Nog 5,5 jaar te gaan.. En nu zelfstandige worden?

Mieke1958
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Nog 5,5 jaar te gaan.. En nu zelfstandige worden?

#1 , 30 sep 2016 17:08

Loopbaan (volgens mypension.be kan ik in 2022 met pensioen ;):

(beginnen werken op 17j)

- 25 jaar werknemer
- 12 jaar gelijkgestelde periodes

= 37 totaal

Dus nu nog 5 jaar te gaan voor 42j. loopbaan. Ik ben wel ambitieus en wil die laatste jaren zeker nog gaan invullen met een project als full time zelfstandige. Maar, vraag is natuurlijk, bouw ik dan rechten verder op? Inkomen zal laag zijn als zelfstandige, maar dat maakt niet veel uit.

Dus vraag gaat niet over 'hoeveel geld verliezen', of hoeveel krijg ik, maar wel 'wanneer kan ik 'iets' ontvangen als pensioen'.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2016 17:33

Als zelfstandige in hoofd beroep zal je toch het minimum moeten betalen voor je sociale zekerheid, er zal weinig verschil zijn met nu, want ook zelfstandigen bouwen evenveel pensioen rechten op als een werknemer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#3 , 01 okt 2016 15:41

Beste,

Indien u enkel zelfstandige bent, dus zelfstandige in hoofdberoep, bent u bijdragen verschuldigd in het sociaal statuut der zelfstandigen in hoofdberoep. U bouwt dan een rustpensioen op als zelfstandige voor de kwartalen waarvoor er geen vrijstelling werd toegekend en die volledig werden geregulariseerd. Het klopt inderdaad dat per 01.08.2016 de minimumpensioenen in het stelsel der werknemers en zelfstandigen gelijkgesteld zijn zodra men voldoet aan het minimum aantal jaren in beide stelsels samen. Dit minimumpensioen wordt berekend op de jaren in beide stelsels samen. Indien u in uw carrière als werknemer een hoog pensioen heeft opgebouwd, hoger dan de minimumrechten over dezelfde periode, zal uw pensioen als zelfstandige berekend worden op de betaalde bijdragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 01 okt 2016 17:28

Beste,

Indien u enkel zelfstandige bent, dus zelfstandige in hoofdberoep, bent u bijdragen verschuldigd in het sociaal statuut der zelfstandigen in hoofdberoep. U bouwt dan een rustpensioen op als zelfstandige voor de kwartalen waarvoor er geen vrijstelling werd toegekend en die volledig werden geregulariseerd. Het klopt inderdaad dat per 01.08.2016 de minimumpensioenen in het stelsel der werknemers en zelfstandigen gelijkgesteld zijn zodra men voldoet aan het minimum aantal jaren in beide stelsels samen. Dit minimumpensioen wordt berekend op de jaren in beide stelsels samen. Indien u in uw carrière als werknemer een hoog pensioen heeft opgebouwd, hoger dan de minimumrechten over dezelfde periode, zal uw pensioen als zelfstandige berekend worden op de betaalde bijdragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mieke1958
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2016 17:39

Heb eens berekend en ik ga slechts 100 euro netto overhouden per maand. Beetje vreemd misschien maar dit is geen probleem. Mijn echtgenoot verdient voldoende, we betalen geen huur en hebben een bescheiden levensstijl. De activiteit zou voor mij meer een bezigheid zijn om tijd nuttig in te vullen en uiteraard sociale bijdragen te vereffenen. Een soort van kleine bijverdienste waarmee ik nog laatste aantal jaren pensioenrecht mee kan opbouwen. Een realistisch scenario, of totaal niet?

Mathieu Rutten

#6 , 22 okt 2016 19:09

Beste,

Gelieve mij uw geboortedatum op te geven en uw loopbaan te schetsen met de onderbrekingen en de reden van onderbreking......

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Mieke1958
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 okt 2016 20:07

Ik ben van 1962, loopbaan gestart in 1979. Heb dit laten na kijken bij pensioendienst, er is tot op heden geen enkele onderbreking, heb in totaal 37 jaar loopbaan tot op vandaag, volgens my pension.be.

Mathieu Rutten

#8 , 22 okt 2016 22:39

Beste,

Graag volledige geboortedatum en juiste eerste aanvangsdatum. Het is vooral van belang of de tewerkstelling is aangevat voor of na 01.09 en of het om een voltijdse tewerkstelling ging.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Mieke1958
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 okt 2016 06:42

14/6/62. Gestart 1/9/79 voltijds. Dus eerste jaar net 104 dagen zodat dit jaar meetelt. Verder tot heden ook steeds voltijds. 37 jaar klopt dus. Ik zou nu dus graag nog 6-tal jaar als zelfstandige in hoofdberoep werken. Winst zal echter slechts rond de 1500euro per jaar bedragen. Dit weet ik omdat ik al paar jaar in bijberoep heb gewerkt (combinatie gelijkgestelde periode werkloosheid). Maar op zich zijn zeer lage inkomsten geen probleem voor mij zoals in eerder bericht vermeld.

Belangrijk is enkel dat de laatste jaren meetellen voor aantal jaar loopbaan. De impact op pensioenbedrag zal er uiteraard zijn maar dat is ook geen probleem.

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 okt 2016 08:45

U minimum sociale bijdragen zijn 720,65€ per kw - of - 2882.6 € per jaar !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#11 , 23 okt 2016 09:47

Beste,

Indien u voltijds blijft verder werken is de vroegste pensioendatum vastgesteld op 01.07.2022.

Vanaf welke leeftijd kan een persoon zijn pensioen ontvangen na 2012 ?

Geboortedatum 14/06/1962 0
Jaren GHT na gekend jaar (0 = geen - 1 = wel jaren) 1
Aantal jaren GHT tot en met 2014 36
(Validatiejaar)
Minimum leeftijd pensioen 60 j 0 m 01/07/2022

Leeftijd in 2014 52 Wat is de leeftijd van betrokkene in 2012

Voorwaarden vervroeging leeftijd

1°/ Indien 60 jaar en 35 GHT in 2012 => 60 jaar
Voorwaarde OK? nee 68 01/07/2030


2°/ Overgangsregeling (geboren voor 1.01.1956)
Aantal jaren GHT op 60 jaar 44
65 65 01/07/2029
3°/ Overgangsregeling (geboren voor 1.01.958) 00/01/1900

4°/ Normale voorwaarden 60 01/07/2022
60 jaar in het jaar 2022
Aantal jaren GHT op dat ogenblik 44
2013 65 Deze voorwaarde is enkel geldig indien betrokkene 60 jaar is in 2013
2014 65 Deze voorwaarde is enkel geldig indien betrokkene 60 jaar is in 2014
2015 65 Deze voorwaarde is enkel geldig indien betrokkene 60 jaar is in 2015
2016 60 Betrokkene is 60 jaar in 2016 of later


Dit betekent dat u telkens minstens 104 voltijdse dagen per jaar moet bewijzen of 2 kwartalen zelfstandige met bijdragen recht op pensioen. Dit is dus de minimumbijdrage als zelfstandige in hoofdberoep. Opgelet, kwartalen waarvoor een gewone vrijstelling wordt verleend tellen niet mee.

Ik zou een kleine nuance willen aanbrengen bij mijn collega. Zelfstandigen bouwen in de huidige wetgeving evenveel minimumrechten op als een werknemer.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Mieke1958
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 okt 2016 10:10

Hartelijk dank voor de info, ik wist reeds via consulent pensioenadvies dat 1/7/2022 de pensioendatum was (zie eerste post).

Dit inderdaad op voorwaarde dat ik voltijds blijf werken tot die datum, of gelijkgestelde periodes als werknemer behoud (werkloos of andere).

Maar dat is net de vraag: wat als ik morgen inteken voor statuut van hoofdberoep in plaats van bijberoep. In bijberoep heb ik slechts een 150euro netto over per maand, dat weet ik natuurlijk zeker omdat ik dit al enkele jaren uitoefen, maar dat is ook geen probleem omdat mijn echtgenoot volledig kan voorzien in ons levensonderhoud.

Dat hoofdberoep min. 720 euro per kwartaal moet bijdragen = geen probleem. Dat het inkomen extreem laag zal zijn = geen probleem. Natuurlijk zal ik veel meer tijd kunnen besteden dan aan mijn zelfstandige activiteit en hopelijk die winstmarge toch minstens verdubbelen.

Financieel gezien zal ik persoonlijk er natuurlijk flink op achteruit gaan, maar nogmaals dat is zeker niét het punt. Bezorgdheid is enkel om op een volledig reguliere en legale manier de periode tot 1/7/22 te kunnen aanvullen met extra jaren loopbaan door in hoofdberoep mijn hobby/passie uit te oefenen, zij het dan met erg weinig inkomsten maar met heel veel plezier.

zibarrie
Berichten: 133

#13 , 23 okt 2016 12:57

Bent u op dit moment werkloos, en geniet u een uitkering van de RVA?

Mieke1958
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 okt 2016 15:40

Ben inderdaad uitkeringsgerechtigd werkloos en verdien nog 150 euro bij in bijberoep (in samenspraak en met goedkeuring RVA weliswaar).

Mathieu Rutten

#15 , 23 okt 2016 20:35

Beste,

Zodra u geen uitkeringen meer ontvangst uit werkloosheid bouwt u uiteraard geen loopbaan meer op als werknemer. U bouwt dan een loopbaan op als zelfstandige indien u bijdragen zelfstandige met recht op pensioen opbouwt, dus bijdragen in hoofdberoep. Er is dan geen sprake meer van een bijberoep, maar wel van een hoofdberoep.

Verder wens ik in de huidige stand van de wetgeving te wijzen op het feit dat de eenheid van loopbaan nog altijd geldt. Er is wel sprake om deze in de toekomst af te schaffen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”