45 jaar dienst

edgardo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

45 jaar dienst

#1 , 09 jan 2017 20:44

Geachte,
Vanaf 1 september 2016 heb ik zo gezegd 45 jaar dienst,( beginnen te werken op 1 september 1971 ),vermits ik voor mijn 45 jaar dienstjaar op pensioen ben gegaan ( pensioen op 60 jaar na 43 dienstjaren ) vraag ik me af of er rekening word gehouden met die 45 jaar dienstjaar vanaf 01 01 2017.
Mijn vraag is dus,kan ik in 2017 onbeperkt bijverdienen,omdat ik in 2016 45 dienstjaren heb,maar mijn pensioen eerder dan mijn 45 dienstjaren heb aangevraagd.
Hopelijk is het duidelijk,en kun je mij een antwoord geven.
grt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 09 jan 2017 21:15

Beste,
Log in op my pension en controleer of u effectief 45jaar bewijst per 31.12.2016. Is dit het geval, dan mag u inderdaad onbeperkt bijverdienen bij uw pensioen, indien uw pensioen is ingegaan nadat u een loopbaan van 45jaar heeft bewezen. Is dit het geval, dan staat dit ook zo expliciet in uw beslissing vermeld.
Ik wil u wel waarschuwen voor de bijbetaling van personenbelasting.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

zibarrie
Berichten: 133

#3 , 09 jan 2017 21:24

U bent op 60 jaar op pensioen gegaan na 43 jaar dus neen, u mag niet onbeperkt bijverdienen tot jaar waarin u de leeftijd van 65 bereikt.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 09 jan 2017 21:30

Beste,

Indien u op de eerste ingangsdatum van uw pensioen niet aan de loopbaanvoorwaarde van 45 jaar voldoet, is mijn antwoord kort en bondig neen. U zal dus moeten wachten tot de eerste januari van het jaar waarin u 65 jaar wordt vooraleer u onbeperkt mag bijverdienen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

edgardo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2017 22:12

ok,dat is klaar en duidelijk en had dit wel verwacht.
maar heb nog een vraagje,
ik ben dus in 2014 ( 1 maart 2014 ) op pensioen gegaan,en heb me aan het juiste bedag gehouden wat ik mocht bijverdienen.in 2015 heb ik dat echter niet gedaan en blijven doorwerken het ganse jaar door als ook de eerste helft van 2016 ( tot en met 30 06 2016 ).nu heb ik van het pensioensfonds het bericht gekregen dat ik in 2015 teveel heb bijverdiend( 50 procent over het limiet ).verder stond beschreven dat ik 7500 euro moet terug storten van het jaar 2015 alsook voor de eersten zes maanden van juni 2016.daarbij moet ik voor het jaar 2015 ook nog eens bijna 1800 euro belastingen betalen.
mijn vraag is nu,vermits de belastingen berekend zijn op dat bedrag van 2015 wat ik totaal verdiend hebt,en nu het bedrag ( 7500 euro ) terug betaalt heb wat ik teveel gehad hebt,mijn belastingen van 2015 toch ook zouden moeten aangepast worden of zie ik dat verkeerd.
nogmaals grt.

Mathieu Rutten

#6 , 10 jan 2017 05:52

Beste,

Auteur Benoît Piedboeuf, MR
Departement Minister van Financiën, belast met Bestrijding van de fiscale fraude
Sub-departement Financiën, Bestrijding van de fiscale fraude
Titel Negatieve inkomstenfiches.
Datum indiening 16/03/2015
Taal F
Publicatie vraag B022

Publicatiedatum 27/04/2015, 20142015
Status vraag Antwoorden ontvangen
Termijndatum 20/04/2015

Vraag De bedragen die op de fiscale fiche 281.25 worden ingevuld moeten niet in de belastingaangifte vermeld worden. Het gaat hier over een zogenaamde 'negatieve' fiche die enkel mag worden opgesteld voor bepaalde te veel betaalde bedragen die binnen het jaar na dat van hun betaling teruggevorderd worden of door andere bedragen die onder een andere fiscale regeling vallen, worden vervangen. Gedurende lange tijd hebben enkel de overheidsdiensten op die wijze van ten onrechte betaalde bedragen melding gemaakt. Vanaf 1 januari 2010 werd het gebruik van een negatieve fiche bij omzendbrief nr. Ci.RH.244/594.121 van 19 mei 2009 evenwel tot de privésector uitgebreid. Concreet aanvaardt de administratie enkel rechtzettingen voor de volgende fiches: - fiche 281.10 (loonfiche) tegenover de letters T (code 250: bezoldiging), B (code 251: vervroegd vakantiegeld), X (code 252: afzonderlijk belastbare achterstallen), Y (code 253: opzeggingsvergoedingen) en V (code 254: bijdragen in de reiskosten); - fiche 281.18 tegenover de letters E (code 269: belastbaar bedrag van de vervangingsinkomens: ziekte of invaliditeit, terbeschikkingstelling wegens ziekte met wachtgeld gelijk aan 100 procent of ziekteuitkering 2de, 3de en 4de week - contractuelen), L (code 270: belastbaar bedrag van de uitkering naar aanleiding van een arbeidsongeval), G (code 271: belastbaar bedrag van de vervangingsinkomens andere dan de hierboven genoemde) en W (code 272: belastbaar bedrag van de in de rubrieken E, L, G bedoelde afzonderlijk belastbare achterstallen); - fiche 281.12 (vervangingsinkomsten - ziekte- en invaliditeitsverzekering) tegenover de letters K (code 266: belastbaar bedrag van de wettelijke uitkeringen in geval van blijvende ongeschiktheid) en F (code 268: belastbaar bedrag van de in rubriek K bedoelde afzonderlijk belastbare achterstallen); - fiche 281.16 (wettelijke vergoedingen wegens blijvende ongeschiktheid) tegenover de letters Aa (code 217: belastbaar bedrag van de wettelijke uitkeringen in geval van blijvende ongeschiktheid), Cb (code 224: belastbaar bedrag van de in rubriek Aa bedoelde afzonderlijk belastbare achterstallen) en Rb (code 226: belastbaar bedrag van de omzettingsrente van als renten geldende kapitalen). 1. a) Is die lijst volledig of is het met name ook mogelijk op die manier andere fiches, zoals de fiches 281.20, 281.30 en 281.50, recht te zetten? b) Zo niet, waarom niet? 2. Kan de belastingplichtige zelf zijn aangifte corrigeren als hij tijdig over de nodige informatie beschikt? 3. Ik geef een voorbeeld dat gebaseerd is op hypothetische cijfers en een hypothetische situatie. Een belastingplichtige heeft in de loop van het jaar 'n' een werkloosheidsuitkering van 10.000 euro ontvangen. Tijdens het jaar 'n+1' heeft hij een werkloosheidsuitkering van 12.000 euro ontvangen en diende hij 1.000 euro voor de tijdens het jaar 'n' ten onrechte ontvangen uitkering terug te betalen. a) Kan hij die 1.000 euro aftrekken van de in de loop van het jaar 'n+1' ontvangen uitkering (hij zou voor dat jaar dan 11.000 euro aangeven) en zich zo aan het beginsel van de eenjarigheid van de belasting houden? In het jaar 'n' beschikte hij immers over 10.000 euro aan inkomsten en in het jaar 'n+1' over 12.000 min 1.000 euro (dus 11.000 euro) aan inkomsten. b) Wat moet hij doen indien hij tijdens het jaar 'n+1' niet langer over een soortgelijke uitkering, maar over andere soorten belastbare inkomsten beschikt? Kan die 1.000 euro afgetrokken worden van een vergoeding die bijvoorbeeld naast code 250 vermeld moet worden? c) Moet de betrokkene zelf een bezwaarprocedure opstarten of verleent de administratie ambtshalve ontheffing? d) Doet ze dat uit eigen beweging en in welke mate kan de belastingplichtige er zeker van zijn dat de administratie zijn situatie daadwerkelijk zal rechtzetten? e) Binnen welke termijn moet ze dat in voorkomend geval doen? f) Kan ze vervolgd worden, en hoe, indien ze de nodige rechtzettingen niet uitvoert?

Status 1 réponse normale - normaal antwoord - Gepubliceerd antwoord
Publicatie antwoord B049

Publicatiedatum 09/11/2015, 20152016
Antwoord Het attest 281.25 is geen negatieve inkomstenfiche, maar laat toe inkomsten te regulariseren die in een bepaald jaar onrechtmatig werden betaald en die in de loop van een later jaar worden teruggevorderd. Het bevat een reeks relevante codes voor de fiches die daardoor kunnen worden rechtgezet. Onrechtmatig betaalde inkomsten die worden teruggevorderd in de loop van een later belastbaar tijdperk en die voorkomen op een attest 281.25 worden steeds geregulariseerd voor het belastbaar tijdperk waarin de betrokken sommen onrechtmatig werden betaald en dus niet voor het belastbaar tijdperk waarin de betrokken sommen werkelijk worden teruggevorderd of terugbetaald. De door het geachte lid aangehaalde lijst van fiscale fiches waarvoor het attest 281.25 gebruikt kan worden, is onvolledig. De fiches 281.11 (pensioenen), 281.14 (arbeidsongeschiktheid) en 281.15 (pensioensparen) moeten hieraan worden toegevoegd. De fiche 281.30 bevat een reeks inkomsten die meestal als winst of baten belast worden en andere inkomsten die slechts zeer zelden het voorwerp uitmaken van een onrechtmatige betaling. Om die redenen komen slechts weinig inkomsten die voorkomen op een fiche 281.30 en die het voorwerp uitmaken van een onrechtmatige betaling, in aanmerking voor een regularisatie via het attest 281.25. Het attest 281.25 laat niettemin toe om de aard en het bedrag van de inkomsten zonder code die op de fiche 281.30 voorkomen, te vermelden. De fiche 281.50 bevat erelonen, vergoedingen, commissies, makelaarslonen, ristorno's, enz. die meestal als winst of baten belastbaar zijn, en is door haar aard overigens niet bedoeld voor de aangifte van inkomsten maar als rechtvaardiging voor door de schuldenaar gemaakte beroepskosten; zij wordt niet beoogd in het attest 281.25. In tegenstelling tot de normale procedure in het kader van het attest 281.25 wordt het bedrag dat effectief is terugbetaald aan ziekte- of invaliditeitsuitkeringen, werkloosheidsuitkeringen of werkloosheidsuitkeringen met bedrijfstoeslag, verrekend met de inkomsten van het jaar waarin de onrechtmatig betaalde sommen werden terugbetaald. Deze afwijkende procedure kwam tot stand in samenspraak met de betalingsinstellingen van de sociale uitkeringen. Dit principe is geheel of gedeeltelijk van toepassing op de fiches 281.12, 281.13 en 281.17, die zodanig zijn opgesteld dat de terugbetaalde inkomsten in mindering kunnen worden gebracht in het jaar van terugbetaling. Het overschot van de in de loop van een jaar terugbetaalde sociale uitkeringen dat niet in mindering van de in hetzelfde jaar ontvangen uitkeringen kan worden gebracht, wordt overgedragen naar één of meer vorige jaren waarin gelijkaardige uitkeringen werden belast. Zoals vermeld op de keerzijde van het attest 281.25, mag geen enkel op dit attest ingevuld bedrag worden vermeld in de belastingaangifte. Deze bedragen mogen al evenmin op initiatief van de belastingplichtige in mindering worden gebracht van de op andere fiscale fiches vermelde belastbare bedragen voor hetzelfde belastbare tijdperk. De belastingtoestand van de belastingplichtigen waarvoor een attest 281.25 werd opgesteld, wordt binnen een termijn van vijf tot zes maand (inclusief inkohiering en eventuele terugbetaling) automatisch rechtgezet, zonder tussenkomst van de belastingplichtige, voor zover de beoogde bedragen niet het voorwerp hebben uitgemaakt van een administratief beroep (bezwaar of ambtshalve ontheffing) of reeds in mindering werden gebracht bij de vestiging van de aanslag over het belastbaar tijdperk vermeld op het attest 281.25. Voormelde termijn kan evenwel pas worden gegarandeerd wanneer alle andere inkomsten van het betrokken jaar gekend en correct zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

edgardo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jan 2017 11:09

ok,bedankt voor de uitleg
grt

Terug naar “Pensioenen”