Recht op IGO

IGOadvies
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Recht op IGO

#1 , 27 feb 2017 11:54

Graag had ik advies gekregen van iemand die zeer vertrouwd is met deze materie (mensen met anecdotische kennis gelieve zich te onthouden, ik heb al 10 verschillende meningen gehoord).

Mijn schoonvader verblijft in Belgie gedurende ongeveer 15 jaar, de laatste 10 jaar met een elektronische kaart C (identiteitskaart voor vreemdelingen van onbepaalde duur).Hij komt oorspronkelijk uit een niet-EU land. Hij heeft (slechts) een drietal jaar in Belgie gewerkt, en ontvangt (en zal niet ontvangen) geen pensioen uit zijn land van herkomst. Binnen ongeveer één jaar bereikt hij de pensioenleeftijd van 65 jaar. Momenteel woont hij alleen, en ontvangt een werkloosheidsuitkering van zijn laatste werkgever. Hij heeft zijn aanvraag ingediend om de Belgische nationaliteit te verwerven, deze is echter verworpen (voor verschillende redenen die niets te maken hebben met mijn vragen).

Mijn vragen:

1. Heeft hij recht op een IGO?
2. Indien een IGO hem niet wordt toegekend kan hij aanspraak maken op een andere vorm van toelage? eventueel via OCMW?
3. kunnen ik (als schoonzoon) en zijn dochter (mijn vrouw) financieel aansprakelijk gesteld worden, in de vorm van onderhoudsplicht tov je ouders? Zal de OCMW dan het uitgekeerde bedrag trachten terug te vorderen van ons? Dit indien hij geen recht zou hebben op een IGO, maar ook indien hij er wel recht op zou hebben?
4. Kunnen wij financieel aansprakelijk gesteld worden voor eventuele kosten (bejaardentehuis/ziekte) of schulden die hij maakt?
5. Indien zij dit kunnen, wat is voor ons de beste manier om ons hierin tegen in te dekken?
6. Kunnen wij verplicht worden om hem op te vangen (bv. bij ons komen wonen) indien hij financieel niet genoeg middelen meer heeft alleen te wonen?

Alvast ontzettend bedankt voor deskundig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2017 12:36

Waarom ga je niet eens naar de zitdag van de pensioen dienst die hebben daar je dossier !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

IGOadvies
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2017 19:24

Waarom ga je niet eens naar de zitdag van de pensioen dienst die hebben daar je dossier !

Het is niet mijn dossier... maar van mijn schoonvader....

Na de "aanvraag" voor een IGO wordt het dossier onderzocht en pas daarna komt men tot een besluit.

Als ik ga naar de zitdag krijg ik als antwoord dat ze het dossier aan het onderzoeken zijn... en god weet hoe lang dat zal duren...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2017 19:53

Als men je daar bij de pensioen dienst je niet onmiddellijk een antwoord kunnen geven, hoe zou men hier zonder het dossier te kennen dit kunnen, hier hebben ze ook geen glazen bol.

Zij zijn de enige die dit 100% kunnen, en ook wat de IGO is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pukje
Berichten: 567

#5 , 27 feb 2017 20:39

zo ver ik weet voor niet eu burger
voorwaarden
1 jaar voltijds gewerkt in België
hij wordt na 1 september 2017 65
verblijf van 10 jaar in België waarvan de afgelopen 5 jaar onafgebroken.
er zal nog wel een oud wetje rondhangen dat kinderen voor de ouders moeten opkomen
maar of dat nog actueel is.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Mathieu Rutten

#6 , 27 feb 2017 22:07

Beste,

Ik sluit me bij mijn collega aan. Ik zou toch wel een hardnekkig misverstand uit de weg willen ruimen. Gezien het dossier van uw schoonvader ambtshalve zal onderzocht worden door de Federale pensioendienst bij het bereiken van de maximumleeftijd werkloosheidsuitkeringen, zal ook het dossier IGO ambtshalve onderzocht worden als het aanrekenbaar inkomen uit pensioen lager ligt dan het bedrag IGO. Het rustpensioen van uw schoonvader zal berekend worden op basis van zijn tewerkstelling en op basis van de gelijkgestelde periodes uit werkloosheid. Toch ben ik bereid om enkele rechtsregels uit te leggen.

De gerechtigde op de IGO moet tot één van de volgende categorieën van personen behoren:

Belg zijn;

Onder de verordening (EG) 883/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels (zie punt 2.3.) vallen betreffende de toepassing van de sociale zekerheidsregelingen op werknemers en werknemers zonder loondienst, alsmede op hun gezinsleden, die zich binnen de gemeenschap verplaatsen, meer bepaald de onderdanen van één van de lidstaten, de staatlozen et de vluchtelingen in een lidstaat die onderworpen zijn of onderworpen zijn geweest aan de wetgeving van één of meerdere lidstaten alsook op hun gezinsleden en op hun nabestaanden;

De staatlozen die onder toepassing vallen van de Conventie betreffende het statuut van de apatriden, getekend in New York op 28 september 1954 en goedgekeurd bij wet van 12 mei 1960. De persoon met onbepaalde nationaliteit wordt gelijkgesteld met de staatloze;

De vluchtelingen bedoeld in artikel 49 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen of de genieters van de subsidiaire beschermingsstatus bedoeld in artikel 49/2 van dezelfde wet van 15 december 1980 (voor personen met subsidiaire beschermingsstatus treedt de IGO regelgeving in werking op 21/12/2013);
De onderdanen van een land waarmee België terzake een wederkerigheidsovereenkomst heeft afgesloten of het bestaan van een feitelijke wederkerigheid erkend heeft.
Deze landen zijn: Denemarken, Frankrijk, Groot Brittannië, Ierland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland

De personen van buitenlandse nationaliteit, op voorwaarde dat een recht op rust of overlevingspensioen krachtens een Belgische regeling werd geopend.

Met ingang van 1 juli 2012 moeten deze personen bovendien :

̴ ofwel beroep doen op het statuut van langdurig ingezetene in België dat volgt op een ononderbroken legaal verblijf van 5 jaar in België (artikel 15bis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen) ofwel op het statuut van langdurig ingezetene in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschap (titel II, hoofdstuk V van de voormelde wet van 15 december 1980).

̴ ofwel een loopbaan bewijzen van minimum 312 voltijdse dagequivalenten als werknemer in de zin van het koninklijk besluit nr 50 van 24 oktober 1967 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers, als zelfstandige in de zin van het koninklijk besluit nr 72 van 10 november 1967 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor zelfstandigen, als ambtenaar in België.

• voor de betaalbaarstelling van de IGO
De IGO is enkel betaalbaar indien betrokkene daadwerkelijk en bestendig in België verblijft.
Wordt met bestendig en daadwerkelijk verblijf in België gelijkgesteld:
• het verblijf in het buitenland gedurende ten hoogste 29 al dan niet opeenvolgende dagen per kalenderjaar
• het verblijf in het buitenland gedurende 30 al dan niet opeenvolgende dagen per kalenderjaar of langer, ten gevolge van een toevallige en tijdelijke opname in een ziekenhuis of een andere instelling voor zorgverstrekking
• het verblijf in het buitenland gedurende 30 al dan niet opeenvolgende dagen per kalenderjaar of langer, voor zover uitzonderlijke omstandigheden dit verblijf wettigen en op voorwaarde dat het Beheerscomité van de Rijksdienst voor Pensioenen hiertoe de toelating heeft verleend.

• Sanctie bij een verblijf van meer dan 29 dagen in het buitenland

Wanneer het verblijf in het buitenland de maximale toegelaten duur van 29 al dan niet opeenvolgende dagen per kalenderjaar overschrijdt, wordt de betaling van de IGO geschorst voor elke kalendermaand tijdens dewelke de gerechtigde niet ononderbroken in België verblijft en dit vanaf de maand tijdens welke de 29 dagen worden overschreden.
In alle andere situaties:
• De gerechtigde op de IGO moet de Rijksdienst voorafgaandelijk op de hoogte brengen van zijn voornemen om naar het buitenland te gaan, ongeacht de duur. In dat geval geniet hij van het vermoeden van goede trouw.
• De controle op het bestendig en daadwerkelijk verblijf gebeurt via de inschrijving in de bevolkingsregisters. Als iemand geen hoofdverblijfplaats heeft, voorziet de wet in de mogelijkheid om zich toch te laten inschrijven in het bevolkingsregister door middel van een referentieadres, hetzij bij een private persoon, hetzij bij het OCMW van de gemeente waar hij gewoonlijk verblijft.

In tegenstelling tot het leefloon, is er in de huidige stand van de wetgeving geen onderhoudsplicht bij de IGO. Bij de IGO zal er rekening gehouden worden met alle vormen van aanrekenbare bestaansmiddelen.

Ik raad u absoluut aan om wat meer vertrouwen te hebben in onze instellingen. Het lijkt me zeker geen overbodige luxe om zoals mijn collega, den Lowie, reeds voorstelt, om u te wenden tot het provinciaal kantoor van de Federale Pensioendienst dat het dossier van uw schoonvader beheert. U moet wel begrijpen dat mijn collega's van de Federale Pensioendienst pas echt een uitspraak kunnen doen als het bestaansmiddelenonderzoek is afgerond.

Lowie, ik heb wel geen glazen bol, maar ik wil vermijden dat enkele laconieke types hier munt uit zullen slaan om onze instellingen onderuit te halen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

IGOadvies
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mar 2017 08:08

Bedankt voor de reactie, maar ik heb zelf ook de voorwaarden voor IGO meermaals ge-googled. Daar hebt u mij niets nieuws verteld.

Zover ik weet is mijn schoonvader:

- geen Belg

- geen onderdaan van de EU

- Geen vluchteling: aangezien hij hier is met een verblijfsvergunning lange termijn type F (familiehereniging, een procedure die intussen al lang niet meer mogelijk is, en niet C zoals ik dacht).

Wat de "bovendien" voorwaarden betreft denk ik wel dat hij in aanmerking komt.

Ik begrijp dat ik de reactie krijg "we hebben geen glazen bol". Echter dat is ook exact wat ze mij op de pensioendienst zullen vertellen (of nog slechter, mij gewoon van het kastje naar de muur zullen sturen). Ik had gehoopt hier mogelijk advies te krijgen betreft wat er (waarschijnlijk) zal gebeuren, dit zodat ik al bepaalde dingen kan plannen. Er is ook een zekere terughoudendheid bij mijn schoonvader om contact op te nemen met enige officiele instantie, hij denkt dat hij dan de zaken erger maakt. Ik kan hem niet verplichten zelf te gaan, en ik betwijfel of zij zijn dossier zullen bespreken tegen een derde persoon (al dan niet familie). ALs ik toch ga, en het draait slecht uit, geeft hij mij dan ongetwijfeld de schuld.

Ik ben blij dat er geen onderhoudsplicht is bij de IGO. Echter, er bestaat nog iets in de wet zoals "onderhoudsplicht TOV ouders" dewelke volledig los staat van enige IGO/uitkering. NL. "de plicht om in het levensonderhoud te voorzien van je ouders indien zij, door omstandigheden, niet meer genoeg bestaansmiddelen hebben om aan een bestaansminimum te komen". Stel dat mijn schoonvader geen recht zou hebben op een IGO, of eender welke andere uitkering kan ik als schoonzoon (en mijn vrouw), nog steeds hiertoe verplicht worden (tenzij ik hier de bal volledig mis sla). Het wordt nog ingewikkelder als ik hier vertel dat hij nog andere kinderen heeft in zijn land van herkomst... Zullen wij slechts een gedeelte moeten betalen (samen met de andere kinderen, die dit uiteraard niet uit eigen initiatief zullen doen) of zullen we zelf een gerechtelijke procedure moeten opstarten om er niet alleen te moeten voor opdraaien?

Voor deze zaken zou het handig geweest zijn mocht ik er vooraf al iets over geweten hebben (al was het maar een waarschijnlijkheid). Het was het proberen waard.

Mathieu Rutten

#8 , 04 mar 2017 20:37

Beste,

Je kan inderdaad googelen, maar je moet ook weten waar je mee bezig bent. U moet eens leren om een tekst volledig te lezen. Zo citeerde ik van de website van FPD o.a. het volgende:

"De personen van buitenlandse nationaliteit, op voorwaarde dat een recht op rust of overlevingspensioen krachtens een Belgische regeling werd geopend."

Bij uw schoonvader zal het dan ook van het bestaansmiddelenonderzoek afhangen. Mijn collega's van de FPD hebben dan ook gelijk dat ze niets kunnen zeggen vooraleer het bestaansmiddelenonderzoek is afgerond. Als hij niet aan het bestaansmiddelenonderzoek voldoet, beschikt hij volgens de IGO-wetgeving over voldoende bestaansmiddelen.

Het lijkt met aangewezen dat uw schoonvader zich laat begeleiden door de sociale dienst van uw gemeente, bevoegd voor pensioenaanvragen en/of aanvragen IGO.

Ik sluit deze casus hier dan ook af.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”