pensioenen

pirloke
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: maaseik

pensioenen

#1 , 30 dec 2005 13:50

Goede dag
heb 41 jaar gewerkt, de eerste 15 jaar in Belgie dan 26 jaar in Nederland,
van mijn 57/ half ben ik in de vut dus eigelijk dop geld tot mijn 65 jaar,
plus een aanvulling, nu mijn vraag hoe wordt mijn pensioen berekend op
mijn 65 j. over die 15 jaar werk plus 7 en half jaar dopgeld hier in Belgie.
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 30 dec 2005 21:06

Geachte,

Als ik u goed begrijp heeft u eerst in Belgi? gewerkt, daarna als grensarbeider in Nederland en geniet u momenteel geen vut-uitkering ten laste van Nederland, doch wel werkloosheidsvergoedingen in Belgi?, dit om even duidelijk te zijn.

Voor de jaren Belgi?, werken en de jaren werkloosheidsvergoedingen in Belgi? zal u een rustpensioen "strikt Belgisch recht" toegekend worden en voor de jaren grensarbeid zal u een pensioen intern recht toegekend worden, waarbij het bedrag aow u toegekend door Nederland op 65 jaar, zal verrekend worden. Voor de jaren werkloosheidsvergoedingen in Belgi? bouwt u nog verder een bedrijfspensioen op in Nederland en dit premie-vrij.

Ik raad u persoonlijk aan om op 59 jaar een aanvraag om rustpensioen ten laste van Belgi? in te leiden, ingang 1ste van de maand volgend op de maand waarin u 60 jaar wordt.
Gezien u volgens uw gegevens in Maaseik woont, kan u hiervoor terecht bij de dienst pensioenen, O.C.M.W.-Maaseik.
Indien uw toekenbaar rustpensioen ten laste van Belgi? op basis van de jaren Belgi? en op basis van de jaren grensarbeid, het zogenaamde intern recht, hoger ligt dan het huidig bedrag aan werkloosheidsvergoedingen, kan u opteren voor een rustpensioen en derhalve verzaken aan uw werkloosheidsvergoedingen.. U kan dus altijd opteren voor de voordeligste oplossing. U kan dus steeds kiezen. Een aanvraag om rustpensioen houdt geen verplichtingen in. Wel opgelet. Indien u opteert voor een rustpensioen ten laste van Belgi? vanaf 60 jaar, bouwt u uiteraard geen premievrij bedrijfspensioen meer op in Nederland.

Mocht mijn inschatting van uw beroepsverleden niet correct zijn, dan hoor ik dit wel van u.

Groetjes,

Thieu Rutten

Reclame

Terug naar “Pensioenen”