Extra pensioenrechten of niet ?

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 475

Extra pensioenrechten of niet ?

#1 , 29 mar 2017 19:26

Ik heb in het begin van mijn loopbaan ongeveer 5 jaar in de privè sector gewerkt, en vervolgens als ambtenaar aan de slag gegaan.
Op het werk is er nu een vervroegde uitstapregeling, waarbij je op 60 kan stoppen (verlof voorafgaand aan pensioen) en de werkgever tot aan de wettelijke pensioendatum alle sociale lasten betaalt alsof je full time aan het werk bent als ambtenaar, er is een beperkte cumul toegelaten.

Stel dat ik vanaf mijn 60 ste, via interim of iets dergelijks, of als zelfstandige in bijberoep, 1 dag per week zou werken, bouw ik dan nog extra pensioenrechten op in het privè of zelfstandigen stelsel of niet ?

Stel dat ik als zelfstandige zou gaan werken, loont dat de moeite, of ben je meer kwijt aan allerlei taksen, boekhouder en dergelijke dan wat het waard is ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 29 mar 2017 22:00

Kan u meedelen bij welke overheid u werkt....dit lijkt me alle verbeelding te tarten.....

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 475

#3 , 30 mar 2017 20:50

Niet rechtstreeks bij de overheid, maar bij een overheidsbedrijf

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 31 mar 2017 20:51

Beste,

Als zelfstandige bouw je enkel een pensioen op als je bijdragen betaalt als in hoofdberoep. Voor wat zelfstandige betreft, kan je je best informeren bij een sociaal verzekeringsfonds en/of een ondernemingsloket om na te gaan of er in de cumulatie van een "wachtuitkering" sprake kan zijn van een bijberoep, dan wel om een hoofdberoep. Voor wat de cumulatie met een werknemersactiviteit betreft, lijkt het me opportuun dat je duidelijk vraagt aan je werkgever of je recht op opbouw in de overheidssector behoudt als je wordt tewerkgesteld als werknemer in de privaatrechtelijke sector. Verder lijkt het me opportuun na te vragen of er sprake is van een maximumbedrag dat je mag bijverdienen. Verder wens ook te wijzen op het nog bestaande principe beperking tot de eenheid van loopbaan.

Ik stel me hier toch ook wel vragen bij, in hoeverre er nog bijdragen kunnen betaald worden als hier geen prestaties tegenover staan.....

Verder wens ik mij toch wel te distantiëren van dit soort praktijken terwijl er in heel wat diensten zoveel werkdruk is.....

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 475

#5 , 02 apr 2017 23:16

Bedankt voor het antwoord.

Het gaat om een plan om vervroegd uit te stappen, waarbij de werkgever een % van het loon uitbetaalt aan de werknemer, en tegelijk volledige sociale lasten blijft doorbetalen alsof je full time werkt, zodat er geen impact is op het pensioen.
Het is de bedoeling dat met het uitgespaarde bedrag nieuwe (goedkopere) mensen aangeworven worden met specifieke kennisprofielen die momenteel ontbreken in het bedrijf --> besparing + aantrekken ontbrekende kennisprofielen.

De werkgever laat toe om max ongeveer 10000€ bruto bij te verdienen, op voorwaarde dat het niet bij de concurrentie is.
Als je meer dan toegelaten gaat verdienen, wordt er loon ingehouden.
Alleen werd er niets gezegd ivm eventueel pensioen opbouw als je beperkt in een ander stelsel zou gaan werken, ik dacht om iets te zoeken voor 1 dag in de week of zo om toch nog iets om handen te hebben, wat tegelijk nog voor een extraatje instaat.

Mathieu Rutten

#6 , 03 apr 2017 06:11

Beste,

Een eerste vraag die je je moet stellen is toch wel of je in de periode van "inactiviteit" nog verder een loopbaan opbouwt in het overheidsstelsel, dan wel in het privaatrechtelijk stelsel. Het blijft voor mij nog altijd te zot voor woorden.
Indien je werkt in een ander stelsel dan de overheid, bouw je nog verder een pensioen op indien er bijdragen worden gestort met recht op pensioen. Voor wat een zelfstandige activiteit betreft, verwijs ik je naar mijn vorig antwoord. In de huidige stand van de wetgeving geldt nog altijd het principe beperking eenheid van loopbaan en maximumbedrag. De regering sleutelt momenteel aan een systeem om een overschrijding van de 45 jaar waarvoor bijdragen werden betaald toe te staan. Is dit een doorbetaling tot 65 jaar of tot je voldoende loopbaan bewijst om voor 65 jaar met pensioen te gaan. Als het tot 65 jaar is, vind de zogezegde besparing toch wel een drogreden, tenzij je wedde natuurlijk fenomenaal hoog is.....Het is immers een én-én-uitgavenverhaal.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”