leercontract van voor 2004

lucg
Topic Starter
Berichten: 9

leercontract van voor 2004

#1 , 03 dec 2013 16:30

Ik heb in 1975 vanaf januari tot december gewerkt op leercontract.
Alle leercontracten van voor 2004 telllen niet mee voor je loopbaan. :roll:
Maar voor deze periode kreeg ik toen een loonfiche waar bedrijfsvoorheffing is afgehouden en geen sociale zekerheid.

Vraag1:
Waarom is er dan wel bedrijfsvoorheffing afgehouden en geen sociale zekerheid.

Vraag2:
Is er dan toch een mogelijkheid zodat deze periode mee telt voor mijn loopbaan.

Bedankt op voorhand voor de antwoorden. :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2013 19:51

op vraag 1 i
alle inkomsten in België is belastbaar !

op vraag 2

Neen er zijn geen pensioen rechten betaald op een leercontract voor 2004 !
maar één jaar op een ganse loopbaan maakt toch niks uit !
Als je werkt van je 20 jaar tot je 65 jaar heb je 45 jaar en dus een 100% pensioen leeftijd, je moet geen jaren teveel hebben ik had 3maanden minder dan 51 jaar gewerkt en heb toch maar voor mijn 45 jaar beste jaren pensioen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

zibarrie
Berichten: 133

#3 , 03 dec 2013 20:51

Natuurlijk wel een verschil op eventueel pensioenbonus; maar zoals gezegd zal het niet meetellen zoals je zelf al in je post zei.

Reclame

lucg
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 04 dec 2013 13:41

Ok alle inkomsten belastbaar,
Maar is dit dan een speciaal stelsel dat er geen sociale zekerheid moet betaald worden.
Wat dat 1 jaar op men loopbaan betreft maakt onder normale omstandigheden niets uit.
Ware het niet dat de kans groot is dat ons bedrijf in April collectieve ontslag gaat toepassen (wegens einde contract met een "Grote klant")
Dus met dat jaar had ik in brugpensioen (collectief 20%) kunnen gaan. ( niet dat ik erom sta te springen maar vanaf je 15 jaar alleen in de grafische werken zonder diploma, denk ik niet dat er nog veel werkaanbiedingen voor mij wegelegd zijn wegens "te duur en te oud")
Bedankt alvast voor deze en volgende antwoorden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2013 14:56

Ja dit is een speciaal stelsel, net het zelfde als iemand die nog school loopt, je ouders hebben kindergeld ontvangen voor de tijd van je leercontract, en die belastingen de studenten die vakantie job doen moeten ook hun belasting aangifte insturen, en zij betalen ook geen sociale lasten zoals met een leercontract, het enige wat je werkgever voor je betaalde was voor je vakantiegeld, voor het ziekfonds stond je toen nog op het boekje van je ouders.

Zoals u zijn er duizenden mensen die denken dat deze jaren mee telen voor hun pensioen, maar niks is minder waar.

Het jaar van je legerdienst die telt wel mee als gewerk jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jmarina
Berichten: 41

#6 , 24 mei 2014 14:35

Indien je leercontract was voor "een opleiding zelfstandige" bv bakker beenhouwer ed tellen de gewerkte dagen wel mee voor de berekening van de vereiste loopbaanjaren met betrekking tot de maxi vrijstelling, doch de "schooldagen" niet. Dit kan u aantonen met een attest uitgegeven door de schoolinstelling bv vroeger CMO is nu Syntra.
Heb zelf net nog een uitspraak van de arbeidsrechtbank hieromtrent gekregen.
Voor alle duidelijkheid enkel voor de berekening van je loopbaan niet voor pensioenrechten.

cfermont
Berichten: 1

#7 , 08 sep 2015 23:22

mijn vrouw heeft ook via een leercontract gewerkt vanaf 1975. Kregen ook de boodschap dat dit niet meetelt voor de gewerkte jaren. weet iemand of de hierdoor verkregen vakantiedagen recht geven op gelijkgestelde dagen. Graag ontving ik een link naar de hoger vermelde beslissing van de arbeidsrechtbank bij leercontracten in het kader van een beroep als zelfstandige

Mathieu Rutten

#8 , 09 sep 2015 21:36

Geachte,

Sedert januari 2004 is er een gehele of gedeeltelijke onderwerping aan het sociale zekerheidsstelsel in functie van de leeftijd (gedeeltelijk 96 tot het einde van het jaar van de 18de verjaardag, volledig vanaf 19 jaar).
In de regeling voor werknemers is het recht op pensioen verbonden aan het bewijs van de bezigheid. Dit bewijs kan geleverd worden door elk document waaruit blijkt dat de pensioenbijdragen werden ingehouden.
Indien de leerjongen of zijn werkgever geen pensioenbijdragen hebben betaald, kunnen de periodes onder leercontract niet opgenomen worden in de berekening van het pensioen in de regeling voor werknemers.

In toepassing van het koninklijk besluit van 22 december 1967 houdende algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen der zelfstandigen (artikel 33, § 1, 2°) worden gelijkgesteld met periodes van bezigheid: “ (…) de periodes na 31 december van het jaar gelegen vóór dit van de 20ste verjaardag van de zelfstandige, tijdens welke deze laatste door een door de Regering erkend en gecontroleerd leercontract was verbonden.”
Vanaf het jaar van de 20ste verjaardag laat de wet toe om periodes van leercontract gelijk te stellen onder bepaalde voorwaarden.
Bron: ombudsman voor pensioenen.

Je moet sowieso een duidelijk onderscheid maken tussen studentarbeid, vergoede stage en leercontracten. Vanaf het ogenblik dat er voor een leercontract sociale zekerheid pensioen is afgedragen, voor werknemers pas mogelijk vanaf 01.2004, is er opbouw pensioen mogelijk.

Indien vakantiedagen zijn ingeschreven op de individuele rekening werknemer, geven zij recht op pensioen.

Voor wat de rechtspraak betreft verwijs ik u naar juridat.be.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

scirocco
Berichten: 10

#9 , 13 sep 2015 18:29

Ik vind het schandalig dat men het leercontract niet meetelt in je loop baan,ik ben van mijn 14 jaar 3 jaar op leercontract gaan WERKEN!van 8 tot 1630,kan men nu die 3 jaren dat ik GEWERKT heb niet meetellen als gewerkte jaren maar dan zonder GELDELIJKE gevolgen!!!!!als ik dat toen had geweten had mijn broek 3 jaar langer versleten op de schoolbank!!!!!nu kan ik niet op mijn 60jaar op pensioen maar op 63 jaar en nu moet ik 49 jaar werken!!!!!!!!!!!!

Mathieu Rutten

#10 , 13 sep 2015 22:36

Geachte,

Als ik uw betoog mag geloven, is u vanaf uw 17de aan het werk. Als u altijd aan het werk bent gebleven lijkt het me weinig waarschijnlijk dat u tot uw 63 jaar zou moeten werken.
Gelieve uw geboortedatum mee te delen en aan te geven wanneer u precies bent beginnen werken en of u altijd minstens 104 dagen per jaar tewerkstelling bewijst of 2 kwartalen als zelfstandige. Ik wil vermijden dat er in dit forum kwakkels de wereld worden ingestuurd.

Ik hoor wel.

groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

scirocco
Berichten: 10

#11 , 14 sep 2015 12:43

ik ben van 23 juni 1959,heb een brief van my pension gekregen dat ik op 1 januari 1977 ben begonnen met werken,mijn leercontact is begonnen op 1 september 1973,ik had enkele maanden verlenging gekregen op mijn leercontract wegens werkloosheid om economische redenen van daar pas ingeschreven op 1 januari 1977 ps in okt en nov 1976 was ik wel ingeschreven als werknemer(wel een rara situatie)ik zat toen in de diamantsector!in mijn loopbaan ben ik wel 8 maanden werkloos geweest om economische redenen,maar werkloosheid telt toch mee in de dienstjaren of niet?

Mathieu Rutten

#12 , 15 sep 2015 22:19

Geachte,

Je wordt 60 jaar op 23 juni 2019. In 2019 moet je 44 jaar bewijzen om vanaf 60 jaar in aanmerking te komen voor een rustpensioen.
Je bewijst een loopbaan vanaf 1977, tenzij je voorheen ook een jaar bewijst van 104 dagen.
Laat ons uitgaan van 1977. Dan bewijs je bij een voltijdse tewerkstelling op 01.05.2019, 43 jaar en op 01.05.2020, 44 jaar. Op 01.05.2020 ben je nog geen 61 jaar. Je kan dus vanaf 01.05.2020 met pensioen, op voorwaarde dat je telkens jaren van minstens 104 dagen voltijdse tewerkstelling of na samendrukking, bewijst. Ik denk dan ook dat je flink uit de bocht gaat. Op 61 jaar voldoe je sowieso aan de voorwaarde van 43 jaar. Wet van 10.08.2015, B.S. 21.08.2015.
In afwijking van het eerste lid en voor de pensioenen die daadwerkelijk en voor de eerste maal ten vroegste op 1 februari 2019 ingaan, kan het rustpensioen, naar keuze en op verzoek van de belanghebbende, ingaan :
1° op de eerste dag van de maand die volgt op de 60e verjaardag indien de belanghebbende een loopbaan bewijst van ten minste 44 kalenderjaren;
2° op de eerste dag van de maand die volgt op de 61e verjaardag indien de belanghebbende een loopbaan bewijst van ten minste 43 kalenderjaren;

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

scirocco
Berichten: 10

#13 , 17 sep 2015 09:19

Bedankt Mijnheer Rutten,voor de nodige uitleg,nu weet ik waar ik sta,grts scirocco

scirocco
Berichten: 10

#14 , 09 jan 2017 13:18

ik ben geboren op 23/6/1959,ik ben in 1973 op leercontract gaan werken,vanaf 30/8/1976 was mijn leercontract verlopen tot 22/11/1976,dan ben ik tot 14/10/1977 terug op leercontract gezet omdat ik tijdens mijn leercontract enkele maanden werkloos was om economische redenen! ik krijg een brief van my pension dat ik beginnen werken ben op 14/1/1977,waar zitten die dagen dat ik gewerkt heb tussen 30/8/76 en 22/11/76?

Mathieu Rutten

#15 , 09 jan 2017 21:07

Beste,

Zoals in mijn vorige tussenkomsten over dit onderwerp, kan ik enkel maar vaststellen dat uw jaren leercontract niet worden gevalideerd voor pensioen, noch inzake loopbaanvoorwaarde, noch inzake berekening pensioen. Zij zijn immers gelegen voor 2004.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”