Pensioen na 3 statuten in carrière

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

Pensioen na 3 statuten in carrière

#1 , 17 mar 2016 09:42

Ik ben 13 jaar ambtenaar, 13 jaar bediende en 13 jaar zelfstandige geweest (momenteel nog). En de "pensioenhorizon" komt in zicht.
Op Mypension.be vind ik 3 pensioendatums berekend:
- één datum op de 1ste van de maand na mijn 60ste verjaardag voor het pensioen als ex-ambtenaar, en
- tweemaal een datum op de 1ste van de maand na mijn 65ste verjaardag voor de pensioenen als ex-bediende en zelfstandige.

Nu vraag ik mij af wat er gaat gebeuren over 2 jaar, als ik 60 word?
- Word ik dan voor 33% gepensioneerde (voor het stukje ex-ambtenaar), en blijf ik voor 66% zelfstandige (mocht zoiets al kunnen)? Wat dan met de sociale bijdragen?
- Word ik 100% gepensioneerde ex-ambtenaar? (met een pensioentje berekend op slechts 13 jaar prestaties, dus erg klein)
- Of nog iets anders?

En in de gevallen 1 & 2: wat dan bij mijn 65ste? Krijg ik er dan plotseling een stuk pensioen erbij (namelijk de bedragen als ex-bediende en zelfstandige)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 20 mar 2016 09:59

Beste,

De pensioenleeftijd tussen ambtenaar, bediende en zelfstandige verschilt indien u een diploma heeft dat nodig was voor uw ambtenarenfunctie en dat als zodanig dan meetelt om de pensioendatum te bepalen.
Bij de bepaling van de pensioenleeftijd werknemer en zelfstandige wordt de duur van de studie niet gevalideerd. U zal dus in het genot treden van een pensioen in deze stelsels, indien u de pensioenleeftijd in deze stelsels heeft bereikt. De pensioenen in de 3 stelsels zullen elk in het kader van hun eigen regeling berekend worden. Voor wat werknemer en zelfstandige betreft, geldt de regel van eenheid van loopbaan en ieder loopbaanjaar telt enkel.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Bartjeuh
Topic Starter
Berichten: 63

#3 , 21 mar 2016 10:06

Beste,

De pensioenleeftijd tussen ambtenaar, bediende en zelfstandige verschilt indien u een diploma heeft dat nodig was voor uw ambtenarenfunctie en dat als zodanig dan meetelt om de pensioendatum te bepalen.
Bij de bepaling van de pensioenleeftijd werknemer en zelfstandige wordt de duur van de studie niet gevalideerd. U zal dus in het genot treden van een pensioen in deze stelsels, indien u de pensioenleeftijd in deze stelsels heeft bereikt. De pensioenen in de 3 stelsels zullen elk in het kader van hun eigen regeling berekend worden. Voor wat werknemer en zelfstandige betreft, geldt de regel van eenheid van loopbaan en ieder loopbaanjaar telt enkel.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
Bedankt voor deze enige reactie tot nog toe, maar ik vind er niet echt antwoordelementen in op mijn vragen.
De 2 pensioenleeftijden staan vast, en houden reeds rekening met alle prestaties en diploma's. Ze zijn berekend door MyPension.be.

Mijn vragen gingen eerder over wat er nu gaat gebeuren, de dag dat ik de eerste pensioendatum (die van ex-ambtenaar) ga tegenkomen? Krijg ik dan een mini-pensioentje (want ik was slechts 13 jaar ambtenaar)? Mag ik dat dan in die periode tussen de twee pensioendatums gaan cumuleren met nog een verder lopende beroepsactiviteit (weze het als zelfstandige, of als werknemer)? Of, stel dat ik vaststel dat ik met dat mini-pensioentje en mijn reserves kan leven, wat gebeurt er als ik op die eerste datum alle andere activiteiten stopzet? Ben ik dan bijvoorbeeld nog gedekt door de sociale zekerheid? Dien ik bijdragen te betalen, en zo ja, welke?

Reclame

zibarrie
Berichten: 133

#4 , 21 mar 2016 13:43

Ik ben 13 jaar ambtenaar, 13 jaar bediende en 13 jaar zelfstandige geweest (momenteel nog). En de "pensioenhorizon" komt in zicht.
Op Mypension.be vind ik 3 pensioendatums berekend:
- één datum op de 1ste van de maand na mijn 60ste verjaardag voor het pensioen als ex-ambtenaar, en
- tweemaal een datum op de 1ste van de maand na mijn 65ste verjaardag voor de pensioenen als ex-bediende en zelfstandige.

Nu vraag ik mij af wat er gaat gebeuren over 2 jaar, als ik 60 word?
- Word ik dan voor 33% gepensioneerde (voor het stukje ex-ambtenaar), en blijf ik voor 66% zelfstandige (mocht zoiets al kunnen)? Wat dan met de sociale bijdragen?
- Word ik 100% gepensioneerde ex-ambtenaar? (met een pensioentje berekend op slechts 13 jaar prestaties, dus erg klein)
- Of nog iets anders?

En in de gevallen 1 & 2: wat dan bij mijn 65ste? Krijg ik er dan plotseling een stuk pensioen erbij (namelijk de bedragen als ex-bediende en zelfstandige)?
Je dient sowieso je pensioen aan te vragen als je je ambtenarenpensioen reeds wenst op 60 jaar. Dan ben je op vervroegd pensioen.
Je mag bovenop dit (klein) pensioen nog werken, maar beperkt tot een vast jaarlijks bedrag, zowel als werknemer of zelfstandige. Je mag echter niets van sociale uitkeringen genieten (mutualiteit, werkloosheid..). Het bedrag dat je mag bijverdienen is klein, 6.238,00 EUR/jaar NETTO als zelfstandige, waardoor je wellicht verplicht bent ook je ambtenarenpensioen uit te stellen tot je een pensioendatum kan vinden die in de 3 stelsels gelijk is.

vermits je nu zelfstandige bent, zal de datum op mypension wellicht foutief zijn. In een normale (werknemers) situatie zal mypension de jaren doortrekken alsof je dus gewoon aan het werk blijft om je datum vast te stellen. Als zelfstandige is dit niet het geval. Deze neemt enkel de huidige situatie en gaat er niet vanuit dat je nog verder werkt als zelfstandige. Er wordt immers enkel rekening gehouden met de periodes die definitief zijn (als zelfstandige)

Kan je eens exact zeggen wat uw geboortedatum is en wanneer je aan het werk bent gegaan? Zo kunnen we even proberen vast te stellen wat je datum in de 3 stelsels zal zijn.

Terug naar “Pensioenen”