pensioen......

Marika
Topic Starter
Berichten: 6

pensioen......

#1 , 12 mei 2007 11:20

Ik ben 23 jaar gehuwd geweest, in 2002 ben ik gescheiden.
Ik heb een (klein) overlevingspensioen uit een eerste huwelijk. Omdat ik het financieel moeilijk heb en omdat wij elkaar toch nooit echt hebben kunnen loslaten hebben wij beslist om einde van dit jaar wettelijk terug te gaan samenwonen in het huis dat nog van ons beiden is, we scheidden met onverdeeldheid van goederen.
Mijn vraag is nu, stel dat er iets gebeurt met mijn partner, zijn gezondheid laat te wensen over, in het huis zal ik wel kunnen blijven wonen maar hoe zit dat met pensioen, ga ik pensioen trekken van hem als ik niet met hem gehuwd ben, ga ik mijn pensioen nog mogen behouden? Zou ik er beter aan doen alsnog te huwen in plaats van te gaan samenwonen? Zal ik successierechten moeten betalen op het huis als er iets zou gebeuren met hem?
Doen wij er goed aan een testament op te stellen en wat moet daarin staan, wij hebben een volwassen dochter, moet er in dat testament met betrekking tot haar erfenisrechten ook iets vermeld worden?
Wij zijn al bij een notaris geweest maar ik begreep geen jota van wat die man vertelde en mijn vriend ook niet, hij sprak razendsnel, gebruikte termen die ons niet bekend zijn.
Misschien is hier iemand die mij raad kan geven in gewone mensentaal.
Alvast bedankt.
Marika.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 12 mei 2007 12:11

Uw vragen kunnen beantwoord worden door de volledige cursussen huwelijksvermogenrecht, erfrecht, personen- en familierecht, successierechten ?n Sociale Zekerheid in dit kotteke te zetten. Met andere woorden: dat is wel een hele boterham.

Ik kom er later op terug.

Marika
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 12 mei 2007 13:27

Als 't aan mij lag zou het allemaal veel eenvoudiger zijn hoor dino, waarom moet dat toch allemaal zo ingewikkeld zijn, de meeste eenvoudige mensen die geen studies deden in die richting begrijpen daar niks van.
Toch al bedankt dat je later wilt terug komen op al die ingewikkelde vragen waar ik mee zit maar die ik niet uitgevonden heb.
Groetjes,

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 13 mei 2007 10:07

Ik ga ervan uit dat u het enkel hebt over WERKNEMERSpensioenen.

?Art.19.Het genot van het overlevingspensioen wordt GESCHORST:1? wanneer de langstlevende echtgenoot hertrouwt...Art.20.Het overlevingspensioen kan niet worden samengevoegd met een rustpensioen...tenzij ten belope van het door de Koning bepaald bedrag...?(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

?Art.76.Het rustpensioen van de in artikel 75 beoogde personen wordt verworven onder dezelfde voorwaarden alsof de gescheiden echtgenoot zelf een activiteit als werknemer zou hebben uitgeoefend tijdens de duur van zijn huwelijk met de gewezen echtgenoot...?(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

?Ik ben 23 jaar gehuwd geweest?.Laat dus onderzoeken of u aanspraak kan maken op de rechten uit voornoemd art.76.

?Art.1475.? 1. Onder ?wettelijke samenwoning? wordt verstaan de toestand van samenleven van twee personen die een VERKLARING hebben afgelegd overeenkomstig artikel 1476.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat ?om einde van dit jaar wettelijk terug te gaan samenwonen? dient begrepen in de betekenis van voornoemd art.1475.

?Artikel 745octies. Burgerlijk Wetboek. ? 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...?(28 MAART 2007. - Wet tot wijziging, wat de regeling van het erfrecht van de langstlevende wettelijk samenwonende betreft).

Het ?vruchtgebruik? houdt in dat u ?in het huis dat nog van ons beiden is? mag blijven wonen na het vooroverlijden van uw wettelijk samenwonende partner.

?Art.17.Het overlevingspensioen wordt slechts toegekend indien, op de datum van het overlijden, de langstlevende echtgenoot ten minste ??n jaar met de overleden werknemer gehuwd was...?(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

?wettelijke samenwoning? met uw gewezen tweede echtgenoot verleent u dus geen rechten op een overlevingspensioen. U behoudt evenwel het overlevingspensioen van uw eerste echtgenoot.

Vermits u krachtens art.745octies Burgerlijk Wetboek het vruchtgebruik op uw partners helft van de woning erft,bent u er bij zijn vooroverlijden ook successierechten op verschuldigd.

De erfenisrechten van uw dochter zijn WETTELIJK geregeld en vereisen dus geen testament.

Ik ben niet bevoegd,en evenmin bekwaam,om wetten te vertalen in ieders eigen ?mensentaal?.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Marika
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 13 mei 2007 10:57

Dank u voor de uitvoerige uitleg.
Marika.

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 13 mei 2007 20:12

Zolang u niet opnieuw trouwt, verandert er niets aan uw pensioen. Om pensioenrechten op te bouwen moet u getrouwd zijn of getrouwd geweest zijn.

Maar als u gaat samenwonen, wettelijk of feitelijk om het even, met een andere persoon, blijft uw reeds toegekend pensioen dus ongewijzigd.

**********************************************************

Als u wettelijk gaat samenwonen, erft u het vruchtgebruik op zijn helft van het huis als hij overlijdt.

U betaalt daarop GEEN successierechten (ik neem aan dat U in het Vlaams Gewest woont).

U hoeft dus geen testament op te stellen. Uw dochter zal de blote eigendom erven van de helft van het huis en zij zal wel successierechten moeten betalen.

Opgelet: dit antwoord is enkel geldig als u echt wettelijk gaat samenwonen, dit wil zeggen een verklaring in die zin afleggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente of stad waar u woont.

************************************************************

Zou ik er beter aan doen alsnog te huwen in plaats van te gaan samenwonen?

Wat erfrecht betreft: geen verschil.

Wat pensioen betreft: ik weet het niet. ik veronderstel dat men dan uw beide pensioenen gaat bijeen bekijken en u ??n gezinspensioen gaat toekennen. Misschien zouden uw rechten op een overlevingspensioen gunstiger zijn. Als u alletwee een priv?-pensioen heeft, kunt u altijd eens langsgaan op de provinciale zitdagen van de RVP.

Marika
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 13 mei 2007 23:38

Dank voor de uitleg dino!
Marika.

Mathieu Rutten

#8 , 22 nov 2007 19:52

Mevrouw,

Zolang u niet hertrouwt behoudt u het recht op overlevingspensioen. Iniden u hertrouwt verliest u uw overlevingspensioen.U echtgenoot kan dan desgevallend aanspraak maken op een rustpensioen aan gezinsbedrab. Indien uw nieuwe echtgenoot komt te overlijden kan u aanspraak maken op het hoogste overlevingspensioen, dus of uit hoofde van uw eerste overleden echtgenoot of uit hoofde van een van de volgende overleden echtgenoten. Opgelet voor wat buitenlandse overlevingspensioenen kan samenwoonst wel invloed hebben.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioenambtenaren.

Terug naar “Pensioenen”