berekening bedrag vervroegd pensioen wegens langdurige ziek

ferdi
Topic Starter
Berichten: 1

berekening bedrag vervroegd pensioen wegens langdurige ziek

#1 , 30 aug 2012 23:36

Een vriendin van mij heeft nu 31 jaar dienst achter de rug als vastbenoemde poetsvrouw bij een AGB . Sedert 1 april staat zij op disponibiliteit en ontvangt 60% van haar normaal loon. De kans dat zij nog zal kunnen het werk hervatten is zo goed als nihil. Zij vraagt zich af , vanaf wanneer zij eventueel voor de MEDEX zal moeten verschijnen en hoe haar vervroegd pensioen zal berekend worden. Zij is officieel gescheiden van een nog steeds in leven zijnde spoorwegambtenaar, die intussen officieel hertrouwd is, maar met wie zij wel een dochter heeft . Wie kan mij hierop antwoorden of verwijzen naar een instantie waar ze met deze vragen terechtkan, ze is momenteel 51.Alvast bedankt voor Uw reactie !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 31 aug 2012 08:20

Geachte,

Gezien mevrouw reeds in disponibiliteit is, zijn haar forfaitaire ziektedagen uitgeput. Indien zij door medex definitief ongeschikt wordt verklaard, zal zij op rustpensioen gesteld worden wegens ongeschiktheid. Haar rustpensioen wegens ongeschiktheid wordt op dezelfde wijze berekend als een rustpensioen wegens leeftijd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Carlo
Berichten: 72

#3 , 31 aug 2012 09:29

Beste,
in mijn geval duurde het bijna een vol jaar eer ik bezoek kreeg van Medex (doordat ik me niet kon verplaatsen kwamen deze 2 heren (één arts en een ambtenaar-arts) bij mij thuis).
De uitnodiging van Medex kreeg ik ongeveer na 9 maanden, maar omdat ze een thuisbezoek moesten maken duurde het dus een jaar.
Er werd me voordien gezegd om alle verslagen, foto's en verdere bewijzen, klaar te houden voor de artsen. Bij hun bezoek bleek dat niet nodig te zijn, omdat ze zelf alles al bezitten. Hun bezoek duurde ongeveer 2 minuten.
Betreffende de disponibliteit, die wordt door je werkgever inderdaad uitbetaald aan 60%, echter na het verlopen van mijn disponibliteit, het ik voor die tijd een aanpassing gehad naar 100%. Daarvoor krijgt de personeelsdienst een schrijven van Medex.
groetjes.

Reclame

Bromsnor
Berichten: 22

#4 , 23 mei 2013 15:49

Mijn vrouw (57 j. 33 jaren anciënniteit in het onderwijs) kreeg in februari het bericht dat haar ziektedagen op waren en werd dus op disponibiliteit geplaatst. Eind april moest zij voor de Medex-commissie verschijnen (twee artsen, waarvan één 'onafhankelijke'): het onderzoek (eigenlijk gesprek) beperkte zich (10 minuten) tot het overlopen van het medische dossier en het informeel aankondigen van de vervroegde pensionering om medische redenen. Dit werd geformaliseerd met een aangetekend schrijven door Medex, met als bepaling dat dit pensioen zal ingaan op 1 juni e.k. In feite is deze procedure toch behoorlijk snel verlopen. Nu is het natuurlijk in spanning afwachten hoe groot haar pensioen zal zijn en vanaf wanneer het ook effectief uitbetaald zal worden. Afwachten maar!

mamamie
Berichten: 15

#5 , 12 jun 2013 19:11

De benoeming van ambtenaren is een vergiftigd geschenk voor langdurig zieken aangezien zij op pensioen "gezet worden" ipv op invaliditeit, ziekenfonds,...

Snorremans
Berichten: 3

#6 , 24 okt 2013 12:33

Heeft iemand enig idee hoeveel het netto pensioen zal bedragen voor iemand die tegen zijn wil in bij de Vlaamse Gemeenschap op pensioen wordt gestuurd wegens uitputten ziektedagen (MEDEX liet weten dat betrokken definitief op pensioen wordt gezet wegens medische ongeschiktheid)? Vastbenoemd ambtenaar heeft slechts 18 jaar nuttige anciënniteit (privé werkjaren tellen niet mee), is gehuwd en heeft momenteel een netto loon van 17OO euro.
Wat zal daar maandelijks van over blijven bij de uitkering van het ziektepensioen? Het enige wat ik reeds weet is dat gehuwden gediscrimineerd worden vermits een deel van het loon van de werkende echtgenote in mindering gebracht wordt bij de pensioenberekening, wat bij niet gehuwden niet zo is. Vriendelijke groet.

Hilde beatrijs
Berichten: 1

#7 , 09 jan 2014 11:35

Ik ben 55 jaar en heb 23 jaar anncieniteit in het onderwijs. Momenteel ben ik in ziekteverlof, als mijn ziektedagen op zijn zal ik nog 6 maanden een wachtgeld ontvangen, daarna moet ik voor Medex vershijnen. Ik zal waarschijnlijk op pensioen gesteld worden gezien ik ongeneeslijk ziek ben.
Hoe wordt dit pensioenbedrag berekend?
alvast bedankt

Mathieu Rutten

#8 , 09 jan 2014 21:18

Geachte,

Pensioen wegens definitieve lichamelijke ongeschiktheid

U kunt gepensioneerd worden wegens lichamelijke ongeschiktheid in volgende gevallen :
• U wordt definitief lichamelijk ongeschikt bevonden door de bevoegde medische dienst (in veel gevallen Medex).
• U werd ambtshalve gepensioneerd de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin u, sinds uw 60ste verjaardag, in totaal 365 kalenderdagen ziekteverlof en/of disponibiliteit wegens ziekte telt (opeenvolgend of verspreid over het jaar).
Leeftijds- en loopbaanvoorwaarden • als het om een hoofdambt gaat is er geen enkele leeftijds- of loopbaanvoorwaarde .
Opgelet ! Volgens de pensioenwetgeving wordt een ambt als hoofdambt beschouwd als de prestaties minstens 50 % uitmaken van de prestaties van een voltijdse hoofdbetrekking.
• als het om een bij-ambt gaat (de prestaties maken minder dan 50 % uit van een hoofdbetrekking) :
- moet u aan geen enkele leeftijdsvoorwaarde voldoen;
- moet u minstens 10 aanneembare dienstjaren hebben.
Afwijkingen :
- er is geen enkele duur vereist als uw lichamelijke ongeschiktheid te wijten is aan een arbeidsongeval, een ongeval van en naar het werk of een beroepsziekte;
- is uw ongeschiktheid toe te schrijven aan aandoeningen die te wijten zijn aan de uitoefening van uw werk, dan moet u minstens 5 dienstjaren hebben.
Berekening De berekening van het pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid is dezelfde als die van het gewone rustpensioen.

Hoe wordt uw rustpensioen berekend ?
Basisformule RP = RW x D x T
RP = nominaal bedrag van het rustpensioen
RW = referentiewedde
D = het aantal aanneembare dienstjaren en periodes
T = de loopbaanbreuk (ook tantième genaamd) of het deel van de referentiewedde dat voor elk aanneembaar dienstjaar wordt toegekend voor de Pensioenberekening In de overheidssector bestaat er geen pensioen voor alleenstaanden en geen gezinspensioen.
Referentiewedde (RW) Vanaf 1 januari 2012 is de referentiewedde (RW) de gemiddelde wedde van de laatste 10 loopbaanjaren of van de hele loopbaan als die geen 10 jaar telt. Als u vóór 1 januari 1962 bent geboren, dan wordt uw pensioen berekend op basis van de laatste 5 jaar van uw loopbaan of op basis van de hele loopbaan als die korter is dan 5 jaar (pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid).
Uitzonderingen Uitzondering 1
Het gewaarborgd minimumbedrag voor diegenen die wegens lichamelijke ongeschiktheid op pensioen worden gesteld, wordt berekend op basis van de gemiddelde wedde van de laatste 5 dienstjaren.
Uitzondering 2
Sommige pensioenen werden vóór de hervorming berekend op basis van de laatste wedde of op basis van een referentiewedde van minder dan 5 jaar. Vanaf 1 januari 2012 wordt de pensioenberekening gedaan op basis van de referentiewedde van de laatste 4 dienstjaren of op basis van de hele loopbaan als die korter is dan vier jaar.
Voorbeeld: personeelsleden bij de NMBS Holding.
Uitzondering 3
Indien het bedrag van het pensioen berekend op basis van de gemiddelde wedde van de laatste 10 loopbaanjaren of van de volledige loopbaanduur als die meer dan 5 maar minder dan 10 jaar bedraagt, lager is dan het gewaarborgd minimumbedrag voor een alleenstaande gepensioneerde (= € 1.286,85 per maand, bedrag op 2 januari 2013), wordt het pensioen herberekend op basis van de gemiddelde wedde van de laatste 5 loopbaanjaren, zonder dat het nieuwe pensioenbedrag meer mag bedragen dan voornoemd gewaarborgd minimumbedrag.
Uitzondering 4
De pensioenen van de lokale mandatarissen (burgemeesters, schepenen, OCMW-voorzitters,...)blijven berekend op basis van de wedden verbonden aan elk mandaat.
Opmerking Om de referentiewedde die als basis dient voor de pensioenberekening te bepalen, wordt er ook rekening gehouden met bepaalde weddebijslagen.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

blrc
Berichten: 3

#9 , 09 aug 2016 22:36

hallo , ik ben vandaag door medex op vervroegd rust gsteld wegens omstandigheden ben 57jaar 28 jaar prive en 14 jaar statutair gemeente arbeider, en 1 jaar op zelfstandege, mijn vrouw is voor 60% invalide zij krijgt md 312 euro wat zou ik maandelijks mogen verwachten .

JULLE
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 okt 2016 20:16

Ik heb 25 jaar dienst aan het OCMW ben van 2005 progressief aan het werken , het word moeilijker om te blijven werken , wat als op ik 55 jaar op vervroegt pensioen ga , heb ik dan minder Pensioenuitkering dan als toch tot mijn 62 jaar zou werken ? Ik ben reeds voor 66% invalide reeds .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 14 okt 2016 20:31

Gelieve geen topic van een ander in te pikken, maar begin er een eigen. Uw voorganger was ook al een kaper, en kreeg daarom geen antwoorden. Topic is trouwens al 2 jaar en 9 maanden oud.

walesha
Berichten: 12

#12 , 14 jun 2017 15:42

Beste, mijn dochter is 35 jaar, sinds 2005 in het leger bij de infanterie. Na een onderbreking van 1 jaar waar zij in de bewaking heeft gewerkt terug in het leger gegaan bij de luchtmacht. Stilaan begon na de bevalling van het tweede kind na enkele jaren haar gezondheid achteruit te gaan waarna ze ruim een jaar op ziekteverlof is geweest. Gisteren kreeg ze te horen dat ze op "medisch pensioen" werd gestuurd. Zij is alleenstaande moeder met twee schoolgaande kinderen, wat zijn voor haar de financiële gevolgen?

Mathieu Rutten

#13 , 14 jun 2017 20:22

Gewaarborgde minimumbedragen bij lichamelijke ongeschiktheid
Voor rustpensioenen wegens lichamelijke ongeschiktheid bedraagt het gewaarborgde minimumpensioenbedrag op basis van een voltijds
ambt:
• voor een alleenstaande gepensioneerde: 50% van de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. Het brutobedrag per maand is gelijk aan
minimum €1 312,62 en maximum €1 845,54;
• voor een gehuwde gepensioneerde: 62,5% van de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. Het brutobedrag per maand is gelijk aan
minimum €1 640,74 en maximum €2 306,92.
Het bedrag van het gewaarborgde minimum wegens lichamelijke ongeschiktheid kan nooit hoger zijn dan 75% van het maximum van de
baremieke schaal waarvan de betrokkene genoot vóór zijn oppensioenstelling.
Verminderingen op het supplement gewaarborgd minimum Als u andere pensioenen of renten geniet, worden die van het supplement
afgetrokken.
Renten wegens arbeidsongeval en andere soortgelijke voordelen die een schade vergoeden, worden slechts voor de helft afgetrokken.
Buitenlandse vervangingsinkomens worden slechts ten belope van 80% afgetrokken.
De inkomsten van de echtgenoot worden ook gedeeltelijk van het supplement afgetrokken. Aan elke gehuwde gepensioneerde wordt echter
een basisminimumbedrag gewaarborgd.
Dit basisminimum bedraagt 40% van de gewaarborgde minimumbezoldiging. Vanaf 30 juni 2016 komt dit overeen met een bruto maandbedrag
van €738,22 voor een gepensioneerde met een voltijds ambt.
Deeltijds Indien u niet altijd voltijds heeft gewerkt, dan worden de verschillende gewaarborgde minimumbedragen, de percentages en de begrenzingen verhoudingsgewijs aangepast, rekening houdend met de werkelijk gepresteerde diensten.
Schorsing van het supplement gewaarborgd minimum De uitbetaling van het supplement wordt geschorst tijdens de kalenderjaren
gedurende dewelke de titularis van een rustpensioen een winstgevende activiteit uitoefent die hem vanaf 1 januari 2017 een
jaarlijks bruto inkomen van € 996,81 of meer oplevert.

Thieu Rutten
pensioendeskundige

walesha
Berichten: 12

#14 , 15 jun 2017 12:07

Beste meneer Rutten, bedankt voor de toelichting maar deze info vond ik reeds op het internet.
Hier wordt enkel een onderscheid gemaakt tussen een alleenstaande en een gehuwde, maar wat met een ongehuwde alleenstaande met kinderlast?
Dat is dus nog steeds niet duidelijk.

Mathieu Rutten

#15 , 15 jun 2017 19:59

Zoals u zelf reeds aangeeft gaat het om een ongehuwde alleenstaande met kinderlast. Dit betekent dat zij als alleenstaande wordt beschouwd en dat de kinderlast enkel geldt qua fiscaliteit.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”