Gaat hier pensioen verminderen?

Jokekoekie
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Gaat hier pensioen verminderen?

#1 , 07 dec 2016 15:40

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over pensioen geld. Mijn moeder is weduwe ze is nog niet gepensioneerd, ze ontvangt pensioen van mijn vader die overleden is. Mijn moeder huurt een huis en heeft nog kind ten laste hij is bijna 18j . Als ze geen huis meer zou huren en geen kind ten laste heeft. Zou haar pensioen en weduwe geld verminderen? Dank u

Met vriendelijke groeten,

Joke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 07 dec 2016 21:36

Beste,

Een overlevingspensioen wordt niet beïnvloed door het huren van een woning of een woning in eigendom.
Het verlies van kinderlast heeft geen invloed op het brutobedrag aan overlevingspensioen indien zij ouder is dan 46 jaar. Verlies van kinderlast verhoogt de voorheffing indien van toepassing.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Jokekoekie
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2016 16:17

Dank u voor het antwoord. Ik begrijp dit zinnetje niet zo goed:" Verlies van kinderlast verhoogt de voorheffing indien van toepassing." wilt dit zeggen als ze geen kind ten laste meer heeft zou de voorheffing op haar pensioen verhogen?

Met vriendelijke groeten

Joke

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2016 16:22

Dit wil zeggen dat ze iets meer belastingen eventueel zou moeten betalen omdat ze geen kind meer ten laste geeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2016 16:22

Dank u voor het antwoord. Ik begrijp dit zinnetje niet zo goed:" Verlies van kinderlast verhoogt de voorheffing indien van toepassing." wilt dit zeggen als ze geen kind ten laste meer heeft zou de voorheffing op haar pensioen verhogen?
Inderdaad. In dat geval zal ze netto minder overhouden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jokekoekie
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 dec 2016 17:05

Ik heb nog een klein vraagje, als ik mijn jongste broer ten laste zou nemen zou dit dan voordeliger zijn voor mij?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 dec 2016 08:47

Ik heb nog een klein vraagje, als ik mijn jongste broer ten laste zou nemen zou dit dan voordeliger zijn voor mij?
Indien jij en uw jongere broer samen wonen (een "gezin" vormen), en uw broer heeft geen inkomsten (is nog minderjarig of studeert nog), kan je deze inderdaad ten laste nemen en zal dit je hier fiscaal waarschijnlijk voordeel uit halen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Pensioenen”