in disponibiliteit

bartpostbode
Topic Starter

in disponibiliteit

#1 , 01 jul 2016 12:44

Ik ben reeds enige tijd van het werk wegens rug en nekklachten. Mijn ziektedagen zijn opgebruikt, en gezien de politiek van mijn werkgever, Bpost, zal mij geen aangepast werk worden aangeboden. Ik ben namelijk statutair, en een dure vogel voor hen. Ik kreeg van de arbeidsgeneesheer een aanbeveling opdat men mij aangepast werk zou willen laten doen, maar dat is er zogezegd niet. Nu ben in in disponibiliteit beland. Bij de vakbond had men mij het een en ander verteld over het bedrag dat mij zou toegekend worden tot aan mijn eventuele op pensioenstelling. Echter, wat men er niet bijvertelde, is dat er een bedrag van 360 euro afgehouden wordt op de 75 procent van mijn brutowedde die ik zou krijgen. Dat komt door het feit dat ik parttime werkte in het kader van loopbaanonderbreking voorafgaande op pensionering. Ik werk zo sinds vier jaar, en zou met rust pensioen gaan op mijn zestigste. Het volgende lees ik op het Jurodischforum :'lhttp://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=30801
Voorlal deze tekst : Medex verklaarde (kort samengevat) dat dit geen probleem mocht zijn want dat het bedrag van de disponibiliteit minimum 60% moest omvatten maar nooit minder mag bedragen dan het pensioen dat je die moment zou ontvangen indien je op de eerste dag van je disponibiliteit met pensioen zou gaan.En inderdaad zo staat het letterlijk in de wet.'
Ook vond ik het volgende 'Er is dus geen vermelding van bvb "het stelsel waarin je die moment tewerkgesteld bent " of zo.'
Is er iemand op de hoogte van hoe het juist in elkaar zit.
Bedankt alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
El Stavio

#2 , 30 jul 2016 19:16

Ook ik bevind mij in eenzelfde situatie.Artrose en hernia onderrug,artrose en hernia nekwervels C5,C6 ,en door al deze rompslomp en angst van wat de toekomst zal brengen (operatie,genezing,herstel,....) ben ik ook nog eens in een depressie terechtgekomen.Meerdere sterfgevallen in mijn nabije omgeving de laatste vijf jaar die ik steeds proberen te verdringen heb,geven door dit alles nu ook hun weerslag.De dokter op het werk(ik zit ook aan de overheid,statutair maar niet de post) heeft al gedreigd met me z.g. ziek te pensioneren (lichamelijk ongeschikt om de functie nog uit te voeren)Ik ben eveneens erg geschrokken toen ik bij mijn vakbond toch al eens uit vooruitziendheid mijn licht ging opsteken.Als gehuwde met mijn pover aantal jaartjes dienst(6) zou ik een bedrag van 738,66€ BRUTO(!) uitgekeerd krijgen.Dit is echt niet te doen om mee rond te komen,zeker niet als je een woonlening hebt.Zeer frappant detail:een andere collega die jonger is,en een jaar minder dienst heeft,hebben ze vorig jaar eveneens op die manier "de laan uitgestuurd"Hij woont gewoon wettelijk samen,zijn vriendin heeft eveneens een gewoon inkomen maar hij krijgt 1.285€ NETTO uitgekeerd elke maand! Enkel door het feit dat ik gehuwd ben zakt de uitkering enorm,wat ik niet eerlijk vind,maar dat is nu eenmaal de wet.Je zegt hier dat je niet fulltime werkte de laatste vier jaren,ook dat heeft dus een serieuze impact op de uitkering.Ik weet niet of je gehuwd bent en je eventuele echtgenote ook een (fulltime) baan heeft?Ik heb het artikel dat je hier gelinkt hebt ook al gelezen,en ook ik begrijp de percentuele verhoudingen niet echt goed.Op de ene website lees je zo,op een andere weer iets anders... Feit is dat je als je werkelijk ziek ben(ik moet er geen tekeningetje bij maken dat er ook veel "schijnzieken" zijn in deze wereld)je echt met de rug tegen de muur gezet wordt in ons geval.Er wordt geen rekening gehouden dat je het financieel niet kan halen met de aalmoes die men je uitkeert elke maand.

Helaas vrees ik dat we OF ziek zullen aan de slag moeten gaan,al dan niet aangepast in mijn geval(de dokter ging me nog een maand geven),of de aalmoes ontvangen elke maand en proberen de eindjes aan elkaar te knopen.Ik heb de rekening al gemaakt.Wat ik geleerd heb,is dat sommigen in dit land werkelijk alles tegoed hebben zonder ook maar één voet te hebben verzet inzake arbeid,bijdragen leveren,betalen op tijd en stond,....Helaas mag men dit niet te luid zeggen.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”