je eventueel wel antwoorden, maar het is nu zondag en mooi weer vandaar dat er nu weinig forumers aanwezig zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gepensioneerd
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 mei 2017 21:49

Als je op pensioen al bent raadpleeg dan eens je dossier op my pension, en daar zie je alles wat in je dossier staat.
Ik ben eens gaan kijken op die website en daar staat mijn legerdienst vermeld in mijn pensioenloopbaan.
Maar: in de tabel die ik heb ontvangen ivm mijn pensioentoekenning staat de legerdienst niet vermeld en er is dan ook geen pensioenrecht voor toegekend.
Weet iemand wat er fout kan zijn gelopen? Zoals ik het begrijp had men voor het jaar legerdienst een fictief loon moeten toekennen, maar dat is niet gebeurd.

Terug naar “Pensioenen”