Gewaarborgd minimumpensioen

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

Gewaarborgd minimumpensioen

#1 , 15 feb 2017 13:47

Krijgt een buitenlander die in België woont op basis van buitenlandse tijdvakken binnen de EU ook
het gewaarborgd minimum pensioen als hij aan de tijdvakken en leeftijd voldoet ?
Op de sites lees is dat dit voor iedereen geld maar is het ook zo
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 15 feb 2017 19:16

Beste,

Uw vraag is te onduidelijk om een duidelijk antwoord te geven. Woonplaats tijdens tewerkstelling? Zijn er ook Belgische tijdvakken uit werken of gelijkgesteld?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#3 , 15 feb 2017 19:33

gewoond in Nederland en België tijdvakken in Nederland en België.
momenteel woonachtig in België en bouw nog Belgische tijdvakken op.
Zegt evo 883/04 art, 5 1 en 2 gelijke behandeling als of ze in het woonland plaats gevonden heeft
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 16 feb 2017 05:27

Beste,

Artikel 5
Gelijkstelling van prestaties, inkomsten, feiten en gebeurtenissen
Tenzij in deze verordening anders bepaald en rekening houdend met de bijzondere uitvoeringsbepalingen, geldt het volgende:
a) indien de wetgeving van de bevoegde lidstaat bepaalde rechtsgevolgen toekent aan sociale zekerheidsprestaties of andere inkomsten, zijn de betreffende bepalingen van die wetgeving ook van toepassing op gelijkgestelde prestaties die krachtens de wetgeving van een andere lidstaat toegekend zijn alsmede op de inkomsten die in een andere lidstaat verworven zijn;
b) indien de wetgeving van de bevoegde lidstaat rechtsgevolgen toekent aan bepaalde feiten of gebeurtenissen, houdt die lidstaat rekening met soortgelijke feiten of gebeurtenissen die zich in een andere lidstaat voordoen alsof zij zich op het eigen grondgebied hebben voorgedaan.
Artikel 6
Samentelling van tijdvakken
Tenzij in deze verordening anders bepaald, houdt het bevoegde orgaan van een lidstaat waarvan de wetgeving:
— het verkrijgen, het behoud, de duur of het herstel van het recht op prestaties,
— de toepassing van een wetgeving,
of
— de toegang tot of de ontheffing van de verplichte, vrijwillig voortgezette of vrijwillige verzekering,
afhankelijk stelt van de vervulling van tijdvakken van verzekering, van werkzaamheden in loondienst, van werkzaamheden anders dan in loondienst of van wonen, voor zover nodig, rekening met de overeenkomstig de wetgeving van een andere lidstaat vervulde tijdvakken van verzekering, van werkzaamheden in loondienst, van werkzaamheden anders dan in loondienst of van wonen, alsof die tijdvakken overeenkomstig de door dat orgaan toegepaste wetgeving zijn vervuld.

Om in aanmerking te komen voor een gewaarborgd minimumpensioen moet je aan de voorwaarde voldoen van minstens 2/3de loopbaan, dus minstens 30 jaar. Voor u is dan ook eerder art. 6 van toepassing.

Indien u grensarbeiderstijdvakken bewijst en u op 01.12.2015 aan de leeftijds- en loopbaanvoorwaarde voldeed voor een rustpensioen ten laste van België, zal uw recht op een grensarbeiderspensioen onderzocht worden voor de AOW-leeftijd. Anders zal dit pas gebeuren op de AOW-leeftijd en zal België rekening houden met zowel het wettelijk als het bovenwettelijk pensioen.

De Federale Pensioendienst zal voor de berekening van het gewaarborgd minimumpensioen enkel rekening houden met de jaren die hiervoor in aanmerking komen. In uw geval zal het om een geprorateerde breuk gaan, gezien ook tijdvakken van wonen en werken in Nederland.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#5 , 16 feb 2017 08:37

dus u denkt dat voor het gewaarborgd minimumpensioen pensioen de gelijkgestelde buitenlandse perioden niet meegenomen worden? hetgeen wel voorgeschreven is in eu verordeningen die boven nationaal recht staat

het was toch net de bedoeling van 883/04 om de burger de sociale zekerheid te geven van het woonland ten voordele van de burger.

zo moet ook als over buitenlandse perioden het pensioen in het buitenland lager is dan dat het nationale pensioen het nationale pension het verschil aanpassen
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#6 , 16 feb 2017 19:13

er komt geen reactie dan zal ik aannemen dat
ik het totaal mis heb
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Mathieu Rutten

#7 , 17 feb 2017 09:51

Beste,

U slaat de bal inderdaad volledig mis. Misschien toch nog eens de VO en haar toepassingsbesluit goed lezen. Ik lees nergens dat een woonland de prestaties tijdens wonen en werken in het buitenland moet valideren met een minimumpensioen zoals voorzien in het woonland..... Zou mijn inzien ook totaal indruisen tegen de VO. Misschien eens met je identiteitskaart inloggen op my pension.... Raming vragen?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#8 , 17 feb 2017 20:47

Ik zit te zoeken naar een oplossing en hoopte hem te vinden in een VO.
situatie
lang gewoond en gewerkt in Nederland
gaan wonen in België werken als grensarbeider
laatste tijd werkzaam in Belgie.
momenteel werkloos en krijg werkloosheidsuitkering.
heb een arbeidsverleden van 47 jaar.
binnenkort wordt ik 65 en zal met pensioen moeten.
Mijn opgebouwd pensioen in België is heel klein.
Het grootste deel van mijn pensioen aow moet uit Nederland komen maar in Nederland kan ik eerst met pensioen als ik 66 ben.
Ik zit tussen mijn 65 66 verjaardag met een dik probleem.
Ik krijg wel signalen dat in mijn situatie ik werkloosheidsuitkering kan behouden tot mijn 66 maar daar ben ik ook niet zo zeker van.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Mathieu Rutten

#9 , 18 feb 2017 05:14

Beste,

Dit probleem is mij wel bekend. Ik ben er heel intens mee bezig. Wij zijn vragende partij om onze Belgische wetgeving in die zin aan te passen dat het intern recht wordt gewaarborgd op de Belgische pensioenleeftijd en niet langer op de buitenlandse pensioenleeftijd, doch tot op heden zonder resultaat. Hierbij zou den wel rekening gehouden worden met het toekenbaar ouderdomspensioen uit Nederland. Wordt warm gehouden. In de huidige stand van de wetgeving is de maximumleeftijd van de werkloosheidsuitkeringen in België bepaald op 65 jaar, vanaf 2025 zou dit 66 jaar worden en vanaf 2030 zou dit 67 jaar worden. Ik zou er u op willen wijzen dat de wia-leeftijd in Nederland loopt tot de AOW-leeftijd. Om het "AOW-gat" tot je AOW-leeftijd te overbruggen zou je aan je Nederlands pensioenfonds kunnen vragen of je de pensioendatum van je ouderdomspensioen zou kunnen naar voor schuiven tot 65 jaar. Tenslotte zou ik je willen wijzen op het feit dat je op 65 jaar aanspraak zou kunnen maken op een Inkomensgarantie voor Ouderen. Dit is echter een bestaansmiddelen- en inkomengerelateerde bijstandsuitkering. Het klinkt niet echt bemoedigend, maar als we heel eerlijk zijn, is dit probleem ontstaan uit het feit dat Nederland een andere pensioenleeftijd hanteert dan België en dat de "schuld", als we überhaupt van schuld mogen spreken, bij Nederland ligt. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

linden
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 feb 2017 07:21

Zelfde situatie ongeveer.

Gewoond in Nederland ongeveer tot mijn 20 jaar, dus 5 jaar AOW opbouw (vanaf mijn 15e)
Naar Belgie vertrokken en gewerkt in Belgie ongeveer 20 jaar
In Belgie blijven wonen en gaan werken in Nederland ongeveer 8 jaar
Tot mijn 60e verder gewerkt in Belgie
Totaal met Nederlandse jaren erbij kom ik aan 45 jaar
In pensioen in Belgie vanaf 60 met bijpassing in Belgie voor de 13 Nederlandse jaren
65 geworden, doch kon in Nederland pas op pensioen op 65 en 6 maand

Belgie past bij totdat Nederland AOW gaat betalen en zal dan de berekening opnieuw maken

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#11 , 18 feb 2017 08:44

inderdaad probleem is ontstaan door Nederland.
Nederland heeft zelfs nog een probleem gemaakt voor in buitenland wonende aow gerechtigden het afschaffen van de partner toeslag.
woon je in Nederland krijg je de partnertoeslag uit een ander potje woon je in het buitenland kan je dat potje niet aanspreken.
een in buitenland wonende aower krijgt als alleenstaande meer aow dan gehuwden.
de aow voor gehuwden in het buitenland is gehalveerd van 1400 naar 700
telefonisch heeft het rva mij bericht dat overleg is tussen nl en b en dat een beslissing snel komt
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Mathieu Rutten

#12 , 18 feb 2017 10:07

Beste,

U bevindt zich helemaal niet in dezelfde situatie. U bent nog bij de "gelukkigen" die onder het oude systeem vallen. Dit betekent dat er bij de berekening van de aanvulling tot het intern recht geen rekening wordt gehouden met het aanvullend (bedrijfs)pensioen uit Nederland. Op Aow-leeftijd zal er geen rekening gehouden worden met de volledige AOW, maar met een geprorateerd bedrag, gezien uw AOW deels uit AOW-woontijdvakken Nederland bestaat. U gaat er dan ook zelfs nog op vooruit op AOW-leeftijd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#13 , 18 feb 2017 10:27

wat bedoelt u met dat ik niet in de zelfde situatie bevind?
Tussen mijn 65. en 66. verjaardag zit ik met een dik probleem en ben gelukkige.
Denkt u dat ik als gelukkige geen aanspraak kan maken op regelingen die in de maak zijn?
Mijn aow is op mijn 66. hehalveerd van 1400 naar 700 p/m.
Er komt geen aanvulling over tijdvakken die ik niet in België woonachtig was.
Inderdaad probleem heeft Nederland gemaakt maar hoe oplossen.
Twee jaar geleden zou er geen probleem geweest zijn maar met huidige nl wetten wel.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Mathieu Rutten

#14 , 18 feb 2017 10:48

Beste,

Mijn antwoord geldt voor "linden" en niet voor jou. Beste, indien u op 01.12.2015 aan de leeftijdsvoorwaarde en loopbaanvoorwaarde voldeed van een Belgisch rustpensioen, is er niets aan de hand. U valt onder de ouder regeling. U zal dan een intern recht gewaarborgd krijgen op basis van uw Belgische loopbaan en uw loopbaan als grenswerknemer Nederland. De jaren van wonen en werken in Nederland, zullen pas gevalideerd worden op AOW-leeftijd. In dit geval zal bij de berekening van de aanvulling tot het internrecht-bedrag ook geen rekening gehouden worden met eventuele aanvullende pensioenen uit Nederland. Voldeed u echter niet aan de voorwaarden op 01.12.2015, dan valt u onder nieuwe reglementering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

pukje
Topic Starter
Berichten: 567

#15 , 18 feb 2017 11:42

mag ik uw antwoord als volgt opvatten:
tot mij 65 leeftijd werkloosheidsuitkering.
Tussen 65 en 66 igo evt tot 66 werkloosheidsuitkering ze zijn een plan aan het uitwerken.
vanaf 66 worden alle tijdvakken gevalideerd en komt een aanvulling op de in Nederland gewoo. nde tijdvakken
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Terug naar “Pensioenen”