Vraag over overlevings pensioen

Piot Yolanda
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vraag over overlevings pensioen

#1 , 08 mar 2017 22:59

Hallo ik heb nu een jaar mijn overlevings pensioen graag had ik een onderzoek gedaan of ik nog vreiwillerger werk doen zo ja op welk basis en dergelijk zonder mijnoverlevings pensioen niet kwijt te spelen
Yolandapiot@hotmail.com
Wie kan mij er degelijk antwoord geven Aar ik geen problemen mee krijg
Meest vriendelijke groeten piot y

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Piot Yolanda
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2017 23:01

Code: Selecteer alles

[size=150][color=#804080][/color][/size]
Hallo ik heb nu een jaar mijn overlevings pensioen graag had ik een onderzoek gedaan of ik nog vreiwillerger werk doen zo ja op welk basis en dergelijk zonder mijnoverlevings pensioen niet kwijt te spelen
Yolandapiot@hotmail.com
Wie kan mij er degelijk antwoord geven Aar ik geen problemen mee krijg
Meest vriendelijke groeten piot y

Piot Yolanda
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2017 23:01

Code: Selecteer alles

[size=150][color=#804080][/color][/size]
Hallo ik heb nu een jaar mijn overlevings pensioen graag had ik een onderzoek gedaan of ik nog vreiwillerger werk doen zo ja op welk basis en dergelijk zonder mijnoverlevings pensioen niet kwijt te spelen
Yolandapiot@hotmail.com
Wie kan mij er degelijk antwoord geven Aar ik geen problemen mee krijg
Meest vriendelijke groeten piot y

Reclame

zibarrie
Berichten: 133

#4 , 09 mar 2017 20:44

Een activiteit als vrijwilliger, die enkel vergoed wordt met door de fiscus vrijgestelde bedragen, valt niet onder toepassing van artikel 64 van het koninklijk besluit van 21 december 1967 (algemeen reglement), en moet bijgevolg niet aangegeven worden.

Het door de belastingen vrijgestelde basisbedrag bedraagt 991,57 EUR per jaar. Dit bedrag wordt geïndexeerd en werd sinds 2013: 1 308,38
EUR.

Voor bepaalde vrijwilligers gelden andere vrijgestelde bedragen :

· De vrijwilligers van openbare brandweerkorpsen : vanaf 1 januari 2012 : 4 170 EUR).

· De vrijwilligers bij sportwedstrijden : verschillende basisbedragen naargelang de aard van de activiteit, per wedstrijd.

Bij overschrijding van de basisbedragen moet steeds een aangifte gebeuren.

Mathieu Rutten

#5 , 09 mar 2017 21:02

Beste,

Vrijwillgersvergoedingen worden niet als inkomen uit arbeid aanzien en zijn als zodanig ook niet belastbaar als bepaalde voorziene bedragen niet worden overschreden.

Welke vergoedingen aan vrijwilligers zijn vrijgesteld van belastingen?
Bepaalde vergoedingen die clubs, verenigingen, instellingen of overheden in de sportsector of in de sociale en culturele sector aan vrijwilligers of aan amateursporters toekennen, zijn niet belastbaar. De volgende voorwaarden gelden:
• Het gaat om gelegenheidswerk dus occasioneel werk.
• De vrijwilliger heeft voor de uitgevoerde activiteiten geen beroepsrelatie met de vereniging (bv. als hij betaald boekhouder is bij een vereniging mag hij niet vrijwillig penningmeester zijn maar wel vrijwillig jeugdverantwoordelijke).
• De vrijwilliger mag geen loon krijgen.
• De vereniging mag niet tot doel hebben winst te maken.
Concreet:
• Onkostenvergoedingen voor werkelijke kosten (maaltijden, drank, computer- en gsm-gebruik), dus niet abnormaal hoog, geen verdoken loon
• De onkostenvergoeding mag maximum 33,36 euro per dag en 1.334,55 euro per jaar bedragen (voor inkomsten 2017, aanslagjaar 2018). Opgelet: dat geldt voor al het vrijwilligerswerk samen van één vrijwilliger!
Naast die forfaitaire vergoeding is er de terugbetaling van de werkelijk bewezen vervoerskosten tot maximum 2.000 kilometer per jaar.
voor verplaatsingen met de eigen auto, motor- of bromfiets:
voor de periode van 1 juli 2016 tot 30 juni 2017: maximum 0,3363 euro per afgelegde kilometer
voor het gebruik van de fiets (inkomsten 2017, aanslagjaar 2018):
0,20 euro per kilometer

Als men het bedrag toegelaten arbeid niet overschrijdt, blijft het overlevingspensioen integraal betaalbaar. Wordt het bedrag overschreden, dan wordt het bedrag aan overlevingspensioen pro rata verminderd.

Toegelaten arbeid.
Enkel een overlevingspensioen
Jonger dan 65
Beroepsactiviteit Zonder kind ten laste Met kind ten laste
werknemer (incl. mandaat, ambt, post) - bruto 18.291,00 euro 22.864,00 euro
zelfstandige of helper - netto 14.633,00 euro 18.291,00 euro
werknemer + zelfstandige (gelijktijdig of na elkaar) - 80% bruto + netto 14.633,00 euro 18.291,00 euro
Vanaf 65

Beroepsactiviteit Zonder kind ten laste Met kind ten laste
werknemer (incl. mandaat, ambt, post) - bruto 22.690,00 euro 27.600,00 euro
zelfstandige of helper - netto 18.152,00 euro 22.080,00 euro
werknemer + zelfstandige (gelijktijdig of na elkaar) - 80% bruto + netto 18.152,00 euro 22.080,00 euro

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”