cumulatie van pensioenen

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#16 , 02 apr 2017 20:06

Ik raad u aan om dringend een herzieningsaanvraag om pensioen in te leiden bij de Federale Pensioendienst.

Ik vind het toch wel godgeklaagd dat ik nu reeds een herziening zou moeten aanvragen. Goed bestuur zorgt ervoor dat de mensen krijgen waar ze recht op hebben en niet dat ze het zelf eerst maar moeten ontdekken en dan opnieuw komen vragen.
Mijn zeer recente aanvraag van mijn B-pensioen valt ruim meer dan een jaar na de uitspraak van het Europees Gerechtshof.
Als burger mag ik toch verwachten dat een overheidsinstelling de wetten -ook als dat het gevolg is van een veroordeling door een hogere rechtsmacht- correct toepast?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#17 , 02 apr 2017 20:35

Beste,

het antwoord van de herzieningsaanvraag was voor Irma Ladouce bestemd, gezien haar beslissing dateert van voor het arrest. Zij vroeg immers hoe zij deze procedure best kon starten. Trouwens, een aanvraag om herziening is aangewezen indien de situatie is gewijzigd en de enige mogelijkheid als een dossier in kracht van gewijsde is getreden. U kan uiteraard ook de Federale Pensioendienst via mail vragen om na te gaan of u in aanmerking komt voor een toepassing van bedoeld arrest. Ik ken uw dossier onvoldoende om te oordelen of mijn collega's de rechtsregels al dan niet correct hebben toegepast. Trouwens ik meen verstaan te hebben dat u een eu-ambtenaar bent geweest....dan zou u toch moeten weten welke regels voor Eu-ambtenaren gelden, inclusief de vigerende rechtsregels.....Ook dit is goed bestuur. Het lijkt me aangewezen om uw dossier nog eens voor te leggen aan de Belgische pensioendiensten zodat zij uw dossier kunnen heroverwegen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#18 , 02 apr 2017 20:48

Het is omdat ik de regels meende te kennen dat ik het B pensioen heb aangevraagd. Maar het werd geweigerd.
Maar ik heb nu via een forum moeten vernemen dat de RVP veroordeeld is in 2015 voor
het niet toekennen van dergelijk pensioen in net dezelfde omstandigdheden als die waarin ik mij nu anno 2017 bevind.
Aangezien ik mij in dezefde situatie bevind lijkt het me toch normaal dat een instantie die veroordeeld is
daarna niet volhardt in haar fout en, integendeel, spontaan oudere dossiers (zoals dat van irmaladouce) gaat herzien waarin zij die fout hebben gemaakt.
Fouten zijn des mensen, maar ze moeten wel in alle openheid worden gecorrigeerd.....

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#19 , 03 apr 2017 12:42

Vlaamse Zorgverzekering:
http://www.vlaamsesocialebescherming.be ... stellingen
Als beroepsactief of gepensioneerd personeelslid van een internationale organisatie kan je niet aansluiten bij de Vlaamse sociale bescherming als je wegens een internationaal verdrag of protocol niet kan aansluiten bij de Belgische sociale zekerheid

Jabbe
Berichten: 586

#20 , 03 apr 2017 14:53

Voor de volledigheid van het arrest van het EHVJ voeg ik ook nog de conclusies toe van de Advocaat-Generaal Mengozzi in de zaak C-408/14 Aliny Wojciechowski tegen Rijksdienst voor Pensioenen (RVP):
http://publications.europa.eu/nl/public ... anguage-nl

Ik heb in de Belgische rechtspraak echter nog geen uitspraak gevonden van de Arbeidsrechtbank in bovengenoemde zaak. Misschien hebben anderen meer geluk in het zoekwerk.
Het is ook mogelijk dat de zaak nog hangende is.
Stel dat er ook nog wettelijke aanpassingen dienen te gebeuren, dan kan het nog een tijdje duren voor de RVP het arrest zal volgen, vrees ik dan.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 03 apr 2017 23:31

Vlaamse Zorgverzekering:
http://www.vlaamsesocialebescherming.be ... stellingen
Als beroepsactief of gepensioneerd personeelslid van een internationale organisatie kan je niet aansluiten bij de Vlaamse sociale bescherming als je wegens een internationaal verdrag of protocol niet kan aansluiten bij de Belgische sociale zekerheid
Meer algemeen geldt de Verordening betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels (883/2004/EG) welke ertoe strekt te voorkomen dat men aan meer dan één (nationale) sociale wetgeving is onderworpen. Hierdoor wordt dubbele verzekerings- en premieplicht uitgesloten. Op grond daarvan kan TS bij cumulatie van EU pensioen en nationaal pensioen niet bij de twee stelsels bijdrageplichtig zijn.
Aangezien hij statutair hoofdverzekerd moet zijn bij het EU Stelsel kan het Belgische RIZIV geen bijdragen vestigen op die pensioenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#22 , 04 apr 2017 21:50

Beste,

Zoals ik reeds eerder stelde, heb ik dit issue voorgelegd aan het riziv. Ik verwacht een spoedig antwoord.

Intussen zou ik willen wijzen op art. 13 uit de reglementering van de Eu-ambtenaren.

Artikel 13 Hoofdverzekering

De verzekerde wordt door het stelsel als hoofdverzekering gedekt, indien hij geen eigen inkomen uit een beroepsbezigheid ontvangt of indien dat inkomen zodanig laag is dat hij niet door een ander wettelijk of bestuursrechtelijk stelsel van verplichte ziektekostenverzekering kan worden gedekt.

Alle salarissen, bezoldigingen, erelonen, emolumenten, toelagen, uitkeringen of pensioenen die uit een huidige of vroegere beroepsbezigheid voortvloeien, worden als inkomen uit een beroepsbezigheid beschouwd, met uitzondering van kostentoelagen of -uitkeringen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#23 , 04 apr 2017 23:22

Beste,

Zoals ik reeds eerder stelde, heb ik dit issue voorgelegd aan het riziv. Ik verwacht een spoedig antwoord.

Intussen zou ik willen wijzen op art. 13 uit de reglementering van de Eu-ambtenaren.

Artikel 13 Hoofdverzekering

De verzekerde wordt door het stelsel als hoofdverzekering gedekt, indien hij geen eigen inkomen uit een beroepsbezigheid ontvangt of indien dat inkomen zodanig laag is dat hij niet door een ander wettelijk of bestuursrechtelijk stelsel van verplichte ziektekostenverzekering kan worden gedekt.

Alle salarissen, bezoldigingen, erelonen, emolumenten, toelagen, uitkeringen of pensioenen die uit een huidige of vroegere beroepsbezigheid voortvloeien, worden als inkomen uit een beroepsbezigheid beschouwd, met uitzondering van kostentoelagen of -uitkeringen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
Helaas moet ik dit corrigeren. Het artikel dat u citeert is niet op de EU ambtenaar zelf van toepassing, maar uitsluitend op zijn gezinsleden die geen EU ambtenaar zijn maar eventueel als persoon ten laste kunnen worden verzekerd.
Artikel 13 moet in samenhang met artikel 12 worden gelezen en dan wordt het duidelijk:

"DE ECHTGENOOT EN DE ERKENDE PARTNER

Artikel 12 Verzekerden

Uit hoofde van de aangeslotene zijn verzekerd onder de in de artikelen 13 en 14 vastgestelde voorwaarden:

– de echtgenoot van de aangeslotene, voorzover hij niet zelf bij het stelsel is aangesloten; – de erkende partner van de aangeslotene, zelfs indien niet is voldaan aan de voorwaarden van artikel 1, lid 2, punt c), onder iv), van bijlage VII van het Statuut,

– de echtgenoot of de erkende partner van de aangeslotene met verlof om redenen van persoonlijke aard zoals bepaald in het Statuut.

Artikel 13 Hoofdverzekering

De verzekerde wordt door het stelsel als hoofdverzekering gedekt, indien hij geen eigen inkomen uit een beroepsbezigheid ontvangt of indien dat inkomen zodanig laag is dat hij niet door een ander wettelijk of bestuursrechtelijk stelsel van verplichte ziektekostenverzekering kan worden gedekt.

Alle salarissen, bezoldigingen, erelonen, emolumenten, toelagen, uitkeringen of pensioenen die uit een huidige of vroegere beroepsbezigheid voortvloeien, worden als inkomen uit een beroepsbezigheid beschouwd, met uitzondering van kostentoelagen of -uitkeringen."

Het RIZIV zal u antwoorden dat de EU ambtenaar zelf en ook daarna als gepensioneerde levenslang hoofdverzekerd is bij het EU Stelsel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Berichten: 586

#24 , 05 apr 2017 15:48

Het probleem is dat het EU ambtenarenstatuut geen rekening houden met uitzonderingen in nationale bepalingen. Zo kan een EU ambtenaar wel degelijk nog een andere job uitoefenen terwijl zijn statuten daar geen bepalingen over maken.
Na zijn militaire dienstplicht te hebben vervuld vóór de opschorting van de plicht door Minister van Landsverdediging Leo Delcroix in 1994 werden er jaarlijks wederoproepingen georganiseerd voor de getrainde reservisten. Het is pas in 2001 dat er een statuut werd bepaald voor het reservekader dat hen gelijkstelt aan de beroepsmilitair voor het uitoefenen van zijn opdrachten.
16 MEI 2001. - Wet houdende statuut van de militairen van het reservekader van de krijgsmacht.
In België mag de militaire dienstplicht dan wel zijn opgeschort; er zijn nog steeds Belgen die aan de militaire verplichtingen voldoen en daarvoor jaarlijks prestaties uitvoeren om in de getrainde reserve te blijven.
Een EU ambtenaar kan dus ook nog steeds militaire verplichtingen hebben als reservist bij Defensie. De reservist ontvangt hiervoor een salaris op basis van zijn prestaties, waarvoor hij zowel "Individuele bijdrage SZ" als "BV toeval. of period. en bijkomst. ink." betaalt. Hij bouwt dus ook pensioenrechten op. Meer nog: vanaf 1 juli 2017 telt de leger- of burgerdienst onvoorwaardelijk mee voor de pensioenopbouw. De regering zet zo een onrechtvaardigheid uit het verleden recht. Pech wellicht voor de EU ambtenaar die zijn pensioenrechten reeds heeft laten overdragen, want dat gebeurt eenmalig. (Je kan trouwens die jaren van militaire dienstplicht nu al opgeven via Mypension.be)

Gedurende zijn 'verlof wegens militaire dienst' blijft hij gedekt door het stelsel gezien de relatief korte duur van dit verlof.
Eens hij door Defensie is uitbetaald, moet hij het bedrag kenbaar maken aan zijn EU administratie, die het van zijn volgende maandsalaris in rekening brengt (verminderd):

Ambtenarenstatuut:
A f d e l i n g 5
VERLOF WEGENS MILITAIRE DIENST
Artikel 42
De ambtenaar die in een militair verband is opgenomen ten einde zijn wettelijke eerste oefening te vervullen, of die voor herhalingsoefeningen dan wel om andere redenen weer onder de wapenen is geroepen, wordt geplaatst in de bijzondere stand „verlof wegens militaire dienst”.
De ambtenaar die in een militair verband is opgenomen ten einde zijn wettelijke eerste oefening te vervullen, ontvangt geen bezoldiging meer,
doch behoudt zijn uit dit statuut voortvloeiende rechten met betrekking tot plaatsing in een hogere salaristrap en bevordering. Tevens behoudt
hij de rechten met betrekking tot ouderdomspensioen, mits hij na vervulling van zijn militaire plichten zijn bijdragen ingevolge de pensioenregeling
over het desbetreffende tijdvak alsnog betaalt.
De ambtenaar die voor herhalingsoefeningen of om andere redenen weer onder de wapenen is geroepen, geniet gedurende het desbetreffende tijdvak zijn bezoldiging; hierop wordt echter de soldij die hij als militair ontvangt, in mindering gebracht.
(Al verwijst men naar 'soldij', men bedoelt wel degelijk het salaris-inkomen dat de EU ambtenaar als militair verworven heeft tijdens zijn prestaties.)

m.a.w. deze EU ambtenaar bouwt nog steeds pensioenrechten op en betaalt dan ook bijdragen hiervoor. Het dient dus als Belgisch beroepsinkomen te worden aanzien door de EU ambtenaar. En dit inkomen dient hij dan ook aan te geven in zijn personenbelasting op basis van de fiche Nr. 281.10 die hem door Defensie worden toegezonden.

Bepalingen i.v.m. pensioen tijdens militair verlof:
HOOFDSTUK 1
Algemene bepalingen
Artikel 1
....
2. De ambtenaar die zich in de stand „verlof wegens militaire dienst” bevindt, verliest, voorzover het de rechtstreekse gevolgen betreft van ongevallen of ziekten die uit de militaire dienst voortvloeien, de rechten die ter zake van invaliditeit of overlijden gelden. Bovenstaande bepalingen tasten niet de rechten aan op een pensioen dat kan worden omgezet in een overlevingspensioen, welke de ambtenaar had verkregen op de dag waarop zijn verlof wegens militaire dienst inging.
Bepalingen inzake ziekteverzekering:
Artikel 3
5. In geval van verlof wegens militaire dienst wordt de aangeslotene niet door het stelsel gedekt. De personen die uit zijnen hoofde zijn verzekerd, blijven wel gedekt onder de volgende voorwaarden:
– in het in artikel 42, tweede alinea, van het Statuut bedoelde geval, zonder dat de aangeslotene een bijdrage hoeft te betalen;
– in het in artikel 42, derde alinea, van het Statuut bedoelde geval, mits de aangeslotene zijn bijdrage betaalt, berekend over het aan zijn rang en salaristrap verbonden geactualiseerde basissalaris.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#25 , 05 apr 2017 17:00

Het probleem is dat het EU ambtenarenstatuut geen rekening houden met uitzonderingen in nationale bepalingen.
Dat kan per defintie geen probleem zijn omdat het Statuut deel uitmaakt van de EU wetgeving die door de Lidstaten werd beslist en goedgekeurd en daardoor voor hen bindend is met voorrang op hun nationale wetgeving. Het zijn de nationale bepalingen die rekening moeten houden met de EU wetgeving die van hogere orde is.

Art. 42 is van geen tel meer voor gepensioneerden want het is niet gebruikelijk dat 65 plussers nog voor oefeningen als reservist worden opgeroepen. Heeft ook geen verband met pensioenverplichtingen van Belgisch stelsel.

EU ambtenaren die (vroeger toen ze nog bestond) hun militaire dienst vervulden werden uiteraard voor die periode niet betaald en bouwden daardoor geen pensioenrechten op voor de periode van hun dienstplicht. Het is het Belgische stelsel dat voor die periode normaal gezien pensioenrechten moet toekennen wegens "diensten verleend aan het vaderland" (recht ten belope van de duur van de militaire dienst).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#26 , 05 apr 2017 19:32

Collega,

Ik ben me bewust dat ik geciteerd heb uit de rubriek personen ten laste. Het was de bedoeling om aan te geven dat een pensioen als een inkomen uit een beroepsactiviteit wordt beschouwd en in dit onderdeel van het reglement voor Eu-ambtenaren wordt dit duidelijk weergegeven. U verwees naar de VO 883/2004 zodat ik ergens trachtte een aansluiting te vinden naar de arresten JvJ, Rundgren en Nikula.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#27 , 05 apr 2017 20:19

Ik schreef over VO 883/2004 : " Hierdoor wordt dubbele verzekerings- en premieplicht uitgesloten".
Dat wordt samenvattend bevestigd in de arresten waarnaar u verwijst. Daar wordt gesteld dat als men in land A woont en pensioen cumuleert van land A en van land B en men verzekerd is in land A, land A slechts over pensioen van land A premies mag heffen indien gelijkaardige premies reeds zijn betaald over het pensioen in land B. De VO verbiedt bijgevolg dat er tweemaal premies worden geïnd.

Ergo: Wie een EU pensioen cumuleert met een Belgisch pensioen zal nooit Belgische ZIV bijdragen betalen op het EU pensioen want daar worden al ziekteverzekeringsbijdragen vanaf gehouden.
En zeer waarschijnlijk ook niet op het Belgisch pensioen aangezien gelet op de korte loopbaan in België het plafond van 1 709,07 EUR (of 1 442,08 EUR) niet zal overschreden worden.

Maar daar houdt de analyse niet op want men kan zich de vraag stellen of de Verordening kan toegepast worden op het EU ziekteverzekeringsstelsel want dat valt niet in het toepassingsgebied van deze Verordening aangezien het geen nationaal stelsel is. Daarom moet men kijken naar het Protocol van Immuniteiten en de daaruit afgeleide wetgeving en besluiten. Dan blijkt dat:
"Krachtens het PVI kunnen de ambtenaren en andere personeelsleden van de EU (in actieve dienst of gepensioneerd) door een nationale instantie van een lidstaat niet verplicht worden bij te dragen aan of zich aan te sluiten bij een nationaal stelsel van
sociale zekerheid
, zelfs niet indien dit stelsel gebaseerd is op het beginsel van solidariteit tussen de inwoners van een lidstaat of een regio."
zie: http://ec.europa.eu/pmo/doc_em/doc_em_nl.pdf
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#28 , 05 apr 2017 22:21

Ik heb intussen eens rondgevraagd bij collega's die al op pensioen zijn.
Totale verwarring.
Enkelen die naast een volledig EU pensioen zonder probleem een RVP pensioen hebben verworven voor al de jaren dat ze
in België als bediende hebben gewerkt.
Dan zijn er weer anderen die ook een bediendenpensioen krijgen maar beperkt, niet voor alle jaren dat ze gewerkt hebben.
En ook enkelen die, zoals ik, al hun Belgische pensioenrechten ontnomen zijn.

Zou het kunnen dat de verschillende regionale diensten de regels anders interpreteren?
Identieke gevallen zouden toch gelijk moeten behandeld worden, maar dat is duidelijk niet het geval.
Zou het een rol spelen of ik bij de regionale dienst of het hoofdbureau een klacht indien?

Degenen die de twee pensioenen wel mogen cumuleren krijgen het bruto bedrag wel als netto bedrag uitbetaald, zonder voorheffing of sociale afhoudingen.

appartementsgoeroe
Topic Starter
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#29 , 06 apr 2017 14:12

Bijkomende vraag: moet bij mijn vier werkjaren als bediende ook nog mijn jaar legerdienst
worden geteld voor het berekenen van mijn Belgisch pensioen?

Jabbe
Berichten: 586

#30 , 10 apr 2017 14:18

De FOD Defensie beschikt over de cijfers van het aantal werknemers dat zijn dienstplicht heeft vervuld. Die FOD bezorgt alle gegevens geval per geval aan de pensioeninstellingen op het moment dat een burger zijn pensioenaanvraag doet.

Periodes als dienstplichtige of gewetensbezwaarde
De periodes van militaire dienst bij het Belgische leger en als gewetensbezwaarde worden opgenomen in uw werknemersloopbaan als aan bepaalde voorwaarden voldaan is. Die voorwaarden worden bepaald door de ingangsdatum van uw pensioen.

Gaat u met pensioen vóór 1 juli 2017?
Dan gelden de volgenden voorwaarden:

- deze periode is niet gevalideerd in een ander pensioenstelsel;
en
- uw militaire dienst of uw periode als gewetensbezwaarde volgt onmiddellijk op een periode van tewerkstelling of gelijkstelling als werknemer;
of
- u hebt binnen de 3 jaar na het einde van die periodes minstens 1 jaar gewerkt als werknemer met minstens 1/3de van een volledige arbeidsprestatie.

Gaat u met pensioen vanaf 1 juli 2017?
Dan gelden de volgende voorwaarden:

- Deze periode werd niet gevalideerd in een andere pensioenregeling;
en
- u na uw militaire dienst was u eerstaan de slag als werknemer, ongeacht de termijn tussen het einde van de militaire dienst en die eerste tewerkstelling.


Deze gelijkgestelde dagen worden berekend op basis van een normaal fictief loon (vanaf 1968) of een forfaitair loon (vóór 1968).
Periodes van inactiviteit of gelijkgestelde periodes

Terug naar “Pensioenen”