overlevingspensioen, nog geen jaar getrouwd!

Babette
Topic Starter
Berichten: 1

overlevingspensioen, nog geen jaar getrouwd!

#1 , 25 mei 2007 15:08

Hallo,

Ik zit met een nogal ingewikkelde situatie. Mijn man zijn ouders zijn gescheiden wanneer hij nog kind was. De drie kinderen uit dat huwelijk zijn ondertussen allemaal volwassen. Mijn schoonvader is hertrouwd, heeft uit dat huwelijk ook 1 kind en is dan ook weer gescheiden. Dit kind is nog minderjarig.

Nu, sinds een jaar of twee wonen de ouders van mijn man terug samen. Nu blijkt dat mijn schoonvader niet lang meer te leven heeft, waarschijnlijk zelfs geen jaar meer. Nu hebben ze beslist om terug te trouwen (voor de tweede keer dus), zodat mijn schoonmoeder nog recht heeft op een overlevingspensioen. Ik had ergens gelezen dat je voor je recht hebt op overlevingspensioen je minstens 1jaar getrouwd moet zijn, behalve wanneer er kinderen uit dat huwelijk zijn.

Hoe zit het dan in dit geval? Want er zijn wel 3 kinderen van hun samen, maar dat is uit de eerste keer dat ze gehuwd geweest zijn.

En er zijn ook wat schulden uit het huwelijk met zijn tweede vrouw, die onlangs overleden is, maar mijn schoonmoeder zegt dat ze die niet erft, omdat dat uit een ander huwelijk is, maar ik dacht dat dat niets uitmaakte? Of ben ik mis?

Hoe wordt dan de erfenis verdeeld?

Ik hoop dat er iemand mij hier een duidelijk antwoord op kan geven, want ik kom er zelf niet uit.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 mei 2007 14:14

?Art.17.Het overlevingspensioen wordt slechts toegekend indien, op de datum van het overlijden, de langstlevende echtgenoot ten minste ??n jaar met de overleden werknemer gehuwd was. Het huwelijk dient nochtans niet een jaar te duren indien ??n van de volgende voorwaarden vervuld is :_ er is een kind geboren uit het huwelijk;_ op het ogenblik van het overlijden is er een kind ten laste waarvoor ??n van de echtgenoten kinderbijslag ontving...?(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

?geboren uit het huwelijk? is niet ?geboren uit een vroeger huwelijk?,ook al was dit met dezelfde persoon.

Onderzoek of ?Dit kind is nog minderjarig? thans al dan niet ten laste is van uw vader en hij er kinderbijslag voor ontvangt.

?Art.745?Zij(=de kinderen,ook al komen ze uit een verschillend huwelijk) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(Burgerlijk Wetboek).

Uit ?er zijn ook wat schulden uit het huwelijk met zijn tweede vrouw, die onlangs overleden is? leid ik af dat die schulden behoorden tot de huwelijksgemeenschap van uw vader en zijn tweede vrouw.Die schulden behoren dan gedeeltelijk tot uw vaders nalatenschap bij zijn overlijden.Zijn erfgenamen kunnen niet de baten van zijn nalatenschap aanvaarden en de lasten ervan verwerpen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”