Overlevingspensioen en wettelijk samenwonen

Kattyke
Topic Starter
Berichten: 7

Overlevingspensioen en wettelijk samenwonen

#1 , 14 nov 2016 19:04

Dag allemaal,

Ik ben weduwe van 52 jaar en heb iemand ontmoet. Ik weet dat ik wettelijk mag samenwonen.
Maar: mag ik dan ook nog bijverdienen? Nu mag ik 18.000 euro jaarlijks bijverdienen.

Bij wettelijk samenwonen, kan ik ook nog het vruchtgebruik geven. (Na bepaalde tijd) Bij feitelijk samenwonen niet.... Is dit juist?


Kattyke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 nov 2016 12:30

Kattyke,

herhaal uw vraag eens onder de rubriek 'pensioenen'.
Ik verwacht dat Mathieu Rutten u een antwoord kan en zal geven!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mathieu Rutten

#3 , 16 nov 2016 22:17

Beste,

Samenwonen, feitelijk en/of wettelijk, heeft geen invloed op een Belgisch overlevingspensioen. Het bedrag toegelaten arbeid is verbonden aan het soort pensioen. Gezien het overlevingspensioen behouden blijft, blijven ook de regels van de toegelaten arbeid overlevingspensioen behouden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Kattyke
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 21 nov 2016 18:05

Bedankt Thieu Rutten,

Waar ik mij wel veel vragen bij stel is de belastingen. daar ik nu enorm veel belastingen betaal nu. Bij wettelijk samenwonen worden de twee lonen bij elkaar gesmeten. Hoe zit het dan met de belastingen? Bij feitelijk samenwonen niet....... (Elk apart)

Maar: bij wettelijk samenwonen kan ik wel iemand het vruchtgebruik geven.
Ik heb geen kinderen en kan er ook niet omheen dat mijn beide ouders 1/4 erven dat maakt 1/2 van mijn totaal gespaarde centjes en mijn huis.... :( :(


Bedankt reeds voor de reactie!


Kattyke

Terug naar “Pensioenen”