Weduwe pensioen

matan
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Weduwe pensioen

#1 , 29 aug 2016 14:54

Hallo,

Mijn moeder is 81 jaar en heeft een weduwe pensioen, ze woont nog steeds alleen thuis . Zou de uitkering van mijn moeder verminderen als ik (haar zoon ) bij haar ga inwonen . Ik werk nog full time .

Vriendelijke groeten
Mathieu M

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 29 aug 2016 19:45

Beste,

Het overlevingspensioen aan uw moeder wijzigt niet als u bij haar gaan inwonen. Meer nog, u kan uw moeder als persoon ten laste vermelden op uw aangifte personenbelasting zodat u ook nog een mooi belastingvoordeel bekomt.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

jefke007
Berichten: 1816

#3 , 29 aug 2016 20:25

ongeveer 750 euro op jaarbasis fiscaal voordeel

tenzij de fiscus spijkers op laag water gaat zoeken

http://www.juridischforum.be/forum/view ... +ten+laste

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 04 sep 2016 07:15

Collega,

Indien men het spel eerlijk speelt, dan zal de fiscale dienst geen spijkers op laag water zoeken. De maatregel houdt immers in dat de betrokken persoon voldoet aan de voorwaarde, én als conditio qua non, effectief deel uitmaakt van het gezin, hetgeen me ook niet meer dan logisch lijkt.

Immers maar al te vaak wordt er misbruik gemaakt van deze maat regel. Ik noem een eenvoudig voorbeeld, personen die hun ouder(s) fictief op hun adres laten inschrijven terwijl ze in feite permanent en langdurig in een woonzorgcentrum verblijven, louter om van dit belastingvoordeel te genieten en eigenlijk de boel te belazeren.

Men moet de collega's van de belastingen ook niet met alle zonden van de wereld opzadelen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”