pensioen overleden moeder

bengelke
Topic Starter
Berichten: 1

pensioen overleden moeder

#1 , 27 feb 2006 21:05

Hallo,

Ik heb een vraag die mij al een tijdje bezighoud. Mijn mama is overleden toen ik 15jaar was. Dat is nu zo een 22j geleden. Mijn ouders woonden samen maar waren niet gehuwd. Ikzelf ben een niet erkend kind van mijn pa. Dus ben ik volgens de wet een wees. Ik draag dan ook de achternaam van mijn ma. Toendertijd werd mijn pa aangewezen als mijn oppervoogd.

Maar nu zit ik al een tijdje met de bedenking: wat is er gebeurt met het pensioengeld van mijn mama? Ik weet dat zij gewerkt heeft maar hoelang en zo, daar heb ik geen flauw benul van.
Weet er daar iemand iets meer van? Bestaat er zoiets dat er een premie of zo van het pensioen naar het minderjarige kind gaat?

Aan mijn pa kan ik het niet vragen want die spreekt daar zo min mogelijk over.
Let op, ik wil hier niet aanzien worden als een aasgier of zo. Het is gewoon iets wat ik me plots begon af te vragen.

Hopelijk weten jullie iets dat mij kan verder helpen.

mvg bengelke.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 03 mar 2006 13:03

Art. 9. De hele wees heeft recht op een overlevingspensioen tot de leeftijd van 18 jaar op voorwaarde dat zijn vader of moeder overleden is in een van de situaties bepaald in artikel 2, ? 1, eerste lid, littera a, b of c. Dit recht blijft behouden boven de leeftijd van 18 jaar, zolang de wees recht geeft op kinderbijslag....Wanneer de afstamming van een kind alleen ten aanzien van ??n ouder vaststaat, wordt het bij diens overlijden gelijkgesteld met een hele wees.... Art. 12. Het pensioen van een wees wordt vastgesteld op 6/10 van een overlevingspensioen,...(15 mei 1984, Wet houdende maatregelen tot harmonisering in de pensioenregelingen)

Mathieu Rutten

#3 , 05 mar 2006 17:04

Geachte,

Als ik het goed begrijp, bent u nu plusminus 37 jaar en naar ik vermoed niet meer gerechtigd op kinderbijslag/wezenbijslag.

Ik vrees dat u zich een fout beeld vormt over pensioengeld. Gezien wijlen uw moeder niet gehuwd was, kan niemand aanspraak maken op haar opgebouwde pensioenrechten. Ook u niet.

Trouwens waar Lex het over heeft, geldt enkel voor de overheidspensioenen, dus pensioen ambtenaren.

U kan zich dan ook best geen illusies hieromtrent maken.

Groetjes,

Thieu Rutten
deskundige pensioen.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”