Groepsverzekering op 60

cdteloek
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Groepsverzekering op 60

#1 , 17 mar 2017 13:20

Beste,

Ik ben 57 (1960) en geniet van het statuut van SWTer, na een bedrijfssluiting in 2012.
De onderhandelde CAO bepaalde :
-SWT verplicht vanaf 52 jaar
-behoorlijke bijpassing door de werkgever tot de leeftijd van 60 jaar
-van 60 tot 65 jaar SWT met minimale bijpassing en ter compensatie uitkering van de groepsverzekering op 60 jaar.

Ik heb de volgende vragen:
-wat met de groepsverzekering met einde contract 60 jaar als het wetsvoorstel er doorkomt deze slechts uit te betalen op de leeftijd van 65 jaar
-geboren in 1960 dus pensioen op 66 jaar. Blijft de SWT dan doorlopen tot de leeftijd van 66 jaar. Of val ik in een financieel zwart gat tussen 65 en 66 jaar.

Graag jullie wel gerespecteerd gedacht.

Mvg Luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 17 mar 2017 21:34

Beste,

Op de website van de Federale Pensioendienst lezen wij het volgende:

SWT/brugpensioen en het vervroegd pensioen

Het vervroegd pensioen kan niet worden toegekend aan de gerechtigden op een voltijdse SWT (stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag, vroeger bekend onder de naam “conventioneel brugpensioen”): voor hen geldt de wettelijke pensioenleeftijd en wordt dus altijd een ambtshalve onderzoek opgestart.

Bijgevolg moet de gepensioneerde in deze regeling blijven tot zijn 65e, zijn 66e (vanaf 2025) of zijn 67e (vanaf 2030).
Voor wat je groepsverzekering betreft, lijkt het me opportuun dat je contact zoekt met je verzekeraar.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

cdteloek
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2017 09:30

Bedankt voor de info.
Wat bedoel je met ’ambtshalve wordt een onderzoek ingesteld’?
Kunnen ze het uitkeren van de groepsverzekering zomaar veranderen van 60 naar 66 als deze vervat zit in een, door de destijds bevoegde minister van tewerkstelling, goedgekeurde CAO?

Mvg
Luc

Reclame

Terug naar “Pensioenen”