Pensioen en scheiding van goederen

Sissy
Topic Starter
Berichten: 18

Pensioen en scheiding van goederen

#1 , 20 mei 2007 00:51

Mijn man is 20 jaar ouder als ik en zal binnen een 5-tal jaren op brugpensioen willen gaan. Gezien ik nog heel wat jonger ben, zal ik heel de tijd, zelfs als hij reeds rustpensioen heeft nog werken. Nu hebben wij gehoord dat hij enkel het minimum pensioen zal krijgen zolang ik nog werk. Verder hebben ze ons ook verteld dat een koppel steeds enkel 1 pensioen samen kan ontvangen, zelfs al zijn ze allebei op rustpensioen. Is dit echt waar? Waarom betalen wij dan heel ons leven met twee belastingen als we tenslotte later maar een pensioen gaan ontvangen?

Graag had ik ook geweten of het een verschil maakt dat we met scheiding van goederen zijn getrouwd? Krijgt mijn man dan wel zijn volle pensioen zolang ik nog werk of maakt dit niet uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 21 mei 2007 22:51

Geachte mevrouw,

Uw huwelijksstelsel heeft geen invloed op het rustpensioen.
Uw echtgenoot heeft een recht op een rustpensioen aan gezinsbedrag, dit is bedrag alleenstaande x 1,25, indien u voldoet aan de voorwaarden, hetzij iedere activiteit gestaakt, hetzij inkomen uit arbeid lager dan grenzen toegelaten arbeid, hetzij geen vervangingsinkomen. In de andere gevallen heeft hij recht op een rustpensioen bedrag alleenstaande.

Zodra u zelf gerechtigd wordt op een rustpensioen zal nagegaan worden welk de voordeligste toestand is, of beiden een rustpensioen als alleenstaande of mijnheer het gezinspensioen.

Indien ??n der huwelijkspartners komt te overlijden, zal de langstlevende echtgenoot eventueel rechten openen op een overlevingspensioen dat hij/zij kan cumuleren met het eigen rustpensioen ten belope van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan x 1.10.

Deze regeling geldt voor de private sector. De overheidssector maakt geen onderscheid tussen gezinspensioen en pensioen alleenstaande.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Reclame

Terug naar “Pensioenen”