recht op pensioen

william
Topic Starter

recht op pensioen

#1 , 14 dec 2005 17:07

Heeft iemand recht op een pensioen vanaf 65 jaar zonder dat ze gewerkt heeft ?.
M.a.w. iemand gaat in pensioen en heeft nog nooit gewerkt,haar man werkt wel of is ook in pensioen.
Als hij overlijdt dan heeft ze wel een pensioen (overlevingspensioen) maar als hij nog leeft wat dan ???.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze ook een toelage krijgt zonder gewerkt te hebben in haar leven.Indien ja van welke kas komt dat dan of kan ze terecht bij het OCMW ?.
Graag uw advies en toelichting.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten
Topic Starter

#2 , 14 dec 2005 21:17

In Belgi? heeft de gehuwde gepensioneerde recht op een rustpensioen aan gezinsbedrag, bedrag alleenstaande x 1,25, indien de huwelijkspartner geen vervangingsinkomen geniet, haar/zijn activiteit heeft beperkt tot de toegelaten grenzen of zelf geen pensioen geniet dat groter is dan het verschil tussen gezinsbedrag en bedrag alleenstaande.Indien hij/zij grenswerknemer is geweest in Nederland heeft de partner afgeleide pensioentijdvakken opgebouwd voor de jaren dat zij samen een gezin hebben gevormd en hij/zij zelf geen eigen tijdvakken heeft opgebouwd. Het is dus enkel in deze situatie mogelijk dat man/vrouw op 65 jaar rechten kan openen op een aow-uitkering ten laste van Nederland terwijl zij/hij zelf nooit gewerkt heeft. Tot 65 jaar ontvangt de aow-gerechtigde een inkomensafhankelijke toeslag voor zijn/haar partner.
Trouwens de normale pensioengerechtigde leeftijd voor een vrouw is in Belgi? tot 31.12.2005, 63 jaar en vanaf 01.01.2006, 64 jaar. De normale pensioengerechtigde leeftijd voor een man is in Belgi?, 65 jaar. Man en vrouw kunnen eerder in het genot treden van een rustpensioen als zij voldoen aan de loopbaanvoorwaarde. In geval van wettige scheiding, kan een wettig gescheiden vrouw/man die nooit gewerkt heeft, op de normale pensioengerechtigde leeftijd rechten openen op een rustpensioen wettige scheiding voor de huwelijksjaren dat de ex-huwelijkspartner gewerkt heeft. Ik vermoed echter dat u een achterliggende vraag heeft ? Indien ja, zou ik dit graag van u vernemen.

Groetjes,

Mathieu Rutten

william
Topic Starter

#3 , 17 dec 2005 17:44

Dag Mathieu,

Ik zal mijn vraag anders stellen :

Een gehuwd koppel de man werkt of is met pension en zijn allebei in leven.

Als de vrouw 65 jaar wordt en nooit gewerkt heeft kan ze van een pension
genieten ?.

Ik weet wel als de man overlijdt een pensioen als weduwe ontvangt maar dan komt dit van de man.

Ik kan niet geloven als beiden leven de vrouw zomaar van een pensioen kan genieten vanaf 65 jaar zonder een bijdrage geleverd te hebben in de voorgaande levensjaren.

Dan zou het gemakkelijk zijn voor iedereen die nooit gewerkt heeft.


groetjes

Reclame

miet
Topic Starter

#4 , 18 dec 2005 09:21

Zit ook met een vraagje. Is het inderdaad zo dat een vrouw (man en vrouw zijn al jaren gescheiden) zelfs al werkte ze zelf , bij het overlijden van haar ex man nog aanspraak kan maken op een bijkomend pensioen van de jaren dat ze samen getrouwd waren ?
Groetjes en succes met de site!!! Miet

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 18 dec 2005 10:15

Art.75.Het genot van de pensioenregeling voor werknemers kan eveneens verkregen worden door de niet-hertrouwde uit de ECHT GESCHEIDEN echtgenoot van een werknemer...Art.6.Het rustpensioen van de in artikel 75 beoogde personen wordt verworven onder dezelfde voorwaarden alsof de gescheiden echtgenoot zelf een activiteit als werknemer zou hebben uitgeoefend tijdens de duur van zijn huwelijk met de gewezen echtgenoot...(Algemeen Reglement Werknemerspensioenen 21 december 1967).

Mathieu Rutten
Topic Starter

#6 , 18 dec 2005 18:48

Het is niet nodig dat de ex-man, ex-vrouw, ingevolge wettige scheiding, is overleden om rechten te openen op een rustpensioen wettige scheiding. Het is voldoende dat men aan de voorwaarden voldoet om rechten te openen op een rustpensioen, zijnde of voldoende effectief eigen arbeidsverleden of de normale pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben, vanaf 01.01.2006, 64 jaar voor de vrouwen en 65 jaar voor de mannen. Bij de berekening van het rustpensioen wettige scheiding zal rekening gehouden worden met het rustpensioen opgebouwd in eigen loopbaan. Uiteraard moet men niet meer gehuwd zijn.
In geval van feitelijke scheiding zal men in geval van overlijden rechten kunnen openen op een overlevingspensioen, ongeacht de duur van feitelijke scheiding, op voorwaarden dat men voldoet aan de betaalvoorwaarden van een overlevingspensioen, zijnde leeftijd of kinderlast of invaliditeit en geen vervangingsinkomen genieten of een activiteit uitoefenen die de toegelaten grenzen niet overschrijdt.

Groetjes,

Thieu Rutten

Terug naar “Pensioenen”