invaliditeit en vervroegd pensioen

loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

invaliditeit en vervroegd pensioen

#1 , 23 dec 2016 07:34

Beste,

Graag had ik vernomen of iemand die op invaliditeit staat wegens ziekte zijn vervroegd pensioen kan aanvragen. Ik dacht dat die persoon misschien eerst terug aan het werk moest zijn. En nog belangrijker kan hij na het aanvragen van vervroegd pensioen terug arbeidsongeschikt worden of moet hij tijdens opzeg periode steeds werken? Ik ben te ernstig ziek om mijn opzegperiode te werken.
Ik zou vervroegd pensioen willen aanvragen om uit de stresssituatie van langdurige ziekte te willen geraken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 23 dec 2016 15:34

Beste,

U kan rechten openen op een rustpensioen vanaf 60 jaar, indien u voldoet aan de loopbaanvoorwaarde voor een pensioen voor 65 jaar. Een invaliditeitsuitkering is een gelijkgestelde periode. Een rustpensioen is niet cumuleerbaar met een ziekte- of invaliditeitsuitkering. Voor een rustpensioen is een opzeg niet vereist. U kan met het oog op een rustpensioen in onderling overleg met uw werkgever ontslag nemen, dus zonder enige vorm van opzeg. Het lijkt me voor u opportuun dat u indien u minstens 59 jaar bent, een aanvraag inleidt om rustpensioen, ingang ten vroegste vanaf 60 jaar. Dit is volledig vrijblijvend. M.a.w. u bent niet verplicht om dit rustpensioen ook te laten ingaan. U kan dan de bedragen rustpensioen en invaliditeitsvergoeding met elkaar vergelijken en dan een keuze maken. Ik wil hier nog vermelden dat de hoedanigheid van invalide behouden blijven indien u op het ogenblik van de ingang van uw rustpensioen als invalide werd erkend.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Prettige feestdagen.
Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 23 dec 2016 17:31

Beste Thieu,
Heel hartelijk dank voor de duidelijke informatie.
Voor u ook prettige feestdagen

Reclame

erik1957
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2017 12:43

Dag Mathieu,
Ben 64 jaar en heb mijn pensioen aangevraagd en heb bericht gehad dat ik maar 36 jaar loopbaan heb als werknemer en zelfstandige.
Kan ik dan niet met pensioen gaan op 64 jaar. Ik denk dat ge maar 35 jaar moet bewijzen daar ik geboren ben in 1953 en werk vanaf 1967.

met vriendelijke groeten

Erik

Mathieu Rutten

#5 , 24 jan 2017 23:05

Beste,

Uw loopbaanuitleg is nogal verwarrend. Hoe kan het dat u een loopbaan van slechts 36 jaar bewijst als u reeds vanaf uw zestiende aan het werk bent? Ontbreken er stortingen als zelfstandige? Werden er vrijstellingen verleend voor bijdragen zelfstandige? Heeft u in het buitenland gewerkt?

Indien u slechts 36 jaar bewijst, zal u tot uw 65ste moeten wachten eer u rechten opent op een pensioen? U spreekt hier niet van een loopbaan als ambtenaar. Mocht u echter ook ambtenaar zijn geweest en reeds jaren in het genot zijn van een rustpensioen wegens ongeschiktheid, dan opent u pas recht op 65 jaar, gezien de loopbaan eindigt bij een rustpensioen wegens ongeschiktheid en er enkel nog geldige loopbaanjaren worden gevormd indien minstens 13 uur per week gewerkt of minstens 2 geldige kwartalen zelfstandige per jaar.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

erik1957
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jan 2017 15:08

Dag Mathieu,

Naar het schijnt zouden er bedragen van zelfstandige kas ontbreken. Heb ok 2jaar niets gedaan

Mvg,

Erik

erik1957
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jan 2017 15:11

Dag Mathieu,

Momenteel heb ik een uitkering van invalide, is het beter dit te houden tot mijn 65 st en dan pensioen aanvragen.

Mvg,

Erik

Mathieu Rutten

#8 , 29 jan 2017 14:03

Beste,

Indien je aan de loopbaanvoorwaarde en leeftijdsvoorwaarde voldoet, zou ik je willen adviseren om een aanvraag om pensioen in te leiden. Deze aanvraag is immers geheel vrijblijvend en verplicht je tot niets. Je rustpensioen is immers pas betaalbaar als je verzaakt aan je uitkeringen. Je kan dan je rustpensioen afwegen tegenover je invaliditeitsuitkeringen en opteren voor de voordeligste oplossing. Het genot van een Belgische invaliditeitsuitkering is een gelijkgestelde periode en resulteert in een verdere opbouw van pensioen. Indien je op het ogenblik van de ingang van pensioen en voor 65 jaar als invalide wordt erkend, blijft dit statuut doorlopen qua fiscaliteit zolang je leeft.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
,
Thieu Rutten
pensioendeskundige.

tabaksplant
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 feb 2017 20:12

Beste Thieu,ik ben momenteel 57 jaar,ben beginnen werken van mijn 17de, en geniet nu van een invaliditeitsuitkering sinds mijn 52ste. Nu is mijn vraag wanneer zou ik op vervroegd pensioen kunnen gaan, als dat mogelijk is?? Mvg Rob

Mathieu Rutten

#10 , 15 feb 2017 21:07

Beste,

63 jaar 42 jaar
60 jaar, bij loopbaan van 44 jaar
61 jaar, bij loopbaan van 43 jaar

Indien je in het jaar waarin je 60 wordt een loopbaan van 44 jaar bewijst, minstens 104 voltijdse dagen per jaar of twee kwartalen als zelfstandige per jaar, kan je met zestig jaar met pensioen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mavaly
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 feb 2017 13:40

Beste, ik ben momenteel sinds 3 jaar op invaliditeit wegens operatie darmkanker. Ik ben bijna 57 jaar. Bestaat de mogelijkheid om op vervroegd pensioen te gaan wegens ziekte?
Beleefde groeten
Valy Maria

Mavaly
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 feb 2017 13:57

Beste, ik ben momenteel sinds 3 jaar op invaliditeit wegens operatie darmkanker. Ik ben bijna 57 jaar. Bestaat de mogelijkheid om op vervroegd pensioen te gaan wegens ziekte?
Beleefde groeten
Valy Maria

Mathieu Rutten

#13 , 27 feb 2017 21:40

Beste,

Indien het om een privaatrechtelijke betrekking gaat, is de vroegste datum rustpensioen de eerste van de maand volgend op de zestigste verjaardag, als men dan aan de loopbaanvoorwaarde voor een vervroegd pensioen voldoet.
Indien het om een publiekrechtelijke betrekking gaat, als de ziektedagen zijn uitgeput en u definitief ongeschikt werd verklaard door Medex.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

fil57
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 feb 2018 17:45

Uit dit onderwerp ( invaliditeit en vervroegd pensioen) selecteerde ik volgende tekst om mijn vragen te formuleren:

U kan met het oog op een rustpensioen in onderling overleg met uw werkgever ontslag nemen, dus zonder enige vorm van opzeg. Het lijkt me voor u opportuun dat u indien u minstens 59 jaar bent, een aanvraag inleidt om rustpensioen, ingang ten vroegste vanaf 60 jaar. Dit is volledig vrijblijvend. M.a.w. u bent niet verplicht om dit rustpensioen ook te laten ingaan. U kan dan de bedragen rustpensioen en invaliditeitsvergoeding met elkaar vergelijken en dan een keuze maken.

Hoe kan je concreet een aanvraag inleiden om rustpensioen, om dan na vergelijking van bedragen rustpensioen en invaliditeit, een keuze te maken? Ik veronderstel dat je aan je werkgever toch een concrete datum moet doorgeven waarop je met rustpensioen wil. Eens dat gedaan is, ben je toch niet meer vrij in je keuze. Ik ben nu 2 maand in ziekteverlof wegens ernstige knieproblemen. Ik wil nog geen knieprothese, in mijn gewoon leven heb ik nog voldoende mobiliteit, maar kan mijn gewoon werk niet meer aan. Binnen 10 maanden dus mogelijks invaliditeit. Overleg met werkgever ivm eventueel aangepast werk moet nog gebeuren. Vanaf 1 mei 2018 zou ik mijn rustpensioen kunnen aanvragen, die dus zou kunnen ingaan op/vanaf 1 mei 2019. Ik heb geen idee hoeveel invaliditeitsuitkering ik zou krijgen, dus kan ik vooraf moeilijk inschatten wat voor mij voordeligst zou zijn.

Als ik niet op rustpensioen ga en op invaliditeit blijf, loop ik dan ook niet het risico om door de adviseur of werkgever terug aan het werk te moeten met "aangepast" werk, zodat ik min of meer onder druk sta om toch rustpensioen te nemen ipv invaliditeit? Is invaliditeit een blijvende kwalificatie of wordt die bvb jaarlijks herzien met een medisch/juridisch steekspel als mogelijks gevolg als je invaliditeit na 2 jaar niet meer zou erkend worden?

Mocht de arbeidsgeneesheer mij medisch ongeschikt verklaren voor mijn huidig werk, ben ik dan verplicht om een andere functie in het bedrijf aan te nemen, die vlg de werkgever wel geschikt is, maar die ik niet zie zitten. M.a.w., primeert de beslissing van de arbeidsgeneesheer of ben ik verplicht een aangepaste functie te vragen/aanvaarden?

Met dank

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#15 , 19 feb 2018 08:33

Beste

Je mag je pensioen maximum 1 jaar vooraf aanvragen. Het duurt een aantal weken (maanden bij een gemengde of zeer ingewikkelde loopbaan) vooraleer je van de pensioenkas van de werknemers een definitieve berekening ontvangt. Op dat moment kan je nog kiezen het pensioen te aanvaarden of te verwerpen. Je ontvangt van de pensioenkas ook een document (model 94ter) om je ziekenfonds op de hoogte te brengen van de correcte datum van je pensioen.

Zodra je op invaliditeit staat, hoef je enkel je werkgever te informeren; een echte opzeg is dan niet meer nodig.
Een opzeg is nog wel nodig wanneer je een ziekte-uitkering krijgt. Maar, in tegenstelling tot de "gewone" opzeg blijft de ingangsdatum van je pensioen vastliggen. Ben je tijdens je opzegperiode ziek, dan wordt de opzeg dus niet geschorst zoals dit normaal het geval is.

Je rustpensioen aanvragen kan op verschillende manieren. Beschik je over een kaartlezer, dan kan je via Mypension.be je pensioen zelf via het internet aanvragen. Je hebt dan wel je identiteitskaart en je pincode nodig. Is deze elektronische aanvraag niets voor jou, dan kan je je pensioen nog altijd aanvragen op je gemeentebestuur, of op een eventueel zituur van de pensioenkas in jouw gemeente, of op de provinciale zetel van de pensioenkas, of zelfs op de Zuidertoren.
De grote ziekenfondsen hebben ook een pensioenservice. Zij helpen je zeker ook bij de aanvraag van je pensioen.

Indien je niet op penioen gaat, zal de adviserend arts verbonden aan je ziekenfonds, je regelmatig oproepen voor medische controle. Indien deze arts je medisch in staat acht om te werken, zal je terug aan de slag moeten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”