serieuze opleg na overlevings- en brugpensioen

Maya
Topic Starter
Berichten: 30

serieuze opleg na overlevings- en brugpensioen

#1 , 13 okt 2016 11:51

Mijn vader is 2 jaar geleden overleden toen mijn mama aan haar laatste jaar brugpensioen zat (ttz werkloosheid met bedrijfstoeslag). Hij was zelf met pensioen.
Zij heeft een jaar een overlevingspensioen ontvangen naar aanleiding van het overlijden (blijkbaar een jaar te cumuleren met eigen pensioeninkomsten)

Vorig jaar heeft ze de meeste maanden haar brugpensioen ontvangen en op het einde dan haar wettelijk pensioen.
Nu heeft de boekhouder een berekening gemaakt van haar belastingen en moet ze meer dan 8500 € opleg betalen.

Volgens ik verneem heeft dat te maken met te weinig bedrijfsvoorheffing die ingehouden is. Maar als dat achteraf zo een opleg veroorzaakt, dan is er toch iets mis met de afhouding ,niet? En niemand die haar ooit gewaarschuwd heeft dat er nog zo een onaangename verrassing te wachten stond. Is dat normaal?
Dat ze op haar pensioen- en overlevingspensioeninkomsten zo een bedrag moet betalen, zal vermoedelijk dan wel juist zijn en kan ik op zich in dat geval wel inkomen, maar de inhoudingen moeten toch een beetje in verhouding staan. Wat voor nut hebben die anders? Niemand die haar ooit een keuze heeft voorgesteld...
Ze is toch niet de 1e persoon wiens echtgenoot overlijdt terwijl ze zelf in brugpensioen is?

Wat zijn de normale BV-inhoudingspercentages op een overlevingspensioen? En op brugpensioen met bedrijfstoeslag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 okt 2016 12:51

Bij elk inkomen wordt een bepaald bedrag of percentage bedrijfsvoorheffing afgehouden. Dat bedrag is een VOORHEFFING en dus nooit een exacte berekening.

Brugpensioen bestaat uit 2 gestorte bedragen:
- werkloosheidsuitkering: wordt niks van afgehouden
- aanvullende bedrijfstoeslag: wordt meestal correct afgehouden, op het volledige bedrag (dus inclusief de werkloosheidsuitkering). Vandaar dat dit bedrag voor vele werknemers laag is. (in het PC bouw wordt er niks afgehouden, maar wss heeft je moeder daar niet in gewerkt).

Pensioen, daar houdt men af volgens het bedrag dat men betaalt. De huidige schalen kan men hier vinden: http://financien.belgium.be/sites/defau ... 160101.pdf (schaal 1, kolom 4 is in principe van toepassing op je moeder)

Beide instituten houden enkel af van het bedrag dat ze zélf uitbetalen. Dit is ook het geval bij bvb mensen die bij 2 werkgevers parttime werken. Het is in de praktijk héél moeilijk om als externe partij rekening te houden met het bedrag van inkomen van de andere instantie, omdat dit zo vaak kan schommelen (ja, zélfs bij brugpensioen bestaan er dergelijke situaties).

Bij een overlevingspensioen is het ook niet vanzelfsprekend dat iemand nog steeds een ander inkomen heeft. Vandaar dat men liever standaard nét voldoende (bij enkel dat ene inkomen) afhoudt en en niet in een situatie komt waar men véél te veel inhoudt.

Bij een combinatie van 2 inkomens moet er in de praktijk dus idd een hele lap bijgelegd worden. Dat is perfect logisch omdat de belastingen naar het totale inkomen kijkt, niet naar de 2 inkomens apart (anders zou ik vlug 10 werkgevers hebben die me elk maar 3 uur per week te werk stellen).

Mathieu Rutten

#3 , 13 okt 2016 21:07

Beste,

Ik heb mijn twijfels over de berekening van de toeslag. Het overlevingspensioen in cumulatie met een swt wordt immers beperkt tot het verminderd overlevingspensioen.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 okt 2016 21:46

Nu heeft de boekhouder een berekening gemaakt van haar belastingen en moet ze meer dan 8500 € opleg betalen.
Vraag eens aan die boekhouder hoe hij aan deze som komt, dat is onmogelijk, waarschijnlijk heeft hij ergens een komma vergeten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 okt 2016 22:55

8500 euro ENKEL van die combinatie van die 2 inkomens is idd wel vreemd. In theorie kan het, in de praktijk lijkt het wel onrealistisch. Mogelijks is er een levensverzekering uitbetaald of is er sprake van een vennootschap (gezien men over een boekhouder spreekt én wss de belastingen nu pas ingediend worden)

Terug naar “Pensioenen”