Ambtenaar en werknemer

selleslag
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ambtenaar en werknemer

#1 , 10 jan 2017 01:42

Ik ben gepensioneerd als leerkracht na een carriere van 40 jaar (diplomabonificatie inbegrepen) en mijn overheidspensioen is toegekend op 60 jaar.
Verder werk ik vandaag binnen de cumulatiebeperkingen (tot 65 jaar) als gepensioneerde in het werknemersstelsel, wat zeker nog meetelt voor mijn werknemerspensioen dat ik nog niet heb aangevraagd
Ik heb tijdens mijn laatste studiejaar (waarvoor een diplomabonificatie is toegekend in het ambtenarenstelsel) ook deeltijds in de privé als werknemer (niet als jobstudent) gewerkt.
Kunnen deze dagen als werknemer in rekening genomen worden wanneer ik op 65 jaar mijn werknemerspensioen aanvraag ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 10 jan 2017 05:43

Beste,

Deze tijdvakken worden opgenomen in uw loopbaan werknemer privaatrechtelijke sector. Ik wens u echter op het volgende te wijzen:

De loopbaanbreuk

De loopbaan wordt voorgesteld door een breuk:
Y/X
• De noemer X is het aantal jaren dat nodig is voor een volledige loopbaan, namelijk 45 voor de normale werknemersregeling.
Er werden voorkeurnoemers ingevoerd voor de berekening van het pensioen van de bijzondere stelsels (mijnwerkers, zeevarenden en vliegend personeel van de burgerluchtvaart).
• De teller Y staat voor het aantal kalenderjaren uit de loopbaan als werknemer die in aanmerking komen voor de berekening van het werknemerspensioen.

Opgepast, als een werknemer zijn pensioen tijdens een kalenderjaar laat ingaan, zal dat lopende jaar ook worden opgenomen in de pensioenberekening.
Principe van de beperking tot de eenheid van loopbaan.

Men spreekt van een volledige loopbaan wanneer de teller gelijk is aan de noemer. De teller kan nooit groter zijn dan de noemer, dit noemen we het principe van de beperking tot de eenheid van loopbaan. Als de loopbaanbreuk gelijk is aan 47/45 worden de twee minst voordelige jaren niet in aanmerking genomen.
Voor pensioenen die ingaan na 2014 gebeurt de berekening niet meer op basis van kalenderjaren maar wel op basis van voltijdse werkdagen waarbij een volledige loopbaan dan overeenstemt met:
312 dagen x 45 = 14.040 voltijdse dagequivalenten (VTE’s).
Voor pensioenen die ingaan na 2014, als er dan meer dan 14 040 loopbaandagen zijn, worden de overtollige dagen uit de pensioenberekening gehaald. Daarom schrappen we de minst voordelige dagen.
Dus: als er pakweg 14.200 loopbaandagen zijn, dan worden de 160 minst voordelige dagen niet opgenomen in de pensioenberekening. Of die dagen in het begin of aan het einde van de loopbaan gepresteerd werden speelt daarbij geen rol.
Het aantal VTE’s dat mag geschrapt worden is echter beperkt tot maximum 1.560.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Pensioenen”