overlevingspensioen + invaliditeit maar geen 65, ten laste?

splitter
Topic Starter
Berichten: 6

overlevingspensioen + invaliditeit maar geen 65, ten laste?

#1 , 02 apr 2017 13:38

Beste,

Ik heb reeds rondgekeken maar heb het ofwel gemist, ofwel is de vraag nog niet zo gesteld.

De situatie zit zo:
- mijn moeder is mindervalide (MS) ten belope van minstens 80%
- ze heeft dus IN THEORIE recht op zaken zoals de IVT/ITT (en dus WIGW zegel e.d.)
- echter heeft ze een overlevingspensioen (+/- 1700 bruto)
- en is ze dit jaar 60 - dus nog niet de "pensioengerechtigde leeftijd"

Doordat tegemoetkomingen berekend worden op het bruto inkomen, en een overlevingspensioen onder een aparte pijler valt als bv eigen inkomen (wat ergens absurd is, want had ze een eigen inkomen zou ze dus niet zo invalide zijn en dus minder nood hebben aan, maar dat is een andere discussie) is mijn vraag nu:

- ik weet dat er geen IVT/ITT toegekend kan worden (te hoog inkomen dus), maar ze heeft er wél recht op wat betreft invaliditeit e.d.
hierdoor vraag ik me dus af: krijgen we hier wél de voorziene vrijstelling ("inkomsten verkregen door een gehandicapte persoon, die in principe recht heeft op de tegemoetkomingen aan gehandicapten zoals bepaald in de wet van 27 februari 1987, ten belope van het maximumbedrag waarop deze persoon volgens die wet recht heeft") met betrekking tot haar overlevingspensioen, of is ook hier weer helemaal geen rekening gehouden met haar?

(ter illustratie van mijn frustratie: als ze haar overlevingspensioen niet zou hebben, dan zou ze NETTO meer krijgen van de staat EN recht hebben op letterlijk alles, terwijl de enige vraag is om recht te hebben op voordelen zoals de belastingsvermindering en de wigw zegel, en niet het oplichten van de staat)

mijn vermoeden is dat we ook hier weer geen recht op hebben, maar ik wou dit even navragen aan mensen die dit net iets beter weten.

Mvg,
Bjorn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 02 apr 2017 15:34

Beste,

Voor meer info kan je best contact opnemen met ofwel de sociale dienst van het ziekenfonds waarbij je moeder is aangesloten, ofwel met de sociale dienst gemeente/ocmw die zich bezighouden met aanvragen uitkeringen handicap. Voor 65 jaar is er sprake van ITT en IVT. Aanvragen na 65 jaar gelden als een aanvraag THAB, tegemoetkoming Hulp aan Bejaarden.
Deze uitkeringen handicap zijn inkomensafhankelijk. Mevrouw geniet een overlevingspensioen, dit is een aanrekenbaar bestaansmiddel. Invaliditeit 66% en hoger geeft recht op verminderingen op fiscaal vlak, personenbelasting en onroerende voorheffing, zolang deze is vastgesteld voor 65 jaar en voor ingangsdatum pensioen. Dit slaat los van ITT en IVT, die trouwens geen belastbare vergoedingen zijn en los van het recht op de Verhoogde Tussenkomst ziekteverzekering. Als mevrouw aan deze voorwaarde voldoet, blijft deze hoedanigheid levenslang verworven.De verhoogde tussenkomst ziekteverzekering is ook inkomensafhankelijk. Indien mevrouw geen recht heeft op ITT en IVT, heeft zij ook geen recht op de afgeleide voordelen. Mag ik u wijzen op het feit dat inkomen niets met invaliditeit te maken heeft of vice versa. Een overlevingspensioen is gedurende maximum 12 maanden cumuleerbaar met een ziekte-, invaliditeitsuitkering uitbetaald door het ziekenfonds. Een overlevingspensioen is wel cumuleerbaar met een ITT/IVT/THAB, meer nog de IVT/ITT/THAB beïnvloed het bedrag aan overlevingspensioen niet, gezien het om niet-belastbare inkomsten gaat.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

splitter
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 02 apr 2017 16:22

Mathieu,

Dank voor je antwoord.

Mij is op het ocmw echter steeds gezegd dat ze door het overlevingspensioen (dat blijkbaar telt als 'andere inkomsten') geen recht had op zaken zoals ITT/IVT omdat ze -door het brutobedrag van dat overlevingspensioen- teveel zou verdienen.

Dus ze voldoet wel aan al de voorwaarden (reeds sinds 2008) maar gezien dat pensioen anders meetelt dan een gewoon pensioen/loon,
er geen bedrag overblijft na de vrijstellingen.
Ik zal me in de loop van de komende week nogmaals gaan bevragen op de gemeente.

Mvg,
Bjorn

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 02 apr 2017 17:49

Beste,

Het feit dat zij geen recht heeft op de uitbetaling van een ivt/itt, wil niet zeggen dat zij bv. geen recht zou hebben op de toelage Vlaamse Zorgverzekering, onderdeel van de Vlaamse Sociale Bescherming. Indien zij voldoende punten scoort kan zij eventueel rechten openen op deze 130 euro per maand, gezien inkomensonafhankelijk. De fiscale voordelen handicap zijn ook niet inkomensafhankelijk. Je moet immers een onderscheid maken tussen rechtstreekse rechten en afgeleide rechten.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

splitter
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 02 apr 2017 18:14

Mathieu,

Dankjewel.

Ik heb echter de belangrijkste vraag (die er op dit moment is) niet duidelijk genoeg gesteld.
Namelijk: ik zou mijn moeder willen inschrijven als zijnde ten laste van mij, maar ik weet niet goed of dit mogelijk is door haar overlevingspensioen en leeftijd onder de 65.

Boven de 65 lees ik dat er een vrijstelling is tot 25000 euro, waar ze zowiezo onder zit met dat overlevingspensioen... echter is ze nog maar 60 dus niet van toepassing.
Verder is er een vrijstelling voor invaliden, maar ik weet niet of die voor mijn moeder van toepassing is gezien ze niets krijgt van ITT/IVT.

Dus: is het mogelijk om mijn moeder (dus: met overlevingspensioen, 60 jaar, en 80% invalide) nu al ten laste te nemen?

Mathieu Rutten

#6 , 02 apr 2017 18:54

Beste,

U kan uw moeder tot 65 jaar niet fiscaal ten laste nemen gezien haar inkomen uit overlevingspensioen te hoog is. Uw moeder kan zelf op haar overlevingspensioen een vermindering wegens handicap krijgen, hetgeen neerkomt op 35 euro per maand.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

splitter
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 02 apr 2017 19:15

Uw moeder kan zelf op haar overlevingspensioen een vermindering wegens handicap krijgen, hetgeen neerkomt op 35 euro per maand.
Kan u me toevallig zeggen hoe dit heet, en/of hoe dit aan te vragen, zodat ik dit verder kan uitzoeken?
Hierover zijn namelijk noch ikzelf, nog mijn moeder ooit over geinformeerd...

Dat ik mijn moeder niet ten laste kan nemen voor ze 65 is, begrijp ik ondertussen, waarvoor dank.

Mvg,
Bjorn

Mathieu Rutten

#8 , 02 apr 2017 20:26

Beste,

Gewoon kopie van invaliditeitsattest van je moeder met vermelding rijksregisternummer versturen aan de Federale Pensioendienst, afdeling fiscaliteit, Zuidertoren, 1060 Brussel.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

zibarrie
Berichten: 133

#9 , 04 apr 2017 23:01

Uw moeder kan zelf op haar overlevingspensioen een vermindering wegens handicap krijgen, hetgeen neerkomt op 35 euro per maand.
Kan u me toevallig zeggen hoe dit heet, en/of hoe dit aan te vragen, zodat ik dit verder kan uitzoeken?
Hierover zijn namelijk noch ikzelf, nog mijn moeder ooit over geinformeerd...

Mvg,
Bjorn
Bij de oorspronkelijke aanvraag van het overlevingspensioen zat een document ivm de fiscale toestand, met daarop de uitleg.

Nuja, of die vermindering nu toegepast werd of niet, dat zet zich toch recht bij de personenbelasting. Dus het is niet zo dat u al jaren 'verlies' zou maken.

Terug naar “Pensioenen”