Pensioen wegens medische redenen ambtenaar en pensioensparen

scirocco
Topic Starter

Pensioen wegens medische redenen ambtenaar en pensioensparen

#1 , 26 sep 2015 18:42

IK ben 56 jaar en Ik ben van 24 juni op dispo,ik kan niet meer dan 100m wandelen,werken gaat dus zeker niet,ik zou maar al te graag terug gaan werken tot mijn 61ste,dan kan ik op pensioen(43jaar gemengde loopbaan)ik ben van 2000 statutair dus 15 jaar)ik ben bang dat ze mij naar medex zullen sturen want op ziektepensioen wil ik niet!ik zou volgens de vakbond 1200€ krijgen als alleenstaande,maar ik moet mijn huis nog afbetalen,en kan medex mij op pensioen zetten als ik dat zelf niet wil?en de dokters vinden niets,wat kan ik dan aan medex bewijzen dat ik ziek ben?en als ze mij dan toch op pensioen zetten kan ik dan nog loopbaanjaren opbouwen en op vervroegd pensioen gaan(61j) want dan worden mijn privejaren meegerekend.ik wil terug gaan werken al moet ik er naar toe kruipen,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 27 sep 2015 20:14

Beste,
In geval je op rustpensioen wegens ongeschiktheid wordt gesteld bouw je geen verder overheidspensioen meer op gezien je loopbaan bij de overheid is beëindigd. Enkel indien je tijdelijk ongeschikt wordt verklaard, bouw je verder nog een pensioen op. Ofwel ben zo ernstig ziek dat het onmogelijk is om nog verder te werken en als je ziekte dan ook nog niet van tijdelijk aard is en je ziektekrediet is opgebruikt, mag je je er aan verwachten dat je overheid zal vragen om u definitief ongeschikt te verklaren. Let wel op dat hierdoor je pensioen over je privaatrechtelijke jaren mogelijk pas op 65 jaar betaalbaar zal zijn. Indien je jaren voorafgaand aan je statutaire aanstelling ook bij een overheidsinstelling zijn gepresteerd, zal je voor deze jaren een overheidspensioen ontvangen en zullen zij opgenomen worden in de berekening van je overheidspensioen wegens ongeschiktheid.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

smolder

#3 , 30 sep 2015 15:48

Ik ben 47jaar en statutaire ambtenaar met 23 jaar dienst op 10 juni 2015 had ik zwaar rugpijn en moest ik naar de spoedafdeling in de kliniek daar hebben ze gezien na veel scanners te doen dat ik een kankertumor hebt op mijne L3 en de ziekte van Kahler hebt, dus 13 keer bestraling gedaan waardoor ik veel pijn had in mijne onderrug en mijn benen na een half uur stappen , op controle moet ik 1 jaar beenmergbaksters nemen, na de bestraling hebben ze een chirugishe ingreep gedaan tussen de L2 en de L4 met 4 boutjes en twee plaatjes geplaats voor de pijn te verminderen in mijn rug en benen de kanker is nog aanwezig nu waardoor ik chemotherapie moet doen in 2016 heb ik nog 2 maand ziektedagen over, wat gaat er met mij dan gebeuren mij doorsturen naar Medex ? of gaan ze mij werkonbewaam zetten of op pension ?

Reclame

Terug naar “Pensioenen”