Pensioen getrouwd of samenwonend- militair en burger?

1604Katrien
Topic Starter
Berichten: 19

Pensioen getrouwd of samenwonend- militair en burger?

#1 , 17 mei 2011 22:17

Momenteel woon ik feitelijk samen, maar binnenkort gaan we naar het gemeentehuis om de wettelijke samenwoning in orde te brengen. Als we wettelijk samenwonen kunnen we voor elkaar een betere erfenisregeling treffen.
Ik zou graag trouwen, hij ook, maar twijfelt vanwege ons latere pensioenen.
Hij heeft zijn loopbaan grotendeels in de metaalsector opgebouwd. Momenteel is hij met brugpensioen. Volgend jaar wordt hij 60 jaar en kan hij zijn volledig pensioen krijgen. Ikzelf ben beroepsmilitair en ik zal later een mooi pensioen krijgen. Nog 7 jaar en dan ga ik met pensioen.
Stel dat we trouwen: hij met pensioen en ik nog werkend? Verliest hij dan een bedrag van zijn pensioen?
Stel dat we wettelijk samenwonen en we zijn allebei met pensioen, verliezen we dan financieel?
Of we besluiten toch te trouwen en we zijn met pensioen hoe zit het dan in elkaar?
Ik heb altijd gehoord dat 2 staatsambtenaren, bijvoorbeeld 2 militairen of een militair met een leraar, nooit moeten inleveren; beiden krijgen hun volledig pensioen. Maar hoe zit het met een militair en een burger?
En hoe zit het met de persoonlijke belastingsaangifte, snoept die nog een gedeelte weg?
Ik hoop dat ik me duidelijk heb uitgedrukt.Ik wacht in spanning af.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 17 mei 2011 22:47

Geachte,

Ik wil uw droom niet doen uiteenspatten, maar heb toch wel enkele bedenkingen. Indien de werknemer private sector in het genot is van een voltijds conventioneel brugpensioen, zal hij geen rustpensioen kunnen genieten voor 65 jaar. Enkel een prépensioen van de bouw of een halftijds brugpensioen vormen hier een uitzondering op. Of jullie nu gehuwd zijn of niet, de werknemer private sector zal een rustpensioen aan bedrag alleenstaande genieten. De ambtenaren kennen eigenlijk het begrip pensioen alleenstaande en gezin niet. Huwen maakt in deze dan ook niets uit. Wat een huwelijk wel vermag is dat in geval van overlijden, rechten worden geopend op een overlevingspensioen. Een overlevingspensioen ten laste van de overheid kan met een rustpensioen private sector gecumuleerd worden ten belope van kortweg gezegd 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad bij de overheid.
In de huidige stand van de wetgeving geeft een samenlevingscontract geen recht op een overlevingspensioen in België. In geval van huwelijk kan ik u meedelen dat belastingtechnisch ieder apart zal belast worden. In deze zou ik dan ook zeggen, huwen geeft toch wel de meeste voordelen. Je moet een onderscheid maken tussen bruto- en nettobedragen. Net zoals gehuwde niet-ambtenaren ieder recht hebben op een rustpensioen ingevolge hun eigen loopbaan, hebben gehuwde ambtenaren die ieder zelf een loopbaan hebben opgebouwd, recht op een eigen pensioen berekend op hun eigen loopbaan, met dat verschil dat heel wat privé-werknemers private sector en overheid recht hebben of rechten zullen openen op een aanvullend tweede pijlerpensioen.

Deze inlichtingen zijn uiteraard louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”