aanvragen pensioen

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

aanvragen pensioen

#1 , 17 okt 2016 23:19

In januari 2017 ben ik zinnens mijn pensioen aan te vragen(59j)ben beginnen werken in 1972 in de privesector 40jaar en 5 jaar als zelfstandige.(Totaal 45 J gewerkt.Wanneer zou ik best mijn werkgever inlichten ,en hoe en waar gebeurt deze aanvraag juist,of gaat dat ook via de vakbond?
Dank voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 okt 2016 07:10

Hangt een beetje af van de regio. Zowel vakbonden als mutualiteiten houdenzich daar mee bezig, maar soms verwijzen ze door naar het stadhuis of een sociaal huis/ocmw.

Werkgever licht je in vanaf dat je zeker bent van de exacte pensioendatum. Opzeg zal korter zijn in een aantal gevallen.

bleutinum
Berichten: 28

#3 , 18 okt 2016 07:27

Op deze site kun je jou dossier opvragen

https://mypension.onprvp.fgov.be/NL/myp ... fault.aspx

of via het gratis nummer 1700

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 okt 2016 21:08

Beste,

Laat één zaak duidelijk zijn. Vakbonden en mutualiteiten kunnen geen aanvraag om pensioen inleiden, gewoonweg omdat zij deze bevoegdheid niet hebben. Wel kunnen zij betrokkene begeleiden bij de aanvraag via my pension met de identiteitskaart van betrokkene en zijn code. Het komt er in feite op neer dat betrokkene een aanvraag inleidt met de computer van deze instanties. Hij kan dan net zo goed zelf een aanvraag inleiden via zijn eigen computer. Een persoon hiertoe gemachtigd door het gemeentebestuur kan wel met zijn identiteitskaart een aanvraag namens betrokkene inleiden. Hij/zij is hiertoe speciaal gemachtigd. Dit is ook zo expliciet in de wetgeving voorzien. Beleefdheidshalve kan je best je werkgever inlichten dat je zinnens bent met pensioen te gaan. Een opzeg is niet nodig. Het kan immers in onderling overleg. Ik vind het jammer dat hier zo een klinkklare onzin wordt verkocht.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 okt 2016 22:08

"dat er klinkklare onzin wordt verkocht"

De OP vroeg of het via een vakbond ging. Daarop heb ik geantwoord met een antwoord die niet foutief, maar hoogstens onvolledig is (alternatieven niet vermeld wegens getypt via gsm). Onzin vereist nog altijd dat de info fout is, lijkt me.

Vakbonden hebben idd geen volmacht om zonder ID-kaart van de toekomstig gepensioneerde een pensioenaanvraag te doen, maar kunnen perfect een aanvraag begeleiden. Het voordeel van dit via de vakbond te doen is dat ze meestal een iets beter zich hebben op het huidig inkomen en eventuele alternatieven/ gepaste pensioendatum (bvb in verband met het mogelijks verlies van een premie). Zo had ik onlangs nog iemand die door 1 maand langer te werken (pensioen op 1/1/2017 ipv 1/12/2016) naast zijn regulier loon een premie van 383 euro én een bedrag van ongeveer 700 euro (rustdagen) extra kon krijgen. Voor een drietal weken effectief extra werken is dat niet zo slecht. De pensioendienst had dit meer dan waarschijnlijk niet kunnen bedenken. Mogelijks miste ik zélf ook iets, dat kan best zijn, maar ik acht de kans bij eenvoudige pensioendossiers zoals deze best klein.

Mathieu Rutten

#6 , 18 okt 2016 22:30

Beste,

Ik ga hier geen dispuut over aan. Een opzeg is niet nodig als men met rustpensioen gaat.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 okt 2016 22:50

Ik ga hier geen dispuut over aan. Een opzeg is niet nodig als men met rustpensioen gaat.
Tuurlijk is, indien de werkgever niet bereid is tot een beëindiging van de AO in onderling akkoord, een opzegtermijn wel degelijk nodig. Het is niet omdat de werkgever meestal een opzeg niet nodig vindt, dat wettelijk gezien geen opzeg nodig zou zijn als de werkgever geen onderling akkoord wil tekenen.

Zonder opzdg/onderling akkoord stelt men zich bloot aan een eis tot betaling van een verbrekingsvergoeding als men eenzijdig het werk stopt.

Mathieu Rutten

#8 , 19 okt 2016 05:33

Je hebt een punt. Sorry.

Thieu Rutten
pensioendeskundige

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 okt 2016 06:01

Je ziet het, het is zo slecht nog niet om mensen via de vakbond hun aanvraag te laten doen ;)

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#10 , 19 okt 2016 21:10

Dank u,Mathieu en JPV voor het advies.Ik heb wel reeds alle documenten van de gewerkte jaren en van de kas der zelfstandigen in mij bezit.Zouden deze nuttig kunnen zijn om bij de aanvraag te voegen of zijn de pensioendiensten daar van op de hoogte.

Mathieu Rutten

#11 , 19 okt 2016 21:56

Beste,

De pensioendiensten zijn hiervan op de hoogte. Indien zij nog aanvullende inlichtingen nodig hebben, zullen zij deze aan u opvragen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#12 , 15 dec 2016 17:11

Beste,ik heb ondertussen navraag gedaan bij mijn vakbond(Acv) maar die hebben laten weten dat ze geen pensioendossiers behandelen.Daarom heb ik nog een bijkomende vraag aan het Forum.
Ik verjaar op 27/01(59 j),vanaf wanneer mag ik mijn pensioen aan vragen(Januari of Februari) ,en bij wie moet ik dit juist doen.Ik heb alle documenten van mijn gewerkte jaren sinds 1972,er zitten wel 5 jaar zelfstandigheid tussen.Indien deze meetellen heb ik momenteel 44 jaar gewerkt.Graag uw advies.
Met dank

Mathieu Rutten

#13 , 15 dec 2016 21:40

Beste,

Dit is werkelijk spijkers op laag water zoeken. De pensioenaanvraag mag ten vroegste één jaar voor de gewenste ingangsdatum en moet ten laatste één maand voor de gewenste ingangsdatum worden ingediend.
Je kan zelf via my pension online een pensioenaanvraag inleiden. Je kan je ook wenden tot de pensioendienst van je gemeente.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”