Combinatie militair rustpensioen en burgerlijk pensioen

EddyJD
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Combinatie militair rustpensioen en burgerlijk pensioen

#1 , 05 feb 2017 06:57

Na een tijd zoeken heb ik deze site gevonden, en graag had ik wat vragen gesteld betreffende mijn huidige toestand. Reeds jaren heb ik een militair rustpensioen wegens ongeschiktheid en nu ik binnenkort 65 wordt heb ik een berekening gekregen van de dienst burgerlijke pensioenen dat ik een bedrag van ong. 175 euro bruto zal ontvangen. Mijn huidige uitkering is een zeker bedrag vermeerderd met een minimum garantie, zijn er gevolgen aan verbonden voor de berekening van het totaal bedrag ?

Vriendelijk bedankt voor eventuele hulp in deze vraag..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 08 feb 2017 21:12

Beste,

Voor rustpensioenen wegens lichamelijke ongeschiktheid bedraagt het gewaarborgde minimumpensioenbedrag op basis van een voltijds
ambt:
• voor een alleenstaande gepensioneerde: 50% van de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. Het brutobedrag per maand is gelijk aan
minimum € 1 312,62 en maximum € 1 845,54;
• voor een gehuwde gepensioneerde: 62,5% van de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. Het brutobedrag per maand is gelijk aan
minimum € 1 640,74 en maximum € 2 306,92.
Het bedrag van het gewaarborgde minimum wegens lichamelijke ongeschiktheid kan nooit hoger zijn dan 75 % van het maximum van de
baremieke schaal waarvan de betrokkene genoot vóór zijn oppensioenstelling.
Als u andere pensioenen of renten geniet, worden die van het supplement afgetrokken.
Renten wegens arbeidsongeval en andere soortgelijke voordelen die een schade vergoeden, worden slechts voor de helft afgetrokken.
Buitenlandse vervangingsinkomens worden slechts ten belope van 80 % afgetrokken.
De inkomsten van de echtgenoot worden ook gedeeltelijk van het supplement afgetrokken. Aan elke gehuwde gepensioneerde wordt echter
een basisminimumbedrag gewaarborgd.
Dit basisminimum bedraagt 40 % van de gewaarborgde minimumbezoldiging.
Vanaf 30 juni 2016 komt dit overeen met een bruto maandbedrag van € 738,22 voor een gepensioneerde met een voltijds ambt.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”