berekening bedrag vervroegd pensioen wegens langdurige ziek

fiedoo
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Re: berekening bedrag vervroegd pensioen wegens langdurige ziek

#16 , 08 sep 2017 15:32

Beste,

voor alle duidelijkheid graag een concreet voorbeeld:
als ik als gehuwd persoon met een bruggepensioneerde vrouw en werkend bij de vlaamse gemeenschap op mijn 60 jaar na 40 jaar dienst en 5/5 dagen werken mijn ziektedagen heb opgebruikt en op vervroegd pensioen zou worden gesteld hoeveel trek ik dan effectief netto als ik momenteel 2000,00 euro loon trek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Riki
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#17 , 20 okt 2017 10:01

Beste,

Ik ben vastbenoemd ambtenaar en heb 35 jaren dienst. Mijn ziektedagen zijn bijna uitgeput en binnenkort zal ik dus op disponibiliteit gezet worden met een wachtgeld van 60% van mijn laatste activiteitswedde. Het duurt echter redelijk lang voordat Medex iemand oproept.
Stel dat dit zes maanden duurt en ik dus gedurende die zes maanden aan 60% van mjin wedde zit. Wat is de invloed van dit wachtgeld op de berekening van het medisch rustpensioen? Wordt voor de bepaling van het gemiddelde loon van de laatste tien jaar dat wachtgeld in rekening genomen of wordt hier een abstractie gemaakt en wordt mijn 'normale' wedde aan 100% als berekeningsbasis gehanteerd?
Ik stel die vraag omdat je anders twee keer gestraft kan worden, enerzijds het wachtgeld op zich, anderzijds dat dit lage bedrag dan nog eens meetelt in je pensioenberekening.
Alvast bedankt voor uw inzichten.

virginiegyselinck
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#18 , 23 okt 2017 19:32

Mijn zus werkt in het onderwijs en is vastbenoemd. Ze heeft een medische halftijdse (halftijds werken, halftijds invaliditeit). Mocht zij ooit om medische redenen niet meer halftijds kunnen werken, hoe zit het dan met haar pensioen Onderwijs? Halftijds en halftijdse bijpassing mutualiteit , zoals nu? Ok komt zij volledig op pensioen bij onderwijs? Weet iemand raad? Hartelijk dank bij voorbaat.

Reclame

Mathieu Rutten

#19 , 23 okt 2017 22:35

Beste,

Bron: Federale Pensioendienst, sector overheid, brochure cumulaties
Rustpensioenen wegens lichamelijke ongeschiktheid kunnen gecumuleerd worden met een ziekte-uitkering (primaire ongeschiktheidsuitkering
of invaliditeitsuitkering) of een werkloosheidsuitkering, niet met andere vervangingsinkomens. De cumulatie is onbeperkt in de tijd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

marcvh007
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#20 , 20 nov 2017 21:45

Beste, Ik ben 52jaar en heb 25 jaar dienst als Benoemde stadarbeider en al mijn ziekendagen zijn op en werd dus op disponiliteit geplaatst.
Vroeger mocht je half-time werken en nu is het full-time werken of volledig thuis want half-time werken mag niet meer
aan de stad als je op disponiliteit bent . Is dit wel de juiste regel die ze gebruiken want half-time zou ik nog kunnen werken.
Dus ik word verpllicht om volledig thuis te blijven en na verloop van tijd van Medex zal ik verplicht op ziektepensioen gezet worden
gezien ik niet meer half-time mag werken aan de Stad
Hoe wordt dit pensioen berekend en waar kan je terecht om dit te berekenen. Als je inlichtingen vraagt aan het pensioen of elders kan
niemand mij helpen. de benoeming is een vergiftigd geschenk voor langdurig zieken aangezien je op pensioen gezet wordt
ipv op invaliditeit ziekenfonds en weten dat je nog half-time kan werken.

Indien mogelijk graag een antwoord
Vriendelijke groeten

Terug naar “Pensioenen”