tijdskrediet en pensioen

halvemaan
Topic Starter

tijdskrediet en pensioen

#1 , 02 nov 2014 21:18

graag zou ik tijdskrediet nemen om 1 dag in de week thuis te zijn voor mijn kinderen (2 jonger dan 8 jaar)
er zijn 2 soorten tijdskrediet: met motief en zonder motief. met motief kan voor 36 maanden en zonder motief kan 1/5 tijdskrediet voor 5 jaar.
graag had ik geweten of deze jaren ook meetellen voor het pensioen later of moet je dan die tijd langer werken?
je kan de 2 tijdskredieten aaneensluitend nemen vb eerst 5 jaar zonder motief en dan 3 jaar met motief, of omgekeerd.
ik vraag me nu af welke vorm ik het beste als eerste neem aangezien de regering daar in wil veranderen.
is er iemand die me daarrond advies kan geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 03 nov 2014 06:04

Geachte,

Eerst en vooral wens ik te wijzen op het feit dat het hier nog maar gaat om plannen en nog niet om concrete uitvoering. Ouderschapsverlof wordt mijn inzien althans ook als een thematisch verlof aanzien en voldoet mijn inzien dan ook in deze zin aan de voorwaarden van deze regering. In de wetgeving is tot op heden voorzien dat wanneer de beroepsloopbaan volledig werd onderbroken zonder enige vorm van gelijkstelling om een kind, jonger dan 6 jaar, op te voeden kunnen we met extra maximum 36 maanden rekening houden om aan de loopbaanvoorwaarden te voldoen als:
•Kinderbijslag werd toegekend;
•De beroepsactiviteit hernomen werd voor het einde van het vijfde kalenderjaar dat volgt op de onderbreking;
•De hernomen beroepsactiviteit ten minste 1 jaar werd uitgeoefend en die pensioenrechten opent.
Wat heeft de regering in haar plannen voorzien.

Tijdskrediet / loopbaanonderbreking Afschaffing uitkering niet-gemotiveerd tijdskrediet. Vanaf 1.1.2015 wordt aan de nieuwe instromers geen vergoeding meer uitbetaald voor niet-gemotiveerd
tijdskrediet.
Harmonisering publiek – privé
Vanaf 1.1.2015 wordt de loopbaanonderbreking in de federale overheid en het systeem van tijdskrediet van de private sector maximaal gelijkgeschakeld.
Tegen 1 januari 2020 worden de verschillende stelsels volledig gelijkgeschakeld.

Wie kan ouderschapsverlof genieten?
Om een ouderschapsverlof te kunnen genieten, moet er een verwantschapsband zijn met het kind voor wie de onderbreking of de vermindering van de prestaties wordt gevraagd.
Enkel een ouder kan ouderschapsverlof voor zijn/haar kind opnemen. Concreet hebben de volgende werknemers recht op ouderschapsverlof:
 de biologische moeder, de biologische vader, of de persoon die het kind heeft erkend waardoor de afstamming langs vaderszijde komt vast te staan;
 de adoptieouders.
Voor het overige kunnen de werknemers in de meeste sectoren genieten van de loopbaanonderbreking in het kader van het ouderschapsverlof.
Werkt u echter in de openbare sector of in het onderwijs, dan neemt u best contact op met uw personeelsdienst om na te gaan of de overheid waarvan u afhangt, de verschillende hieronder genoemde mogelijkheden van ouderschapsverlof in het kader van de loopbaanonderbreking reglementair heeft voorzien en of er geen categorieën van personeelsleden werden uitgesloten.

Welke zijn de verschillende vormen van ouderschapsverlof?
Er zijn 3 vormen van ouderschapsverlof:
Volledig ouderschapsverlof
Ongeacht uw arbeidsregime (voltijds of deeltijds), kunt u uw prestaties volledig onderbreken.
1/2-tijds ouderschapsverlof
Indien u voltijds werkt, kunt u uw prestaties verminderen om halftijds te blijven werken, dit wil zeggen 50 % van het aantal uren van een voltijdse betrekking.
Opmerking:
In de sector van het onderwijs en PMS-centra is het niet verplicht om voltijds te werken om een ½-tijds ouderschapsverlof te nemen. Indien U een personeelslid van het onderwijs of van de PMS-centra bent, raadpleeg de Gemeenschap waarvan U afhangt om de toegangsvoorwaarden te kennen.
1/5-tijds ouderschapsverlof
Indien u voltijds werkt, kunt u uw prestaties verminderen om 4/5-tijds te blijven werken, dit wil zeggen ten belope van 80 % van het aantal uren van een voltijdse betrekking.
Opmerking voor de openbare sector en onderwijs
In de openbare sector (met uitzondering van de lokale en provinciale besturen) en in de sector van het onderwijs, is elke overheid bevoegd om te bepalen op welke vormen van ouderschapsverlof u aanspraak kunt maken en onder welke toegangsvoorwaarden. Indien u in één van deze sectoren werkt, richt u zich best tot uw personeelsdienst om te weten op welke vormen van ouderschapsverlof u recht hebt.
de personeelsleden van de autonome overheidsbedrijven (Belgacom, NMBS, bpost en Belgocontrol).
de personeelsleden van de Belgische Technische Coöperatie.
Betaling van de onderbrekingsuitkeringen
Voor de 4de maand volledig ouderschapsverlof, de 7de en 8ste maand 1/2-tijds ouderschapsverlof en de 16de tot de 20ste maand 1/5-tijds ouderschapsverlof kunnen enkel onderbrekingsuitkeringen worden betaald indien het kind voor wie die periode wordt gevraagd, geboren of geadopteerd is vanaf 08.03.2012.
Indien het betrokken kind geboren of geadopteerd is vóór 08.03.2012, worden de 4de maand volledig ouderschapsverlof, de 7de en 8ste maand 1/2-tijds ouderschapsverlof of de 16de tot de 20ste maand 1/5-tijds ouderschapsverlof toegekend zonder onderbrekingsuitkeringen.
Precisering
De 4de maand volledig ouderschapsverlof of het gelijkwaardige 1/2-tijdse of 1/5-tijdse stelsel moeten letterlijk worden opgevat. Op de maximumduur voorzien voor elk kind dat aan de leeftijdsvoorwaarde voldoet, gaat het dus om de laatste maand volledig ouderschapsverlof of de laatste 2 maanden 1/2-tijds ouderschapsverlof of de laatste 5 maanden 1/5-tijds ouderschapsverlof.
Dat betekent dat u, indien u de 4de maand volledig ouderschapsverlof, de 7de en 8ste maand 1/2-tijds ouderschapsverlof of de 16de tot de 20ste maand 1/5-tijds ouderschapsverlof aanvraagt voor een kind dat geboren werd vóór 08.03.2012, geen uitkeringen zult ontvangen van de RVA, ongeacht of u voor het betrokken kind al dan niet uitkeringen hebt ontvangen voor de vorige periodes ouderschapsverlof.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

halvemaan
Topic Starter

#3 , 03 nov 2014 10:21

Beste,
Bedankt voor de uitleg. De uitleg van ouderschapsverlof moest niet echt want deze heb ik al voor mijn twee kinderen opgenomen.
Ik zou mijn tijdskrediet in december van dit jaar laten ingaan. Ik zou 1/5 tijdskrediet zonder motief nemen gedurende 5 jaar.
Kan men de bijdrage van de RVA die daaraan verbonden is ontnemen eenmaal het tijdskrediet loopt (vanaf 01.01.2015)?
Zal de regering ook de gelijkstelling voor het pensioen afschaffen?

Reclame

paul0001

#4 , 03 nov 2014 11:29

@ Mathieu Rutten . Wat is je bron van volgende zin ? Er zijn o.a. vele HR-diensten enz. die niet over die informatie (' vanaf' 01-01-2015' ) beschikken.

"Vanaf 1.1.2015 wordt aan de nieuwe instromers geen vergoeding meer uitbetaald voor niet-gemotiveerd tijdskrediet"

Het is wel algemeen bekend dat enkel voor het 50% tijdksrediet-eindeloopbaan, de leeftijdsgrens van 55 jaar naar 60 jaar wordt opgetrokken vanaf 01-01-2015
Voor ouderschapsverlof en thematische verloven enz. blijft de gelijkstelling voor pensioen wel degelijk nog bestaan.

-------------------------------------------
bij rva mag men tot max 6 maanden voor de aanvang een aanvraag indienen. Zou een aanvraag die 02-12-2014 wordt gedaan voor een periode die op 01-06-2015 aanvangt dan ook nog kunnen ?

( In princiepe kan de werkgever eisen dat een aanvraag 3 of ( of 6 maanden ingeval van een kleine onderneming) op voorhand wordt ingediend bij werkgever. Naar alle waarschijnlijkheid is rva zelfs voorlopig gestopt met het verwerken van de aanvragen tot er meer duidelijkheid is, ofwel
verzuipen ze daar nu plots in de vele aanvragen en vragen ). Het is evident dat een dergelijke aankonding van de Regering tot enorme pieken in de aanvragen kan leiden. De vraagt blijft of het allemaal geen verloren moeite gaat zijn. Een werkgever die op zijn 'strepen' gaat staan en eist dat een aanvraag 3 maanden op voorhand moet gebeuren, kan een aanvraag weigeren die voor 01-01-2015 zou starten.

Er is wel duidelijkheid over dat het niet gemotiveerd tijdskrediet gaat afgeschaft worden, en ook de gelijkstelling voor het pensioen voor ongemotiveerd tijdskrediet wordt afgeschaft. Op zich lijkt het ene het logische gevolg van het andere, iets dan niet meer gaat bestaan (ongemotiveerd tijdskrediet met vergoeding ) kan ook bijgevolg geen gelijkstelling voor pensioen geven. In het verleden was er ook al geen gelijkstelling voor het ongemotiveerd tijdskrediet zonder uitkeringen ( want men kan er wel een soepje van maken, zowel het ongemotiveerd tijdskrediet bestond met of zonder uitkeringen. Het ongemotiveeerd tijdskrediet zonder uitkeringen gaf ook geen gelijkstelling IN HET VERLEDEN voor het pensioen.
Zo kan men eigenlijk de vraag stellen of men daarom de gelijkstelling voor het pensioen retroactief[/b] gaat afschaffen ? want iets afschaffen wat in feite nooit bestaan heeft is op zich ook niets nieuws .
Maar er zullen ongetwijfeld wel mensen zijn die reeds op pensioen zijn en waarvan het ongemotiveerd tijdskrediet ( bijgevolg ) wel heeft meegeteld voor de pensioenberekeing.
Mogelijk wordt met afschaffen van de gelijkstelling voor het pensioen van het ongemotiveerd tijdskrediet dan bedoeld : een RETROACTIEVE afschaffing, enkel voor de mensen die zelf niet op pensioen zijn. Iets anders kan men van die puzzel m.i. niet maken

paul0001

#5 , 03 nov 2014 18:06

er is blijkbaar nog geen duidelijkheid over welke datum men gaat nemen : de begindatum of de aanvraagdatum om heel dat spel ( vanaf 01-01-2015 ? ) af te schaffen
Michel voorlopig nummer 1 en Co, blinken weer uit in duidelijkheid
http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNews ... FepXMkxieA" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathieu Rutten

#6 , 03 nov 2014 19:06

Geachte,

Gelieve mijn intro nog eens goed na te lezen:

Geachte,

Eerst en vooral wens ik te wijzen op het feit dat het hier nog maar gaat om plannen en nog niet om concrete uitvoering.
Wat heeft de regering in haar plannen voorzien.

Tijdskrediet / loopbaanonderbreking Afschaffing uitkering niet-gemotiveerd tijdskrediet. Vanaf 1.1.2015 wordt aan de nieuwe instromers geen vergoeding meer uitbetaald voor niet-gemotiveerd
tijdskrediet.
Harmonisering publiek – privé
Vanaf 1.1.2015 wordt de loopbaanonderbreking in de federale overheid en het systeem van tijdskrediet van de private sector maximaal gelijkgeschakeld.
Tegen 1 januari 2020 worden de verschillende stelsels volledig gelijkgeschakeld.

Ik heb nergens gesproken van pensioen. Verder heb ik gesproken van geen vergoeding voor NIET-GEMOTIVEERD TIJDSKREDIET.

Mijn bron: digitale ministerraad van 15.10.2014.

Dit stond tenslotte reeds lang in de sterren geschreven dat het tijdskrediet grondig zou hervormd worden.

Gezien het nog om plannen gaat en geen concrete uitvoering, ga ik hier geen polemiek over voeren.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

paul0001

#7 , 03 nov 2014 19:20

@ Mathieu Rutten

dank je voor de info
Ik raak op het eerste zicht wel niet aan die "digitale ministerraad", maar met de formulering " vanaf 01-01-2015 wordt aan de nieuwe instromers geen vergoeding meer uitbetaald voor het niet-gemotiveerd tijdkskrediet", kan men in feite nog vele kanten uit, maar toch wordt er door die zin ook al een hele grote beperking opgelegd.
Er zijn HR-diensten die de mensen aanraden om zoveel mogelijk ongemotiveerd tijdskrediet nu aan te vragen, omwille van de onzekerheid. Op zich een nobel initiatief

Terug naar “Pensioenen”