Medisch pensioen ambtenaren medex

Sylvester007
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Medisch pensioen ambtenaren medex

#1 , 13 mar 2017 16:10

Beste,

Ik word door medex op medisch pensioen gezet, dit door een chronische ziekte.
Ik heb slechts 20'jaar anciënniteit bij de overheid, verder niets. Ben getrouwd, geen kinderen. Mijn man werkt ook als ambtenaar.
Hoeveel zal dat pensioen bedragen? Ben bang dat het een financiële ramp wordt aangezien we ook een lopende hypothecaire lening hebben.
Zou mijn man meer wedde krijgen als ik medisch gepensioneerd ben? Of kan ik ergens anders aankloppen voor hulp?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 19 apr 2017 15:02

Als de pensioencommissie van oordeel is dat de ambtenaar effectief aangetast is door een ernstige en langdurige ziekte heeft hij recht op wachtgeld dat gelijk is aan zijn laatste wedde op het moment dat hij nog werkte. Tenzij de artsen een specifieke datum vermelden gaat dit recht in met terugwerkende kracht vanaf de eerste dag van de terbeschikkingstelling.
Voor wat betreft de interpretatie van het begrip “ernstig en langdurig” bestaat er geen limitatieve lijst. De interpretatie wordt overgelaten aan de artsen van de pensioencommissie. De medische diagnose op zich is geen onbetwistbare reden tot het toekennen van deze financiële voordelen. Ook de ernst van de functionele weerslag van de medische aandoening wordt in aanmerking genomen.
Vanaf de eerste dag disponibiliteit kan het personeelslid vragen om onderzocht te worden door een arts van Medex om de ziekte te erkennen als ernstig en langdurig, met recht op een wachtgeld gelijk aan het volledige bedrag van de laatste activiteitswedde. Meer en rechtstreekse info kan bekomen worden bij de personeelsdienst.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 20 apr 2017 18:15

Ik weet iemand die op zijn 45 jaar ook op pensioen werd gesteld om medische redenen. Hij was getrouwd, vrouw werkte 3/5, twee kinderen ten laste. Maandelijkse toelage : 728 €. Niets aan te doen in die situatie. Uiteindelijk is dat koppel echtgescheiden en direct na de uitspraak zich gaan inschrijven als wettelijk samenwonend. Resultaat : maandelijks pensioen werd 1430 €. Stom hé, maar belgisch!
Pure discriminatie van gehuwden is dat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Pensioenen”