pensioenraming bruto - netto ikv vervroegd pensioen om medische redenen

MDVVL
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

pensioenraming bruto - netto ikv vervroegd pensioen om medische redenen

#1 , 28 dec 2016 07:38

Beste,

Na een effectieve statutaire loopbaan van 16 jaar bij de Vlaamse overheid* (+ bijkomend nog beperkte bonificatie wegens diploma) , zal ik vervroegd op pensioen gesteld worden om medische redenen. Ik heb via de PDOS een pensioenraming laten opmaken en daar komt uit dat mijn pensioen 1.286 euro bruto per maand zou bedragen. Ik ben gehuwd en mijn echtgenoot is tewerkgesteld in de privésector.

1) Kan u mij meer informatie geven over hoeveel euro netto ik maandelijks van dat brutobedrag nog zou overhouden?
2) Wat betekent dit op vlak van jaarlijkse personenbelasting?
3) In de raming wordt gesproken over een gewaarborgd minimumbedrag voor een alleenstaande gepensioneerde. Behoor ik tot die categorie omdat mijn echtgenoot gezinshoofd is?

Mvg,

MDV

* bij een intern verzelfstandigd agentschap

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 28 dec 2016 10:15

Beste,

Ik ga er van uit dat bij de berekening van uw rustpensioen wegens ongeschiktheid rekening werd gehouden met het feit dat u gehuwd bent en het inkomen aan uw echtgenote. Er wordt immers bij de bepaling van de aanvulling tot het gewaarborgd minimum gedeeltelijk rekening gehouden met het inkomen van uw echtgenote. Ik raad u dan ook ten stelligste aan om dit even te checken bij de Federale Overheidsdienst Pensioenen.
Voor wat de inhoudingen betreft, moeten wij een onderscheid maken of u al dan niet als plus 66% werd erkend.
Voor een erkenning plus 66%:
1286
- begrafenisvergoeding: 6,43 euro
- basisvoorheffing: 50,13 euro
- vermindering voorheffing plus 66%: 34 euro
netto: 1263,44 euro per maand
zonder erkenning:
1286
- begrafenisvergoeding: 6,43 euro
- basisvoorheffing: 50,13 euro
netto: 1229,44 euro.

Dit is een berekening zoals deze tot 31.12 geldt. Vanaf 01.01.2017 gelden weerom nieuwe schalen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

MDVVL
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2016 20:35

Beste meneer Rutten,

Hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reactie.

Mvg,
Maja

Reclame

MDVVL
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 dec 2016 23:38

Beste,

Ik heb nog een bijkomende vraag. Verandert het pensioenbedrag nog wanneer ik ooit de normale wettelijke leeftijd zou bereiken voor pensioen? Of blijft dit door lopen...

Mvg,
Maja

Mathieu Rutten

#5 , 30 dec 2016 07:13

Beste,

Voor wat uw nominaal rustpensioen wegens ongeschiktheid betreft, dit wijzigt niet meer gezien dit werd vastgesteld op basis van uw loopbaan als statutair bij de overheid. Deze loopbaan werd afgesloten door uw rustpensioen. Enkel jaren gepresteerd buiten de overheid of tijdvakken overheid in privaatrechtelijk verband, TWW, BTK .... kunnen nog gehonoreerd worden op de normale pensioengerechtigde leeftijd of eerder indien u aan de loopbaanvoorwaarde voldoet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

MDVVL
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jan 2017 09:59

Beste,

Dank voor de informatie!

Grtjs
Maja

Terug naar “Pensioenen”